1.063.223

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Mit tegyünk, hogy életük teljesebb legyen?

Útmutató látássérült gyermekek szüleinek

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Vaknak születni, vagy később elveszteni a látást - a kívülálló éppúgy nem tudja beleélni magát, mint ahogy nem ábrándozik egy repülőszerencsétlenségben, vagy súlyos közlekedési balesetben való... Tovább

Előszó

Vaknak születni, vagy később elveszteni a látást - a kívülálló éppúgy nem tudja beleélni magát, mint ahogy nem ábrándozik egy repülőszerencsétlenségben, vagy súlyos közlekedési balesetben való részvételről. Valahogy hasonlóképpen utasítja el azt a gondolatot is, hogy ez a sors jutott Magyarországon több mint harmincezer embernek, s akiknek körülbelül százezer hozzátartozóját - szüleit vagy gyerekeit, testvérét vagy házastársát is - a maga kegyetlen valóságában érinti a vakság ténye. Ez az elutasító alapállás - mely táplálkozhat a tájékozatlanságból, érdektelenségből, vagy a ma tapasztalható általános elidegenedésből - átszövi nemcsak a magánszférát, hanem a hivatalok, állami és társadalmi szervek működési mechanizmusát, a közéletet is. Talán ez is hozzájárul, hogy a vak gyerek szülei is sérülnek lelkileg, hiszen csalódnak elképzeléseikben, reményeikben - napi életvitelük sokkal nehezebb lesz, idegi megterhelésük fokozott. Bizonyos értelemben fogyatékossá is kell válniuk - bele kell élniük magukat a gyerekük helyébe, különben nem tudnak neki segíteni.
Jó lenne felrázni a társadalom lelkiismeretét: most, amikor mindenkinek több gondja van, mint tegnap volt -, hogy vannak, akiket a versenyhelyzet nem a javuló életkörülmények felé sodor, hanem a teljes esélyegyenlőtlenség irányába. A valamivel több segély értéke az infláció miatt valójában napról napra csökken, s hiába nyílnak meg bizonyos területek a vakok számára, ha tíz másik területről kiszorulnak. Valószínűleg nem állok egyedül a gondolattal, hogy egy társadalom magasabbrendűsége, emberközpontúsága azon is lemérhető, hogy hátrányos helyzetű tagjait mennyire hagyja magára - vagy mennyire gondoskodik róluk. Ez persze múlik a politikai vezetés szociális érzékenységen és a gazdasági körülményeken is: nem elsősorban a segélyek összegeinek emelését kell szorgalmazni, hanem mindenekelőtt sokoldalú gondoskodással az esélyegyenlőséget kell biztosítani. S ne a vak kilincseljen a hivataloknál, hanem az az összeg vagy szolgáltatás „járjon" - vigyék oda hozzá, vagy küldjék el neki külön kérvény nélkül - ne alamizsnának vegye, hanem járandóságnak.
Ez a könyv, amelyet a legjobb szakemberek, gyógypedagógusok írtak, olyan alapmű, amely el kell hogy jusson valamennyi, vak gyermekét egyedül nevelő szülőkhöz. Vissza

Tartalom

Előszó 3
Bevezetés (Dr. Pálhegyi Ferenc) 5
Ki számít látássérültnek? (Csocsánné Dr. Horváth Emmy) 7
A családi nevelés (Dr. Pálhegyi Ferenc) 10
A szülő érzelmi terhe és nevelői magatartása 10
Az anya-gyermek kapcsolat 10
A sérült anya-gyermek kapcsolat 11
Néhány tipikus szülői magatartásmód 13
Érzelmileg is el kell fogadni a gyermeket! 17
Nevelés a családi életre 18
Néhány gondozási és nevelési elv (Somogyi Veronika) 21
Az önállóság felé (Prónay Beáta, Somogyi Veronika) 23
A táplálkozás 24
Szobatisztaság, WC-használat 28
Öltözködés 31
A mozgás (Dr. Pálhegyi Ferenc, Popp Éva) 33
A lokomóció és az aktív mozgás 35
A manipuláció 37
A mimika és a gesztusok 38
A nem kívánatos mozgások 39
A téri tájékozódás 41
Ne korlátozzuk a gyermeket a szabad mozgásban! 42
A tájékozódás fejlesztése 43
Néhány fontos tanács, fejlesztő játék és gyakorlat 46
A világ megismerése (Dr. Pálhegyi Ferenc) 49
Az emberi alkalmazkodóképesség-rugalmassága 50
A hallási és tapintási beállítódás 50
Látással és tapintással megismert formák 51
Gyakorlati tanácsok 53
Játék - játékszer - játszótárs (Poór Erzsébet, Somogyi Veronika) 55
A csecsemő játékai 55
Mozgásos játékok 56
Az érzékelést, értelmet fejlesztő játékok 58
A hallás és a hangadás öröme 62
Szerepjáték, képzelt helyzetek 64
Játszótársak 64
Évike fejlődése. Szemelvények az első két év történetéből
(Borbély Sjoukje) 65
A látássérültek iskolái (Dr. Tóth Sándorné) 75
Beiskolázás 75
A tanulók pedagógiai kiválogatása (Csocsánné Dr. Horváth Emmy) 75
Az iskolatípusok 76
Kitekintés a későbbi évekre (Dr. Bódi István) 79
Továbbtanulás, szakmai képzés, átképzés, munkavállalás 79
A Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetségéről 80
Érdekvédelem, érdekképviselet 82
Munkarehabilitáció, rehabilitáció 82
Kulturális és sportmunka 84
Állami és szövetségi juttatások, szolgáltatások 86
Propagandamunka, társadalmi kapcsolatok 90
Nemzetközi kapcsolatok 91
Függelék 92
Néhány fontosabb rendelet és jogszabály (Összeállította: Dr. Orlicki János) 92
A látássérültek ügyével foglalkozó intézmények 99
Szövetségi kiadványok 105
Ajánlott olvasmányok 106
A kötet szerzői 108
Tartalom 109
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem