1.062.618

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Kombinált bilingualis oktatási módszer

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Felsőoktatási Koordinációs Iroda
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 185 oldal
Sorozatcím: A felsőoktatás fejlesztését szolgáló kutatások
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-7647-12-0
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Tizenhetedik éve vagyok gyakorló pedagógus. Szaktárgyaimat, az állatélettant és az anatómiát oktatom egyetemeken, alapvetően anyanyelvemen, magyarul. Azonban emellett az utóbbi hat tanévben... Tovább

Előszó

Tizenhetedik éve vagyok gyakorló pedagógus. Szaktárgyaimat, az állatélettant és az anatómiát oktatom egyetemeken, alapvetően anyanyelvemen, magyarul. Azonban emellett az utóbbi hat tanévben ugyanezt meglehetősen intenzíven műveltem más nyelveken is, aszerint, hogy arra az általam ismert három idegen nyelv (angol, német, orosz) melyikén volt aktuálisan nagyobb szükség. Eközben szerzett gyakorlati tapasztalataim az idegen nyelvű oktatás témakörében való további elmélyedésre sarkalltak. Szembekerültem ugyanis a külföldi hallgatók anyanyelvén történő oktatása során egy olyan problémával, amit így, vagy úgy, de meg kellett oldanom. A megoldást egy olyan új, kombinált kétnyelvű oktatási módszer kidolgozása, és 1988-tól a gyakorlatban történő alkalmazása jelentette, ami alapvetően eltér az eddig hazai, vagy nemzetközi vonatkozásban alkalmazott bármely bilingualis módszertől. Az utóbbi három tanév alatt azonban, miközben módszerem a nálunk tanuló külföldi egyetemisták itteni tanulmányait már eredményesen támogatta, gyökeres változások történtek szerte a világban, s különösen számottevőek idehaza. Így felgyorsultak azok a törekvések, amelyek minket a kultúra és a tudomány területén is minél előbb "Európához", ill. a fejlett világhoz akarnak csatlakoztatni.
Érthető hát, ha ebben mi sem tétlenkedünk. És értelemszerű az is, hogy a módszer többféle lehetséges alkalmazási területe közül a mostani időszakban leginkább a hazai diákjaink oktatását segítő adaptálási lehetőséget vizsgálom. Hiszen jól ismert mindnyájunk számára, hogy itthon jelenleg hányféle izgalmas, megoldandó aktuális kérdés merül fel a nyelvtanulás és a nemzetközi szakmai integráció témakörében. S ha már a külföldieket segítő szakmai foglalatosság "melléktermékeként" új pedagógiai eredményekre tehettünk szert, szálljon ennek haszna vissza fiatalok boldogulását elősegíteni. Mindez jól egybeesik a nemzetközi törekvésekkel is, minthogy a multikulturális és többnyelvű társadalmak létrejötte egyre erősebben érezhető tendencia a világban. Ezért a multikulturális oktatás iránti közös igény is egyre erőteljesebb, ami jelenleg igen intenzív útkeresésben nyilvánul meg másutt is.
E tanulmány megírásakor elsősorban nem a módszer leíró ismertetése volt a célom, mert azt részletesen tartalmazzák más elérhető publikációk, pl. Oppel 1989a, 1990a, b, c és a még megjelenésre váró egyéb közlemények. Célom ezzel szemben a gyakorlati alkalmazhatóság lehetőségeinek elemzése. Ezen belül is különös tekintettel a magyar hallgatók oktatására. Mindezt törekedtem abban az összefüggésben bemutatni, ahogy azt az új oktatási koncepció szellemisége, s a fejlett világhoz való mielőbbi integrálódás igénye megkívánja.
Mivel azonban a módszer új, és éppen ezért még kevesen ismerhetik, mégis ismertetnem kell annak lényegét is, addig a mértékig, amíg azt a fő mondanivaló nyomonkövethetősége igényli. Vissza

Tartalom

Bevezetés: A téma aktualitása és a tanulmány célja5
Szakirodalmi áttekintés és diszkusszió7
A kétnyelvű módszerekkel kapcsolatosan7
Az idegen nyelvek tanítása, a szaktantárgyi oktatás, és a pedagógiai módszerek tekintetében11
Fejlesztési tendenciák itthon, és a világban18
Egy új, kombinált kétnyelvű, ún. kombinált bilingualis oktatási módszer22
A módszer gyakorlati hasznosíthatósága40
Az alkalmazás igénye és lehetősége Magyarországon - TEMPUS43
Egyetemi hallgatók szempontjából: Milyen nyelven tanulnának, és mik az elképzeléseik a Tempus-utakról?43
A Tempus-program kínálta realitások52
A számszerű eredmények és a motiváció57
Motiváció57
Rövid távú eredmények60
Hosszú távú eredmények69
A Magyarországon e témában aktuálisan felmerülő legfontosabb problémák, kérdések - és válaszaik73
A további cselekvés konkrét lehetőségei86
Legújabb vizsgálataim tapasztalatai94
Irodalom97
Összefoglalás107
Ábrajegyzék - ábrák109
Táblázatjegyzék - táblázatok141
Melléklet - mellékletjegyzék - mellékletek165

Dr. Oppel Klára

Dr. Oppel Klára műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Oppel Klára könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem