Előszó
Részlet a tartalomból:
Engedjék meg, hogy egy kis filozofálgatással kezdjem előadásomat. Kezdetben volt a környezet. Azután megjelent az ember. Az ember mozgott, járt-kelt a környezetben, azaz közlekedett. Mozgása közben pályát irt le. Sokáig tehát a közlekedésnek egyetlen aktív tényezője volt, az ember, s egy passzív tényezője, a pálya. A pálya természetesen nem kézzel fogható tárgy volt, hanem egy fizikai, pontosabban kinematikai fogalom: a mozgó test előre elképzelt, vagy valóban megtett útja. A pálya tehát mozgó testet tételez fel, mozgó test nélkül pálya nem létezik, a mozgó test produkálja a pályát. Más szóval: először kell lenni egy testnek, másodszor fel kell tételezni, hogy ez a test mozog, s csak harmadszor képzelhető el a pálya. S mindez a környezetben játszódik le.
Ez a gondolatmenet természetesen a későbbi korokra is érvényes, amikor az ember már nem gyalog közlekedett, hanem például lovon, vagy tutajon. A különbség csak abban van, hogy egy újabb tényező tűnt fel, a közlekedési eszköz. A közlekedési eszköz, vagy később a jármű, természetesen az aktív tényezők közé tartozik, az elsődleges tényezők közé.
A közlekedés azonban nagyon hamar túlnőtt a puszta helyváltoztatás, a mozgás fogalmán. Ma a közlekedésen egy nagyon bonyolult termelési rendszert értünk a benne lejátszódó folyamattal együtt. A továbbiakban csupán a forgalomról lesz szó, ami a közlekedésnek csak egy része. A fenti gondolatmenet azonban a forgalomra is érvényes, sőt a mai korszerű forgalomra is.
A korszerű forgalomban a mozgó test az esetek többségében jármű, éspedig gépi erejű jármű. A városi forgalomra jellemző, hogy emberek és járművek együttesen, sokszor keveredve vesznek benne részt. /Itt most nem azokra az emberekre gondolok, akik a járművekben ülnek, például azt vezetik, hanem a gyalogosokra: a forgalom szempontjából a jármű a benne levő személyekkel együtt egy egységet képez./
Ami a pályát illeti, a korszerű forgalomban sem egyértelmű a pálya, mint kinematikai fogalom és a pálya, mint kiépített út közötti kapcsolat. Sőt, a kiépített út is általában számtalan kinematikai pálya megvalósítását teszi lehetővé. Légi forgalomban kiépített pályáról egyáltalán nem is beszélhetünk, legfeljebb kijelölt útvonalról...
Vissza