kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Tankönyvkiadó Vállalat |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 394 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 23 cm x 17 cm |
ISBN: | |
Megjegyzés: | Tankönyvi szám: J 11-933. A könyv fekete-fehér illusztrációkat tartalmaz. Kézirat. |
Előszó | 3 |
A környezetismeret nevelő-oktató munkájának tantárgypedagógiai koncepciója | 5 |
A környezetismereti tantárgy történeti előzményei, korszerűsítése | 9 |
A környezetismeret tanításának feladatai a személyiségfejlesztés szolgálatában | 15 |
A tanterv szerkezete, tartalma | 26 |
Az óvodai környezetismereti foglalkozások | 26 |
Az általános iskolai környezetismeret tantervi anyaga, szerkezete, óraterve | 27 |
Természetismeret - társadalomismeret, követelmények | 29 |
A tantervi anyag kiválasztásának, elrendezésének szempontjai | 40 |
A környezetismeret nevelő-oktató munkáját segítő dokumentumok, segédanyagok | 41 |
A környezetismeret tantárgy alapozó jellege | 44 |
A földrajz tanításának alapozása | 44 |
A biológia tanításának alapozása | 47 |
Elemi fizikai és kémiai ismeretek a környezetismeretek tanulására | 50 |
A környezetismeret tanítási-tanulási folyamata | 53 |
A természeti-társadalmi környezet ismeretkörei, tevékenységi formák, gondolkodási műveletek | 53 |
Ismeretszerzés | 57 |
Motiváció | 57 |
Tényanyaggyűjtés | 59 |
Rendező elvek elsajátítása a gondolati műveletek (analízis, szintézis, absztrakció, általánosítás) végeztetéséhez | 60 |
Alkalmazás | 66 |
Az ismeretek megszilárdítása | 66 |
Gyakorlati alkalmazása | 67 |
Ellenőrzés, értékelés | 69 |
A környezetismeret tanításában alkalmazott módszerek | 82 |
A műdszerek megválasztása, csoportosítása | 83 |
Tényanyaggyűjtés szemléltetéssel, bemutatással, megfigyeltetéssel | 86 |
A megfigyeltetés formái | 89 |
A tanító bemutató kísérletei | 92 |
A képbemutatás | 94 |
A tanulók önálló munkáján alapuló módszerek | 95 |
A tanuló megfigyelési, kísérleti, gyakorlati munkái | 96 |
Munkafüzet, munkatankönyv, egyéb könyvek és folyóiratok tanulmányozása | 100 |
Feladatlapok - munkalapok | 115 |
A tanító munkáján alapuló módszerek | 135 |
Leírás | 135 |
Elbeszélés | 136 |
Magyarázat | 136 |
A tanító és a tanulók közös munkáján alapuló módszerek | 137 |
Megbeszélés, beszélgetés | 137 |
Gyakorlás | 139 |
Didaktikai játékok | 140 |
Ismétlés | 141 |
A tanítás - tanulás eszközei | 144 |
Tanulókísérleti eszközök | 144 |
Tanítói demonstrációs eszközök | 145 |
Iskolakert | 145 |
Élősarok | 148 |
Terepasztal (homokasztal), tereptárgyak, modellek, makettek | 149 |
Meteorológiai állomás | 150 |
Térkép, földgömb | 150 |
Gyűjtemények, preparátumok, természeti naptár | 151 |
Képek (képkártyák), applikációs képek, szókártyák | 153 |
Táblai rajzok, grafikonok, diagramok, táblázatok, táblai vázlatok | 154 |
Az oktatás technikai eszközei | 158 |
Az egyes osztályok természet- és társadalmi környezet tárgyköreinek feldolgozása során alkalmazott módszerek és eljárások | 168 |
Alapozó szakasz 1-3. osztály | 168 |
Átmeneti szakasz 4-5. osztály | 179 |
Felkészülés a környezetismeret tanítására | 193 |
Általános előkészület | 193 |
Az évi munkára való felkészülés, tanmenet, ciklusterv | 195 |
Az egyes órákra való felkészülés. A tanítás-tanulás körülményeinek megszervezése. Munkaformák. Óramodellek | 197 |
Óravázlatok | 212 |
1. oszt. Szilárd anyagok tulajdonságai (Feldolgozó óra) | 212 |
1. oszt. A családtagok otthoni munkája (Feldolgozó óra) | |
2. oszt. Hosszúság szerinti rendezés (Feldolgozó óra) | 217 |
Egy építkezés megtekintése (Tanulmányi séta) | 219 |
Egy 3. osztályos környezetismereti óra szervezése az "útmutató" alapján | 221 |
3. oszt. Földrajzi kölcsönhatások bemutatása (Tanulmányi séta) | 223 |
4. oszt. A házikacsa (Feldolgozó óra) | 226 |
5. oszt. A víz és a vízpart élővilága (Feldolgozó óra) | 231 |
5. oszt. A víz és a vízpart élővilága (Ellenőrző óra) | 237 |
5. oszt. A rétek élővilága (Feldolgozó óra) | 240 |
A környezetismeret tanításával kapcsolatos iskolai gyakorlatok és azok elemzési szempontjai | 247 |
Az összevont osztályú tanulócsoportok munkája | 251 |
1. osztály ciklusterve | 259 |
Függelék a tantárgy feladatainak gyakorlati megvalósításához | 265 |
Kísérletek, gyakorlatok | 267 |
Tudnivalók az 1-5. osztályokban végzendő kísérletekről | 273 |
A természet- és társadalomismereti (földrajzi jellegű) alapismeretek tanításával kapcsolatos komplex anyaggyűjtési feladatok | 335 |
Javasolt tananyag-beosztások (1-5. osztály) | 338 |
Környezetismeret-szertár, szertárfejlesztés | 357 |
Önképzés, továbbképzés | 376 |
Ajánló bibliográfia a környezetismerethez | 378 |
A természet- és társadalomismeret oktatása a dolgozók általános iskolájában | 384 |
Irodalomjegyzék | 387 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.