1.062.614

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Élet 1932. (nem teljes évfolyam)

XXIII. évfolyam 1-25. szám

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: "Élet" Irodalmi és Nyomda Rt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 408 oldal
Sorozatcím: Élet
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 26 cm x 19 cm
ISBN:
Megjegyzés: Nem teljes évfolyam, hiányzik a 26. szám. További szerzők a lapokban. Fekete-fehér fotókkal és rajzokkal illusztrálva. Nyomtatta "Élet" Irodalmi és Nyomda Részvénytársaság, Budapest.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet a könyvből:

Dráma és irodalom

Irodalom a dráma? Ha igen, akkor mért ütközünk tárgyalásánál állandóan olyan kérdésekbe, amelyek az irodalom körén kívül esnek? Ha nem, akkor mért... Tovább

Előszó

Részlet a könyvből:

Dráma és irodalom

Irodalom a dráma? Ha igen, akkor mért ütközünk tárgyalásánál állandóan olyan kérdésekbe, amelyek az irodalom körén kívül esnek? Ha nem, akkor mért tárgyalják az irodalomtörténetek? Lényeges alkotórésze az irodalmi elem a drámának, vagy elképzelhető dráma irodalom nélkül is? Mért érezzük mi lényeges alkotórésznek az irodalmi elemet? Hogyan és mikor került ez az elem a drámába? Előnyére van ez az elem a drámának? Ezek azok a kérdések, amelyekre feleletet keresünk, mert a modern dráma törekvései is ezeket a kérdéseket teszik aktuálissá.
Amikor most a drámának és irodalomnak viszonyát akarjuk megvilágítani, meg kell határoznunk, mi az, amit irodalomnak mondhatunk. Irodalom alatt valami olvasottat és olvasás által szemléletessé váló tartalmat értünk. A primitív költészet például nem tartozik szigorúan az irodalom körébe, mert nem olvasásra szánták, hanem előadásra. Tehát egy élőadási, egy dramatikus elem határozza meg formáját és bizonyos fokig tartalmát is. A legjellemzőbb példa a népballada. Jellemző formai sajátságaként a szaggatott, elnagyolt, homályos stílust szokták emlegetni. Ha ennek irodalmi magyarázatát keressük, akkor sohasem találunk megoldást. Ellenben, ha tekintetbe vesszük, hogy ezeket a balladákat előadták, mégpedig énekelve és tánccal kísérve, tehát drámai eszközökkel, akkor megtaláljuk az említett stílussajátság magyarázatát. A ballada szaggatott sorai: drámai szöveg, amelynek olvasás közben előtűnő darabossága és szaggatottsága a drámai előadás által válik folyamatossá. A hézagokat mimika, tánc, zene, vagy drámai szünet (csend, amely többet beszél a szónál) tölti ki. A leírható szöveg tehát csak egy része a tartalomnak, amely csak az előadás által bontakozik ki. Hasonló elbírálás alá tartoznak a népdalok is, amelyek dallamukkal együtt születtek. A dramatikus elemet ezeknél elsősorban a dallam képviseli. Még Tinódival szemben is helytelenül jár el az irodalomtörténet, amikor szövegeit dallamuktól megfosztva tárgyalja. Ehhez hasonló eljárás volna, ha egy operaszöveget zenéjétől függetlenül bírálnánk meg. Vissza
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem