Előszó
Az utóbbi évtizedekben a tudományos technikai forradalom korszakában a biológiai ismeretek is megsokszorozódtak, és az eredmények behatolása a hétköznapi élet szférájába arra kötelez bennünket, hogy iskoláinkban modern sejtbiológiát, molekuláris genetikát, etológiát, ökológiát tanítsunk.
Az új gimnáziumi biológia nevelési és oktatási terve, a tankönyvek is e korszak szülöttei, és az előbb említett céloknak, elvárásoknak kell eleget tenniük.
Ez az igény nagymértékű információterheléshez vezetett. Korszerű és szakszerű biológiai alapműveltség elsajátításához és elsajátíttatásához a tények és fogalmak pontos ismerete szükséges. Alapos biológiai szemléletmód és az oknyomozó gondolkodás kialakításában jogos igényként merül fel a fogalmak tartalmi jegyeinek pontos feltárása, ami az operativ gondolkodást lehetővé teszi és felgyorsítja azt.
Ennek hatékony elősegítése érdekében készítették el a gimnáziumi biológia tankönyvekben szereplő fogalmak pontos meghatározását és az összehasonlító táblázatokat. Fontosságát az indokolja, hogy tankönyveinkben sok helyen hiányoznak a fogalmak tartalmi jegyeinek pontos feltárásai, a definiciók.
A jegyzetet nemcsak a tanárszakos egyetemi hallgatók tudják eredményesen használni szakmódszertani gyakorlatok és a gyakorlóiskolai tanítások során, de már gyakorló pedagógusok, sőt felvételire készülő diákok is.
A fogalmak tartalmi jegyeinek elsajátítása természetesen az induktív megismerési út végigjárását igényli, vagyis sokoldalú szemléltetésből, modelles imitációból, az eddigi ismeretekkel való asszociációból kiindulva kell megoldani. Deduktív úton történő, esetenkénti verbális elsajátítás felesleges és megoldhatatlan feladatnak látszik.
A jegyzet második felében összehasonlító táblázatokat közlünk, melyek ugyancsak elősegítik a fogalmak tartalmi jegyeinek tökéletesebb elsajátítását, fejlesztik a komparatív /összehasonlító/ gondolkodásmódot, de ugyanakkor Ötletként la szolgálnak transzparensek, fóliák készítéséhez, összefoglaláshoz /rögzítéshez/, ellenőrzéshez és táblavázlat készítéséhez egyaránt.
Vissza