1.067.317

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Vasúti kocsik I.

Kézirat/Budapesti Műszaki Egyetem Közlekedésmérnöki Kar

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 348 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Megjelent 180 példányban, 275 fekete-fehér ábrával.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A vasúti kocsik - felépítésüknél fogva - a vasúti járművek között a legegyszerűbbek. Ebből adódik, hogy a vasúti járművek ismertetését a vasúti kocsikkal kell kezdenünk. Új ismeretanyag közlése... Tovább

Előszó

A vasúti kocsik - felépítésüknél fogva - a vasúti járművek között a legegyszerűbbek. Ebből adódik, hogy a vasúti járművek ismertetését a vasúti kocsikkal kell kezdenünk. Új ismeretanyag közlése azonban csak akkor célszerű, ha a szükséges alapismeretek már rendelkezésre állnak. A "Vasúti kocsik" c. tárgy előadásakor ezen a téren nehézségek mutatkoznak. A tantárgy előadásának kezdetekor (az ötödik félévben) az alkalmazott mechanika c. tárgy még nem került sorra, így néhány rendkívül fontos kérdéssel - mint például a vasúti kocsik lengésével - behatóbban nem lehet foglalkozni. Ugyanakkor figyelembe kell vennünk azt is, hogy a vasúti közlekedéssel kapcsolatos legalapvetőbb fogalmak hiányoznak. Mindezeket tekintetbe véve a két félévre bontott "Vasúti kocsik" című tárgy anyaga is két jól elkülönített részre oszlik. Az első rész (amely nem teszi ki a teljes félév anyagát) lényegében vasút-technikai szempontból a legfontosabb ismereteket, röviden a "Vasúti alapismereteket" tartalmazza, míg a második részben találhatók a vasúti kocsik méretezéséhez, illetve tervezéséhez szükséges irányelvek. Ez a jegyzet kifejezetten csak az előbbi értelmezés szerinti első résszel foglalkozik. Emiatt némi ellentmondás mutatkozik a cím és a tartalom között, a "Vasúti kocsik" című jegyzet ugyanis foglalkozik például a mozdonyok vonóerőkifejtésével, vagy fékberendezésével is. Éppen ez utóbbi példa világit rá arra, hogy nem lehet az egyes járműveket mindig csak önmagukban tárgyalni, a kocsin és mozdonyon található légfék együtt dolgozik, szerves egységet képez. Több, ehhez hasonló példát lehetne még felhozni. A jegyzet foglalkozik leíró szerkezettannal is. Ez előfogja segíteni a következő félévek során leadásra kerülő tananyag könnyebb megértését. Ennek kapcsán szeretnénk rámutatni arra, hogy a szerkezetek mögött meg kell látni a működés tanulmányozása szempontjából lényeges modellt, amely egyszerűbb vázlat formájában a jegyzetben több helyen megtalálható. Már itt szeretnénk kihangsúlyozni, hogy előnyös a mérnök szempontjából ha kifejező, lényeget kiragadó és a lehetőséghez képest arányos vázlatokat tud rajzolni. Ezt a készséget a tárgy tanulása során fejleszthetjük. A jegyzet anyagának egy része a korábban megjelent "Vasúti alapismeretek" című jegyzetből van átvéve. Vissza

