1.067.081

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A környezetismeret tantárgypedagógiája

Tanítóképző Főiskolák/Egységes jegyzet/Kézirat

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 394 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. 5. változatlan, javított kiadás. Tankönyvi szám: J 11-933. Fekete-fehér illusztrációkkal, kihajtható mellékletekkel.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

E jegyzet az oktatáspolitikai határozatok szellemében, a hazai és külföldi tapasztalatok felhasználásával, a természet- és társadalomismeret korszerűbb tanítása érdekében folytatott (pécsi, OPI,... Tovább

Előszó

E jegyzet az oktatáspolitikai határozatok szellemében, a hazai és külföldi tapasztalatok felhasználásával, a természet- és társadalomismeret korszerűbb tanítása érdekében folytatott (pécsi, OPI, nyíregyházi, szegedi) kísérletek, kutatások eredményeinek figyelembevételével készült.
Figyelembe vettem az OM és a MTA Közoktatási Bizottságok általa távlati tantervekben kidolgozott javaslatait, és a már jelen szakaszban is érvényesíthető elveit.
A környezetismereti tantárgy nevelő-oktató munkájának szervezése terén sokoldalú változás következett be.
Az általános iskolai nevelés és oktatás terve (1978) alapján korszerűsödött a tantervi anyag, a nevelő-oktató munka módszere. A tanulói önálló ismeretszerzés központjába a tájékozódó tevékenység került. Vissza

Tartalom

Előszó3
A környezetismeret nevelő-oktató munkájának tantárgypedagógiai koncepciója5
A környezetismereti tantárgy történeti előzményei, korszerűsítése9
A környezetismeret tanításának feladatai a személyiségfejlesztés szolgálatában15
A tanterv szerkezete, tartalma26
Az óvodai környezetismereti foglalkozások26
Az általános iskolai környezetismeret tantervi anyaga, szerkezete, óraterve27
Természetismeret - társadalomismeret, követelmények29
A tantervi anyag kiválasztásának, elrendezésének szempontjai40
A környezetismeret nevelő-oktató munkáját segítő dokumentumok, segédanyagok41
A környezetismeret tantárgy alapozó jellege44
A földrajz tanításának alapozása44
A biológia tanításának alapozása47
Elemi fizikai és kémiai ismeretek a környezetismeretek tanulására50
A környezetismeret tanítási-tanulási folyamata53
A természeti-társadalmi környezet ismeretkörei, tevékenységi formák, gondolkodási műveletek53
Ismeretszerzés57
Motiváció57
Tényanyaggyűjtés59
Rendező elvek elsajátítása a gondolati műveletek (analízis, szintézis, absztrakció, általánosítás) végeztetéséhez60
Alkalmazás66
Az ismeretek megszilárdítása66
Gyakorlati alkalmazása67
Ellenőrzés, értékelés69
A környezetismeret tanításában alkalmazott módszerek82
A műdszerek megválasztása, csoportosítása83
Tényanyaggyűjtés szemléltetéssel, bemutatással, megfigyeltetéssel86
A megfigyeltetés formái89
A tanító bemutató kísérletei92
A képbemutatás94
A tanulók önálló munkáján alapuló módszerek95
A tanuló megfigyelési, kísérleti, gyakorlati munkái96
Munkafüzet, munkatankönyv, egyéb könyvek és folyóiratok tanulmányozása100
Feladatlapok - munkalapok115
A tanító munkáján alapuló módszerek135
Leírás135
Elbeszélés136
Magyarázat136
A tanító és a tanulók közös munkáján alapuló módszerek137
Megbeszélés, beszélgetés137
Gyakorlás139
Didaktikai játékok140
Ismétlés141
A tanítás - tanulás eszközei144
Tanulókísérleti eszközök144
Tanítói demonstrációs eszközök145
Iskolakert145
Élősarok148
Terepasztal (homokasztal), tereptárgyak, modellek, makettek149
Meteorológiai állomás150
Térkép, földgömb150
Gyűjtemények, preparátumok, természeti naptár151
Képek (képkártyák), applikációs képek, szókártyák153
Táblai rajzok, grafikonok, diagramok, táblázatok, táblai vázlatok154
Az oktatás technikai eszközei158
Az egyes osztályok természet- és társadalmi környezet tárgyköreinek feldolgozása során alkalmazott módszerek és eljárások168
Alapozó szakasz 1-3. osztály168
Átmeneti szakasz 4-5. osztály179
Felkészülés a környezetismeret tanítására193
Általános előkészület193
Az évi munkára való felkészülés, tanmenet, ciklusterv195
Az egyes órákra való felkészülés. A tanítás-tanulás körülményeinek megszervezése. Munkaformák. Óramodellek197
Óravázlatok212
1. oszt. Szilárd anyagok tulajdonságai (Feldolgozó óra)212
1. oszt. A családtagok otthoni munkája (Feldolgozó óra)
2. oszt. Hosszúság szerinti rendezés (Feldolgozó óra)217
Egy építkezés megtekintése (Tanulmányi séta)219
Egy 3. osztályos környezetismereti óra szervezése az "útmutató" alapján221
3. oszt. Földrajzi kölcsönhatások bemutatása (Tanulmányi séta)223
4. oszt. A házikacsa (Feldolgozó óra)226
5. oszt. A víz és a vízpart élővilága (Feldolgozó óra)231
5. oszt. A víz és a vízpart élővilága (Ellenőrző óra)237
5. oszt. A rétek élővilága (Feldolgozó óra)240
A környezetismeret tanításával kapcsolatos iskolai gyakorlatok és azok elemzési szempontjai247
Az összevont osztályú tanulócsoportok munkája251
1. osztály ciklusterve259
Függelék a tantárgy feladatainak gyakorlati megvalósításához265
Kísérletek, gyakorlatok267
Tudnivalók az 1-5. osztályokban végzendő kísérletekről273
A természet- és társadalomismereti (földrajzi jellegű) alapismeretek tanításával kapcsolatos komplex anyaggyűjtési feladatok335
Javasolt tananyag-beosztások (1-5. osztály)338
Környezetismeret-szertár, szertárfejlesztés357
Önképzés, továbbképzés376
Ajánló bibliográfia a környezetismerethez378
A természet- és társadalomismeret oktatása a dolgozók általános iskolájában384
Irodalomjegyzék387
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem