Előszó | 9 |
Általános ismeretek | |
A kémiatanítás és módszertana | 13 |
A kémiatanítás módszertanának meghatározása, s a rokontudományokkal való kapcsolata | 13 |
A kémia, mint iskolai tantárgy | 15 |
A kémiatantárgy kapcsolata más iskolai tantárgyakkal | 17 |
A kémiatanítás története | 24 |
Az iskolai kémiatanítás bevezetése és alakulása 1945-ig | 24 |
A kémiatanítás helyzete a felszabadulás után | 26 |
A kémiatanítás célja, feladatai | 29 |
A kémiatanítás célja az általánosan művelő iskolákban | 29 |
A kémiatanítás oktatási és nevelési feladatai | 31 |
A kémiai ismeretszerzés útja | 53 |
A kémiai tényanyag ismertetése | 53 |
A tények és tapasztalatok elemzése | 55 |
A kémiai fogalmak kialakítása | 56 |
A kémiai ismeretek megszilárdítása, alkalmazása, ellenőrzése | 58 |
A kémiatanítás tartalma | 61 |
A tantervi anyag kiválasztásának elvi kérdései | 61 |
Az általános iskolai és a középiskolai kémia tantervi anyaga | 63 |
A kémia tanmenete | 65 |
A kémia tankönyveiről és segédkönyveiről | 67 |
Az oktató-nevelő munka tervezése, vezetése | 72 |
A tématerv készítése | 72 |
A kémiaórák szerkezeti kérdései | 75 |
A tanár felkészülése az órára, óravázlat | 84 |
A tanítási óra vezetése | 92 |
A kémiaórán folyó oktató-nevelő munka elemzése | 96 |
A kémiatanítás módszerei | 99 |
Az oktatás módszereinek kialakulása | 102 |
Az ismeretek szóbeli kifejtése | 106 |
A szemléltetés módjai és eszközei | 115 |
Az audio-vizuális és a programozott oktatásról | 119 |
Az előadási kísérletek | 119 |
Tanulmányi kirándulás. Üzemlátogatás | 129 |
A kémia tanításában előforduló hibák | 131 |
A tanulókkal való foglalkozás kérdései | 136 |
A kémia tanulásának módszerei | 136 |
A tanulók aktivitása: az önálló munka lehetőségei, módjai | 137 |
Házi feladatok a kémiatanításban | 140 |
A tanulók munkafüzetei | 142 |
A kémia tanításának és tanulásának más formái | 145 |
A kémiai szakkör | 145 |
A tanulók segítő munkája a szertárban és az órán | 149 |
A felnőttoktatás kérdéseiről | 150 |
A kémiai ismeretterjesztő munka | 152 |
A kémiatanítás tárgyi feltételei | 156 |
A kémiai szertár | 156 |
A kémiai előadóterem | 162 |
A kémiai szakkönyvtár | 165 |
A kémiatanár továbbképzése | 169 |
A tanári továbbképzés területei | 169 |
A módszertani kutatómunka kérdései | 171 |
Gyakorlati ismeretek | |
Kémiatanítás az általános iskolában | 177 |
Kémiai alapismeretek tanítása | 178 |
Az általános iskolai kémiatanítást megelőző ismeretekről | 178 |
Néhány ismert anyag és változás vizsgálata | 181 |
Kémiai alapfogalmak | 191 |
A gyakorlati életből ismert fontosabb anyagok tanítása | 202 |
A legfontosabb szénvegyületek | 202 |
A tüzelőanyagok. Háztartási és ipari tüzelés | 212 |
Az építőanyagok | 216 |
A fontosabb vegyületcsoportok tanítása | 242 |
A fémek, fém-oxidok, bázisok | 219 |
A nemfémek, nemfém-oxidok, savak | 225 |
A sók | 234 |
A fontosabb ipari fémek tanítása | 242 |
A fémek általános jellemzése | 242 |
A vas és az alumínium | 244 |
Kémiatanítás az általános gimnáziumban | 251 |
Az alapfogalmak és alaptörvények tanítása | 252 |
Az anyag atom-molekuláris szerkezete. A kémiai változások | 252 |
A kémiai folyamatok mennyiségi viszonyai | 258 |
Az oldatokról | 263 |
A nemfémes elemek és vegyületeik tanítása | 269 |
A periódusos rendszer. A hidrogén | 269 |
A halogénelemek és vegyületeik | 271 |
Az oxigéncsoport elemei és vegyületeik | 273 |
A nitrogéncsoport elemei és vegyületeik | 279 |
A széncsoport elemei és vegyületeik | 284 |
A korszerű anyagszerkezeti ismeretek tanítása | 290 |
Az atomok szerkezete. Kémiai kötések | 290 |
Elektrokémiai ismeretek | 295 |
A kémiai folyamatok korszerű értelmezése | 300 |
A fémek elemek és vegyületeik tanítása | 306 |
A fémek általános tulajdonságai | 306 |
Az alkálifémek és vegyületeik | 311 |
Az alkáliföldfémek és vegyületeik | 315 |
A földfémek és vegyületeik | 317 |
A vascsoport elemei és vegyületeik | 322 |
A cinkcsoport elemei és vegyületeik | 323 |
A rézcsoport elemei és vegyületeik | 324 |
A szerves vegyületek tanítása | 330 |
A nyílt láncú szénhidrogének és halogénszármazékok | 331 |
Az alkoholok és származékaik | 337 |
A karbonsavak és a karbonsav-észterek | 340 |
A szénhidrátok | 342 |
A nitrogéntartalmú szerves vegyületek | 345 |
A benzol és származékai | 348 |
A műanyagok | 350 |