Tartalom

Bevezetés 3
1. A vasút történeti fejlődése 5
2. A vasúti közlekedés jelentősége, sajátosságai 8
3. A vasutak nemzetközi együttműködése 14
4. Vasúti pálya 16
4.1 Vasúti alépítmény, Műtárgyak 18
4.2 Vasúti felépítmény 19
4.21 Tengelynyomás 20
4.22 Nyomtáv 20
4.23 Emelkedő, lejtő 22
4.24 Pályaiv 23
4.25 Pályára engedélyezett max. sebesség 28
4.3 A felépítmény szerkezete 29
4.4 Hézagnélküli, hegesztett felépítmények 33
4.5 Kereszteződés 34
4. 6 Kitérők 37
4.7 Vágánykapcsolások 38
4.8 Állomások vágányelrendezése 40
4.9 Vasúti jelző- és biztosítóberendezések 43
4.10 Űrszelvény- szerkesztési szelvény 45
4.11 A pálya hibái 49
4.12 A pálya dinamikai hatása a járműre 50
4.13 Különleges vasutak felépítménye 54
5. Vasúti járművek 58
5.1 Vasúti járművek felosztása 58
5.11 Mozdonyok
5.12 Motorkocsik 66
5.13 Vasúti kocsik 69
5.2 Vasúti járművek leíró szerkezettana 71
5.21 A vasúti kerékpár 71
5.22 Hordmüszerkezetek 75
5.23 Merev keretes járművek futóműve 80
5.24 Forgóvázak 81
5.25 Vonó- és ütközőkészülék 87
5.26 Alváz, szekrény 92
6. Vasúti járművek menetdinamikai számításai 102
6.1 Vasúti járművek ellenállásai 102
6.2 Vonóerőkifejtés 107
6.21 Súrlódási tényező,a kerék és sin között 107
6.22 Vontatójármüvek tengelynyomásváltozása 115
6.23 Egyeshajtás és csoportoshajtás jellemzői 118
6.3 Vonóerő és teljesítmény számítása 119
6.4 Menetidőszámitás 120
6.41 Szerkesztő módszer 123
6.42 Táblázatos számítás 127
6.43 Gépi számítás 130
7. Vasúti jármű haladása egyenes pályán 132
7.1 Kerékpár és forgóváz kígyózó mozgása 132
7.11 Kerékpár kígyózó mozgása 132
7.12 Forgóváz kígyózó mozgása 135
7.2 Vasúti járművek rugózása 144
7.21 A rugózás szerepe 144
7.22 A vasúti jármű rugói 152
7.3 Jármülengések 165
7.31 Egylépcsős hordrugórendszerű járművek lengései 170
7.32 Kétlépcsős hordrugórendszerü járművek lengései 171
7.33 Vasúti jármű lengéstani jellemzése 173
7.34 Rezonanciavizsgálat 180
7.35 Néhány különleges járműlengés-probléma 182
7.36 Vasúti járművek futásának jellemzése (Jósági szám) 186
8. Vasúti jármű haladása ívben 195
8.1 A futómű geometriai vizsgálata 196
8.11 Szerkesztő módszer 196
8.12 Számító módszer 201
8.2 A vasúti jármű keresztirányú méreteinek ellenőrzése pályaívben 210
8.3 Ütközők helyzetének vizsgálata ívben 216
8.4 Statikus erőtani vizsgálat 220
8.41 Kúpos futófelületű kerékpár vizsgálata ívben 220
8.42 Hengeres futófelületű kerékpár vizsgálata ívben 221
8.43 Közös súrlódási középponttal rendelkező futóműcsoport súrlódó erőinek vizsgálata 225
8.44 A vezetés lehetséges esetei 229
8.45 Terelőerők meghatározása számítással 231
8.46 Terelőerők meghatározása szerkesztéssel 234
8.5 Dinamikus erőtani vizsgálat 241
8.6 Kisiklás elleni biztonság 243
8.7 Feldőlés elleni biztonság 245
9. Vasúti járművek fékezése 252
9.1 A fékezés mechanikája 253
9.11 A fékezőerő, fékút, a fékezésből felszabaduló munka 253
9.12 A menetellenállás és forgó tömegek hatása 255
9.13 Sinfék 256
9.14 Keréken ható fék 258
9.15 Tuskós fék 259
9.16 A tuskós fék súrlódási viszonyai 263
9.17 Tuskóerő üzemközben való változtatása 266
9.18 Kerékcsúszás folyamata fékezéskor 268
9.19 A tuskós fékkel elérhető fékhatás 269
9.2 A fékezés pneumatikája 272
9.21 Légfék alaptípusok 272
9.22 A fékhatás terjedési sebessége 281
9.23 A fékhengernyomás időbeli lefolyása 282
9.3 A különböző vonatnemek fékezése 284
9.31 A vonatban fékezéskor keletkező tömegerők 284
9.32 Tehervonati fék 288
9.33 Személyvonati és gyorsvasúti fék 289
9.4 A fékezés üzeme 291
9.41 Féksulyszázalék, féksúly, féktáblázat 291
9.42 A vonatösszeállítás fékezési szempontjai 296
9.43 Fékpróba 297
9.5 Fékszerkezetek (mechanikus rész) 297
9.51 Kézifék 297
9.52 Fékrudazat 302
9.53 Fékrudazatállitó 309
9.54 Féktuskó 311
9.55 Betétes fék 314
9.6 Fékszerkezetek (pneumatikus rész) 315
9.61 Mozdonyvezetői fékező szelepek 316
9.62 Kormány szelepek 321
9.63 A tuskőerőt pneumatikusan változtató fékszerkezetek 329
9.64 A légfékszerelvények elhelyezése kocsikon 335
9.65 Vontató jármű fékberendezése 340

Dr. Sostarics György

Dr. Sostarics György műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Sostarics György könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem