1.062.617

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Üzleti tervezés

Nyitott rendszerű képzés - távoktatás - oktatási segédlet/Felsőoktatási jegyzet

Szerző
Budapest
Kiadó: LSI Informatikai Oktatóközpont a Mikroelektronika Alkalmazásának Kultúrájáért Alapítvány
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 175 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Piacgazdasági viszonyok között egy gazdálkodó szervezet létrehozása és versenyképességének megteremtése szakmai ismereteken nyugvó szervező munkát és kellő előretekintést kíván. Ez egyaránt... Tovább

Előszó

Piacgazdasági viszonyok között egy gazdálkodó szervezet létrehozása és versenyképességének megteremtése szakmai ismereteken nyugvó szervező munkát és kellő előretekintést kíván. Ez egyaránt érvényes arra az esetre, amikor kisvállalkozást kíván beindítani valaki, és azokra az esetekre is amikor egy már működő szervezet működésének hatásfokjavítását, bővítését, továbbfejlesztését tervezik. A tervezés tudományos-műszaki-gazdasági alapokon nyugvó eljárási mód. Mindennapi életünkben gyakran a tervezés leegyszerűsített algoritmusa jelenik meg. Információkat gyűjtünk személyes megbeszélések, telefonálások, e-mail váltások során, szakcikkek és szakkönyvek áttanulmányozása, vagy éppen a szervezett oktatás keretei között. Ezeknek az információknak a mennyiségi növekedése egy ponton minőségi változást eredményez és döntéseket érlel. Ilyen döntés lehet például egy kisvállalkozás beindítása, egy számítógép beszerzése, vagy egy üzlethelyiség bérleti szerződésének megkötése.
Az üzleti terv készítésének célja a vállalkozás létrehozásának előkészítése, ill. már működő vállalkozás esetén a vállalkozás céljai és tényleges lehetőségei közötti összhang megteremtése. Meg kell határozni a vállalkozás hosszabb távú céljait, feladatait, működését, kapcsolatrendszerét, jövedelmezőségi elvárásait. Meg kell teremteni erőforrásai felhasználásának optimális feltételeit, úgy hogy a folyamatosan változó piaci viszonyokat figyelembe véve a környezeti mozgásokhoz képes legyen hatékonyan alkalmazkodni.
A jegyzet végigvezeti az olvasót azokon a fázisokon, amelyek a vállalkozási gondolatot az ötlet születésétől kezdve megvalósítás tervének kidolgozásáig végig kísérik. Bemutatja, hogyan lehet üzleti tervet készíteni, milyen annak felépítése, melyek legfontosabb információs bázisai, milyen célokra használható fel és azt is, hogy hiánya, illetve szakmai hiányosságai milyen gondokat, problémákat okozhatnak.
Fontos, hogy a gyakorlati életbe kilépő informatikus ismerje a tervezőmunka fogalomrendszerét és legfontosabb elméleti kérdéseit. A szemléletformálás mellett az alapvető cél azonban a tervezőmunka gyakorlati kérdéseinek megismertetése. Fontos az előretekintés, a hosszabb távú célokat szolgáló operatív feladatmegoldások és döntések összehangolása, a gazdasági folyamatok összefüggésrendszerének felismerése, a műszaki, gazdasági, pénzügyi, személyi, szervezeti, szervezési feltételek komplexitásának és a jövedelmezőségi követelményeknek az együttes érvényesítése.
Az ismeretanyag elsajátítása után az olvasó képes lesz arra, hogy a gyakorlati életben önállóan, a témakörhöz kapcsolódó tervezési feladatokat megoldjon. Az ismertetett tervezési módszertan alkalmazása hozzájárul a döntésekkel vállalt kockázat mérsékléséhez és növeli a vállalkozás kockázatviselő képességét. Vissza

Tartalom

Bevezetés 5
MÓDSZERTANI JAVASLAT A TANULÁSHOZ..........................................................6
1. AZ ÜZLETI TERVEZÉSRŐL........................................................................................9
1.1 A tervezés egyes kérdései................................................................................11
1.2 Az üzleti terv fogalma......................................................................................15
1.3 Az üzleti tervezés szerepe a vállalkozásban....................................................16
2. AZ ÜZLETI TERV KÉSZÍTÉSE..................................................................................21
2.1 Módszertani kérdések......................................................................................23
2.1.1 A cég helyzete.......................................................................................23
2.1.2 A terv felépítése és tartalmi jegyei........................................................24
2.1.3 A tervezés iteratív jellege......................................................................27
2.1.4 Alternatívák...........................................................................................28
2.1.5 Információk...........................................................................................28
2.1.6 A készülő tervek száma.........................................................................29
2.2 Szakértő(k) igénybevétele................................................................................30
2.3 Az üzleti terv készítésének fázisai...................................................................32
2.3.1 Ütemterv................................................................................................32
2.3.2 A tervkészítés lépései............................................................................32
2.4 Terjedelem...............................................34
2.5 A terv által átfogott időtáv...............................................................................35
2.6 Az üzleti tervvel szemben támasztott főbb követelmények.............................36
3. AZ ÜZLETI TERV INFORMÁCIÓBÁZISA............................39
3.1 Információk az üzleti terv egyes fejezeteihez..................................................41
3.1.1 Makrokörnyezeti információk...............................................................41
3.1.2 Önkormányzati információk..................................................................42
3.1.3 Pénzintézeti információk.......................................................................43
3.1.4 Az értékesítési terv külső és belső információ igénye...........................43
3.1.5 A költségterv információbázisa.............................................................45
3.2 Információforrások.......................................................................46
3.2.1 Az információk megbízhatósága...........................................................46
3.2.2 A Kormány és a minisztériumok, valamint kormányzati szervek
tájékoztatói......................................................................................47
3.2.3 Vállalkozások kiadványai.........................................................48
3.2.4 Tömegkommunikációs híradásokból nyerhető információk 50
3.2.5 Eseti kutatási prognózisok,jelentések........................................51
3.2.6 Számítógépes adatbázisok.............................................................52
3.2.7 Interneten megjelenő információk....................................................53
4. AZ ÜZLETI TERV FELHASZNÁLÁSI TERÜLETEI....................................................55
4.1 Mikor készül üzleti terv?...................................................................................57
4.2 A cégalapítás üzleti terve...............................................................60
4.3 A működő vállalkozás hatásfokjavítása.............................................................61
4.4 Hitelfelvétel.............................................................................................62
4.5 Pénzügyi befektetők megnyerése.....................................................................63
4.6 Új termékek piaci bevezetése..........................................................................67
4.7 Exportpiaci célok.............................................................................................69
4.8 Technológiafejlesztés, kapacitásbővítés..........................................................71
4.9 Környezetvédelmi projekt megalapozása........................................................73
5. AZ ÜZLETI TERV FELÉPÍTÉSE................................................................................79
5.1 A vállalkozás adatai.........................................................................................84
5.1.1 A vállalkozás neve, címe.......................................................................84
5.1.2 A vezető neve és elérhetősége...............................................................84
5.1.3 Tulajdonosok és a vállalkozás jogi formája..........................................84
5.1.4 A vállalkozás tőkeösszetétele.............................................................. 85
5.1.5 A vállalkozás telephelyeinek, leányvállalatainak megnevezése, címe..86
5.1.6 A vállalkozás forgalmának fontosabb adatai, bevétele, profitja...........86
5.1.7 A terv bizalmas kezelése.......................................................................86
5.2 Vezetői összefoglaló........................................................................................86
5.3 A vállalkozási tevékenység leírása...........................................................86
5.4 Marketingterv............................................................................................86
5.4.1 A marketing terv tartalma......................................................................91
5.4.2 A piac jellemzői.....................................................................................92
5.4.3 Piackutatás.............................................................................................94
5.4.4 Image.....................................................................................................95
5.4.5 Célzott piacszegmens............................................................................97
5.4.6 Beszállítók...........................................................................................100
5.4.7 Értékesítési csatornák és promóció.....................................................101
5.4.8 Árak.....................................................................................................103
5.5 Működési terv................................................................................................105
5.5.1 Differenciált tartalom..........................................................................105
5.5.2 Telephely, elhelyezés..........................................................................106
5.5.3 Fejlesztések.........................................................................................107
5.5.4 Az alaptevékenység ellátása................................................................107
5.5.5 Külső és belső szervizfeladatok..........................................................108
5.5.6 Minőségbiztosítási rendszer................................................................109
5.5.7 Márka-, szabadalom-, licenc-védelem.................................................110
5.5.8 Biztosítások.........................................................................................111
5.5.9 Információs rendszer, pénzügyi-, számviteli rend...............................111
5.6 Vezetőség, munkaerőterv, szervezeti felépítés....................................115
5.6.1 Vezetőség............................................................................................115
5.6.2 Vezető és ellenőrző tevékenység.........................................................116
5.6.3 Személyzeti politika, munkaerőterv....................................................117
5.6.4 Szervezeti felépítés..............................................................................118
5.7 Pénzügyi terv.................................................................................................119
5.7.1 Tartalmi jegyek.................................................................................... 119
5.7.2 A pénzügyi terv kiinduló feltételezései...............................................120
5.7.3 Jövedelemterv......................................................................................121
5.7.3.1 Bevételi terv............................................................................121
5.7.3.2 Költségterv..............................................................................124
5.7.4 Fedezeti pont elemzés..........................................................................127
5.7.5 A mérleg..............................................................................................129
5.7.6 Eredmény kimutatás.............................................................................131
5.7.7 A pénzforgalom tervezése...................................................................133
5.7.8 Pénzügyi mutatók................................................................................137
5.7.9 Kockázati tényezők mérlegelése.........................................................140
5.8 Hitelkérelem...................................................................................144
5.8.1 A hiteligény megállapítása..................................................................144
5.8.2 A hitelkérelem összeállítása................................................................145
5.8.2.1 Bankválasztás.........................................................................145
5.8.2.2 A hitelkérelem tartalma..........................................................145
5.8.3 A bank hitelbírálata.............................................................................147
5.8.3.1 Hitelbírálati szempontok.........................................................147
5.8.3.2 Ügyfélminősítés és hitelképesség...........................................147
5.8.3.3 A kockázatforrások banki megítélése és kezelése..................148
5.8.3.4 A hitel fedezetéül szolgáló biztosítékok.................................150
5.8.4 A hitelszerződés...................................................................................151
5.9 Az üzleti tervhez csatolt dokumentumok.......................................................151
6. AZ ÜZLETI TERV A CÉLOK MEGVALÓSÍTÁSI FÁZISÁBAN..............................155
6.1 Folyamatkövetés...............................................157
6.2 Hatásfok vizsgálatok....................................................160
6.2.1 Hatásfok vizsgálatok elérhető tényezők alapján..................................160
6.2.1.1 Komplex rendszerhatásfok vizsgálatok...................................160
6.2.1.2 Célvizsgálatok.........................................................................162
6.2.2 Nem mérhető tényezőkkel kifejezett teljesítménymutatók.................162
6.3 Visszacsatolás..............................................163
6.3.1 A tervezési visszacsatolás fogalma...................................................163
6.3.2 Zavarelhárító operatív intézkedések....................................................163
6.3.3 A piaci környezet változására visszavezethető zavarok......................164
6.3.4 Korrekciók végrehajtása......................................................................165
6.4 A tervezési rendszer fejlesztése........................................................................167
6.4.1 Információbázis, információáramlás, információfeldolgozás fejlesztése.................................................................................................167
6.4.2 A tervezési módszerek fejlesztése.......................................................168
irodalomjegyzék
Szószedet

Dr. Pálinkás Jenő

Dr. Pálinkás Jenő műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Pálinkás Jenő könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem