Művészetről - ifjúságnak | 5 |
Tartalom | 9 |
Útravaló | 15 |
Képek jegyzéke | |
A Szépség országainak térképe | |
A művészet fajai | |
Látási és hallási művészetek | |
Képzőművészet | |
Iparművészet | |
Irodalom | |
Színművészet | |
Zene | |
Tánc | |
Mi a művészet? | |
A művészet eredete és mibenléte | |
Az élmény | |
A kifejező ösztön | |
Az alakító tehetség | |
A műalkotás tárgya | |
A műalkotás kifejezőmódja | |
Stilizálás | |
A szépség-jóság-igazság egysége | |
A művészet sokféle arca | |
A természetlátás sokfélesége | |
Naturalizmus | |
Impresszionizmus | |
Dekorativizmus | |
Absztrakció | |
Az idealizmus és a realizmus | |
Általánosítás és egyénítés | |
Nemzeti vonás | |
A kor képe | |
A műfajok és technikák | |
Mit nézzünk a műalkotásban? | |
A művész szemén át | |
Művésziség keresése | |
Téves nézetek | |
A tárgy varázsa | |
Irodalmi beleérzés | |
Irányzatosság | |
Méretek hatóereje | |
Természet mint zsinórmérték | |
Érzelmi befolyások | |
L'art pour l'art | |
Újszerűség | |
Művészet és valóság összhangja | |
A műélvezés örömei | |
Az élmény | |
Az alkotó munka folyamatába való betekintés | |
Útiterv a művészet országába | |
A festészet | 47 |
A festészet feladatai és kifejező eszközei | |
Ábrázolás | |
Tér | |
Mélység | |
Vonaltávlat | |
Színtávlat | |
Levegőtávlat | |
Az alak a térben | |
Térbeliség | |
Anyagszerűség | |
Nyugalom és mozgás | |
Alakítás | |
Képszerűség | |
Festőiség | |
Komponálás | |
A képtér | |
Térrétegek | |
Téregyensúly | |
A csoport | |
Képszerkesztés | |
Tömegelosztás | |
Rendezés | |
Központosítás | |
Megfelelések | |
A vonal | |
Vonalritmus | |
Vonallendület | |
A szín | |
Meleg színek | |
Hideg színek | |
Valőr | |
Helyi színek | |
Plein air | |
Színkomponálás | |
A festészet műfajai | |
Kompozíció | |
Történelmi-, vallási-, életkép | |
Arckép | |
Akt | |
Tájkép | |
Csendélet | |
Interieur | |
Állatkép | |
Ornamentika | |
Eljárások (Technikák) | |
Olajfestés | |
Akvarel | |
Gouache | |
Tempera | |
Pasztel | |
Al fresco | |
Al secco | |
Sgraffito | |
A grafika | 81 |
A grafika feladatai és kifejező eszközei | |
A festészettel közös problémák | |
A vonal és a folt szerepe | |
Mozgás és lendület | |
Témák | |
Illusztráció | |
Ex libris | |
Karikatúra | |
Szemléletek | |
A grafika műfajai | |
Ceruza-, szén-, tollrajz | |
Fametszés | |
Linoleummetszés | |
Rézmetszés | |
Rézkarc | |
Acélmetszés | |
Hidegtű | |
Akvatinta | |
Mezzotinto | |
Vernis mou | |
Litografia | |
Algravia | |
Plakát | |
A szobrászat | 93 |
A szobrászat feladatai és kifejező eszközei | |
Térbeliség | |
Színtelenség | |
Polychromia | |
Főnézet, oldalnézet | |
Kontúrrajz | |
Fény-árnyék | |
Tömegesség, részletszépség | |
Mozgási problémák | |
Contrapposto | |
Kisplasztika | |
Dombormű | |
A szobrászat műfajai | |
Művészi szemlélet | |
Részletezés | |
Összevonás | |
Stilizálás | |
Tárgykörök | |
Tanulmányfej | |
Arcmás | |
Alak | |
Akt | |
Ruhás szobor | |
Nyugvó és mozgó alak | |
Kompozíció | |
Csoportfűzés | |
Térkitöltés | |
Laza és zárt kompozíció | |
Épületszobrászat | |
Talapzatalakok | |
Magas és lapos dombormű | |
Érem | |
Plakett | |
Eljárások (Technikák) | |
Kő- és bronzszobor | |
Terrakotta, fa, csont, műkő, üveg | |
Az építészet | 121 |
Az építészet feladatai és kifejező eszközei | |
Elvontság | |
Külső feladatok | |
Gyakorlati rendeltetés | |
Célszerűség | |
Anyagok szolidsága | |
Kapcsolat célszerűség és művésziség között | |
Szerkezeti elemek | |
Művészi feladatok | |
Kapcsolat festészet és szobrászat problémáival | |
A tér | |
Külső tér | |
Belső tér | |
Tagolás | |
Komponálás | |
Arány | |
Tömegmozgás | |
Térmozgás | |
Szín | |
Kollektív művészet | |
Építészet és természet | |
Kert- és vízépítés | |
Mértani kert, tájkert | |
Művészi szemlélet | |
Formahalmozás | |
Nagyvonalúság | |
Józan célszerűség | |
Elvontság | |
Tárgykörök | |
Feladatkörök a városrendezéstől a hétvégi házig | |
Az iparművészet | 145 |
Az iparművészet lényege | |
Az iparművészet jelentősége | |
Művészet és élet | |
Művészet és fajiság | |
Művészet és társadalmi eszme | |
Népművészet | |
Kézművesség és gyáripar | |
Az iparművészet feladatai és kifejező eszközei | |
Külső feladatok | |
Célszerűség | |
Anyagszerűség | |
Művészi feladatok | |
Szükségforma | |
Művészi forma | |
Szerkezeti és díszítő elemek | |
Komponálás | |
Térkitöltés | |
Díszítő elemek értelmi kapcsolata | |
Művészi szemlélet | |
Részletgazdag és egyszerűsítő felfogás | |
Gyakorlati és művészi szempontok | |
Műfajok és eljárások (Technikák) | |
Ötvösség | |
Bronz- és vasművesség | |
Bútorművesség | |
Fa- és csontfaragás | |
Kerámia | |
Üvegművesség | |
Mozaik | |
Üvegfestés | |
Textil | |
Csipke | |
Bőrművesség | |
A stílusok | 159 |
Mi a stílus? | |
Nemzeti vonás | |
A kor lelke | |
Művészegyéniség | |
Újító vágy | |
A stílus változása, hanyatlása | |
A művészettörténelem feladatai | |
Történelmi és esztétikai értékelés | |
A művészettörténelem stíluskorszakainak áttekintése | |
Történelemelőtti idők | |
Őskori művészet | |
Ókor | |
Egyiptom | |
Asszír-Babilonia | |
Perzsia | |
Görög-római művészet | |
Keresztény középkor | |
Ókeresztény művészet | |
Bizánc | |
Karoling-művészet | |
Román művészet | |
Gótika | |
Újkor | |
Renaissance | |
Barokk | |
Rokokó | |
Copf | |
Empíre | |
Klasszicizmus | |
Romanticizmus | |
Biedermeier | |
Neogótika | |
Neoromán | |
Neorenaissance | |
Neobarokk | |
Legújabb kor | |
Realizmus | |
Naturalizmus | |
Impresszionizmus | |
Plein air | |
Prerafaeliták | |
Szecesszió | |
Neoimpresszionizmus | |
Postimpresszionizmus | |
Expresszionizmus | |
Futurizmus | |
Kubizmus | |
Dadaizmus | |
Új tárgyiasság | |
Novecento | |
Néhány gyakorlati tanács | 197 |
Tárgymutató | 209 |
Képek jegyzéke | 215 |