1.062.312

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A vasúti felépítmény fenntartása

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: MÁV Vezérigazgatóság
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 308 oldal
Sorozatcím: MÁV Szakkönyv
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

BEVEZETÉS
A vasúti pályafenntartás az utóbbi években mind az elmélet, mind a gyakorlat vonatkozásában olyan fejlődésen ment keresztül, amelyet a szakmai oktatás irodalma csak részben követett. Az... Tovább

Előszó

BEVEZETÉS
A vasúti pályafenntartás az utóbbi években mind az elmélet, mind a gyakorlat vonatkozásában olyan fejlődésen ment keresztül, amelyet a szakmai oktatás irodalma csak részben követett. Az e tárgyban legutóbb kiadott tisztképzős tankönyv 1969-ben, annak kiegészítése 1975-ben jelent meg. Az újrakiadás egyik célja tehát a rendelkezésre álló irodalom megújítása, s ezen keresztül a vasúti pálya felügyeletében, a munkáltatás rendszerében és szervezetében időközben bekövetkezett változások bemutatása. A másik cél természetesen az, hogy a tankönyv a leendő műszaki középvezetőkkel megismertesse a pályafenntartási munka elméletét és gyakorlatát, elfogadtassa annak fontosságát.
A fenti célok érdekében a pályafenntartás jelentőségének érzékeltetéséhez a MÁV belföldi szállításban betöltött szerepét nem szükséges külön hangsúlyozni. Mindenképpen szólni kell azonban arról, hogy Magyarország földrajzi elhelyezkedése következtében fontos szerepet tölt be a nemzetközi vasúti forgalomban. A személyszállítás is, de elsősorban a tranzitszállítmányok fuvarozása komoly valutabevételt jelent az ország számára. Különösen érdekes a kérdés napjainkban, amikor is a MÁV nemzetközi forgalomban való részvételének feltételévé vált a törzshálózati vonalak további sebességemelése.
Időszakonként különböző okok miatt csökkenhet ugyan a vasúton jelentkező szállítási igény, de az üzembiztos vasúti pályára - és ezt az elmúlt évszázad bizonyította - a népgazdaságnak minden körülmények között szüksége van. Az előzőekből adódó feladatok megvalósításának elengedhetetlen személyi feltétele a megfelelő felkészültségű gyakorlati szakember, aki a rendelkezésre álló eszközök hatékony kihasználására képes.
A tananyag összeállítása egyfajta logikai sorrend figyelembevételével történt. Először ismerteti a vasúti pálya ismétlődő terhelés hatására bekövetkező avulásának folyamatát, a vágány elemeinek elhasználódását, a vágány fekvésének hiányosságait. Továbbiakban áttekinti a pályaállapot feltárásának különböző módszereit, ezen belül a vágánymérés eszközeit és eredményeinek felhasználását. Súlyponti témája a tananyagnak a vágány szerkezeti elemei és geometriai hiányosságainak kézi, illetve gépi úton történő megszüntetése és az ehhez keretet adó munkáltatási rendszerek bemutatása.
Lehetőségei szerint foglalkozik a tankönyv az elmúlt időszak szervezeti változásaival, a bevezetett új technológiákkal, a pályafelügyelet és a munkáltatás továbbfejlesztésének feladataival. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS 7
1. A VASÚTI PÁLYA AVULÁSA ÉS HIÁNYOSSÁGAINAK MEGSZÜNTETÉSE 9
1.1. A vasúti pálya avulásának okai és a folyamat jellemzői 10
1.1.1. A pálya avulásának okai 11
1.1.2. A pálya avulásának törvényszerűségei 14
1.1.3. A vasúti pálya avulását befolyásoló tényezők és a hibák megszüntetésének általános feltételei hagyományos és hézagnélküli vágányban 15
1.2. A felépítmény szerkezeti elemei avulásának megjelenési formái és azok megszüntetése 18
1.2.1. Az ágyazat avulása és fenntartása 18
1.2.1.1. Az ágyazat avulásainak okai 19
1.2.1.2. Ágyazati hiányosságok megszüntetésének módszerei 20
1.2.2. Aljak avulása és fenntartása 29
1.2.2.1. Aljak hiányosságainak megszüntetése 29
1.2.2.2. Aljak cserélése 33
1.2.3. Sínek avulása és fenntartása 37
1.2.3.1. Sínek avulásának okai 38
1.2.3.2. Sínek hiányosságainak megszüntetése 48
1.2.4. Kapcsolószerek avulása és fenntartása 55
1.2.5. Kitérők, vágánykapcsolatok avulása és fenntartásuk 58
1.2.6. Különleges felépítmények fenntartása 85
1.2.7. Biztosítóberendezéssel és felsővezetékkel ellátott pályák fenntartása 102
1.3. A vasúti vágány fekvésének hiányosságai és azok megszüntetése 109
1.3.1. Fekszinthibák és megszüntetésük módszerei 110
1.3.1.1. Fekszintszabályozás az ágyazatgerenda megzavarásával 111
1.3.1.2. Fekszintszabályozás az ágyazatgerenda megzavarása nélkül 115
1.3.2. Irányhibák és megszüntetésük 120
1.4. Nyomtávolsághibák megszüntetése 125
1.5. Sínvándorlás szabályozása - 127
1.5.1. A sínvándorlás-szabályozás megtervezése 128
1.5.2. A sínvándorlás-szabályozás végrehajtása 130
1.6. Kitérők fekvéshiányosságainak megszüntetése 131
1.7. Balesetes pályák hiányosságainak megszüntetése 132
2. A VASÚTI PÁLYA FELÜGYELETE 135
2.1. A pályafelügyeleti szolgálat szervezete 137
2.2. A pályafelügyeleti szolgálat ellátása 139
2.2.1. Vonalbejárások, gyalogbejárások előírásai 139
2.2.2. A mozdony vezetőállásán végzett vonalbeutazások 142
2.2.3. Vonalbeutazások megtartásának előírásai 143
2.2.4. Ellenőrzés közúti gépkocsival 145
2.3. A vasúti pálya ellenőrző mérései és vizsgálatai 146
2.3.1. A gépi vágánymérések általános előírásai 146
2.3.2. A gépi vágánymérés eszközei a MÁV-nál 148
2.3.3. A vágánymérési eredmények felhasználása 168
2.3.3.1. A hagyományos vágánymérési grafikonok (PILLE, AMSLER, 163. PSZ. MK.) felhasználásának szempontjai 168
2.3.3.2. A 004. PSZ. FMK mérési eredményeinek értékelése és felhasználása 169
2.4. Kitérővizsgálatok és mérések 178
2.4.1. Kitérő és vágányátszelés vizsgálata megszemléléssel 178
2.4.2. Kitérővizsgálat beméréssel 180
2.5. A vasúti pálya fokozott felügyelete 185
2.5.1. Fokozott felügyelet rendkívüli események idején 185
2.5.2. Fokozott felügyelet rakszelvényen túlérő túlsúlyos küldemények vagy különleges próbamenetek közlekedtetése esetében 186
2.5.3. Fokozott felügyelet hézagnélküli és hagyományos pályákon 186
3. A PÁLYAFENNTARTÁS SZERVEZETI FELÉPÍTÉSE ÉS MUNKÁLTATÁSI RENDSZEREI 189
3.1. A pályafenntartási szakszolgálat szervezete 189
3.2. Pályafenntartási munkáltatási rendszerek 191
3.2.1. Szórványos vagy ugrásszerű fenntartási rendszer 191
3.2.2. A MÁV tervszerű megelőző felépítmény-karbantartási rendszere 192
3.3. A pályafelügyeleti- és fenntartási rendszer továbbfejlesztése 199
3.3.1. A jelenlegi munkáltatási rendszer hatékonyságát befolyásoló tényezők 200
3.3.2. A munkáltatási rendszer gazdaságosságának és a gépláncos vágányszabályozás eredményes végzésének feltételei 200
3.3. Számítástechnika alkalmazása a pályafelügyeleti és fenntartási rendszerben 208
4. A GÉPLÁNCOS FELÉPÍTMÉNY FENNTARTÁS 209
4.1. A munkáltatási szervezet és munkamegosztás 209
4.1.1. Szervezeti egységek és feladataik 209
4.1.2. A felépítményi karbantartó géplánc gépei 211
4.1.3. Gépláncok összeállítása és egyéb gépek 215
4.2. A gépláncos fekszintszabályozás elve, munkamódszerei, korrekciója 216
4.3. A gépláncos irányszabályozás elve, munkamódszerei, korrekciója 233
4.4. Ágyazatrendezés és tömörítés 248
4.5. Vágányszabályozási ciklusidő számítása és a gépláncos munkák ütemezése 249
4.6. A gépláncos munkák előkészítése és átvétele 251
4.7. Kitérők gépi fenntartása 265
4.7.1. A kitérő aláverőgép működése és munkájának előkészítése .268
4.7.2. Munkáltatási, technológiai és átvételi előírások 271
4.8. A gépi pályafenntartási munkák hatása a hézagnélküli vágányok állékonyságára 280
4.8.1. A vágány állékonyságát meghatározó tényezők 282
4.8.2. A gépláncos vágányszabályozás hatása 285
5. PÁLYAFENNTARTÁSI MUNKÁK TERVEZÉSÉNEK KÉRDÉSEI 289
6. A VASÚTI PÁLYAFENNTARTÁS SPECIÁLIS KÉRDÉSEI 293
6.1. Nagyobb sebességű pályák kialakítása és fenntartása 293
6.2. Korszerű vasúti átmenetek kialakítása és fenntartása 295
6.2.1. A koszinusz átmenetiív kialakításának módszerei meglévő pályák esetén 296
6.2.2. A koszinusz átmenetek gépi kialakításánál és fenntartásánál alkalmazandó korrekciók 298
6.2.3. A koszinusz átmenetiívek fenntartása 301
6.3. A pályafenntartáshoz kapcsolódó közlekedés-műszaki ügyek 301
6.3.1. A szállítmányok továbbítását szabályozó nyilvántartások 302
6.3.2. Szabadűrszelvény nyilvántartása 303
6.4. Vasúti futásbiztonság és a balesetvizsgálat kérdései 304

Dr. Pintér József

Dr. Pintér József műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Pintér József könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem