Előszó
A „Szolgáltatások minőségbiztosítása" tantárgy természetszerűleg a vonatkozó minőségügyi szabványokban (MSZ EN ISO 9000-es szabványcsalád) megfogalmazott minőségalapelvekre és -alapelemekre alapoz.
Ezen szabványok minőség-alapértelmezése a 2000 évi újraértelmezés keretében a minőségbiztosítási rendszerek helyett a minőségirányítás/minőségmenedzsment fogalmát vezette be, amely mint „?? minőség szempontjából való vezetés és szabályozás, tartalmasa a minőségpolitika és a minőségcélok meghatározását, a minőségtervezést, a minőségszabályozást, a minőségbiztosítást és a minőségfejlesztést".
Ennek megfelelően a tantárgy - bár tartalmilag nem változott, mert ezeket a vonatkozásokat eddig is tartalmazta - a szemléletében az irányítás/menedzsment fogalomrendszerét és szemléletét vette át. így a tantárgy tananyaga, és természetszerűleg a jelen jegyzet szerkezete is ezt az aktualitást, azaz a „Szolgáltatások minőségmenedzsmentje" címet tükrözi.
A tantárgy alapvetéseként tisztázni kell, hogy az emberi (és az intézményi) szükségletek (pl. a közlekedési-mobilitási) kielégítése alapvetően kétféleképpen lehetséges:
• termékhasználatos szükségletkielégítéssel, azaz a megfelelő termék/áru/berendezés/termelőeszköz (pl. gépkocsi) megvásárlása után, annak használatával (pl. gépkocsivezetés), vagy
• szolgáltatásos szükségletkielégítéssel, azaz a megfelelő szolgáltatás (pl. a közszolgáltató buszközlekedés) igénybevételével.
A „Szolgáltatások minőségbiztosítása" tantárgy keretében ez utóbbi esettel foglalkozunk.
A szolgáltatásos szükségletkielégítés esetén a szolgáltatónak meg kell terveznie, és ki kell alakítania
• a szolgáltatástermékét,
• a szolgáltatástermelési rendszerét, valamint
• a szolgáltatási folyamatát.
Ennek megfelelően a tantárgy három fő lényegi témaköre a következők:
1. szolgáltatástermék-menedzsment (a jegyzet 3. fejezeté),
2. szolgáltatás folyamat-menedzsment (a jegyzet 4. fejezete),
3. szolgáltatástermelésirendszer-menedzsment (a jegyzet 5. fejezete).
Vissza