Előszó
Részlet a könyvből:
"A vasútépítési munkák az építőipari tevékenység sajátos részét képezik. A vasútépítési munkák döntő többségét meglevő, üzem alatt álló létesítményeken kell megvalósítani. Ez azt jelenti, hogy a vasútépítőiparban mind az építőipar, mind a vasúti üzem sajátosságai érvényesülnek. Ezek a következők:
a) Az építőipari sajátosságok:
- termelés helyhezkötött. Míg az iparban a termék hagyja el az üzemet, az építőiparban a termelőszervezet hagyja el a terméket, annak elkészülte után. Az építőipar is keresi - számos szervezési és gazdasági előnye miatt - az ipari formákat (előregyártás), de az építőipar fenti jellege mégis mindig meg fog maradni,
- a termelés eredménye nem exportálható, nem importálható és nem raktározható. Ezért ha a termelés folyamatában egyetlen részfolyamat akadályoztatva van, a kieső terméket nem lehet raktárról, vagy behozatallal pótolni, tehát a követő folyamatok várakozni kénytelenek. Nincs lehetőség arra sem, hogy a várakozó szervezetek raktárra termeljenek
- a munka végzését erősen befolyásolja az időjárás.
b) A vasúti üzem sajátosságai:
- a nagy értékek, a tömegszerűség és a személyszállítás miatt a biztonság elsődleges,
- a vasúti üzem rendszeressége (- de nem egyenletessége -), tartósan nem zavarható meg és nem korlátozható,
- a fuvarozás sem raktározható, vagyis tartalékok nem képezhetők."
Vissza