1.060.428

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Sportlélektan

Segédedzői tanfolyam anyaga

Szerző
Budapest
Kiadó: MTS. OT. Tudományos és Oktatási Osztály
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 95 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 28 cm x 21 cm
ISBN:
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet:
ELŐSZÓ
1867-ben alakult meg az első kisérleti lélektani laboratórium Wundi vezetésével és ezzel kezdetét vette a filozófiától elkülönült pszichológia története. A mult tövidnek... Tovább

Előszó

Részlet:
ELŐSZÓ
1867-ben alakult meg az első kisérleti lélektani laboratórium Wundi vezetésével és ezzel kezdetét vette a filozófiától elkülönült pszichológia története. A mult tövidnek tekinthető, de a fejlődés óriási ütemü volt, az ismeretek rohamosan bővültek, a kutatók uj meg uj problémákra irányitották figyelmüket. A sport jelenségvilága sem kerülhette el a pszichológusok kutató szemét. A sportpszichológiára pedig különösen érvényes lesz megállapitásunk, hogy fiatal tudomány. Fiatalsága bizonyos mértékben korlátozza alkalmazásának és megbizhatóságának határait, továbbfejlesztésére azonban már megvannak az igények, az elvárásoknak való megfelelés pedig serkentő hatásu a szakemberek számára. A gyakorlat a kérdések sokféleséget vetette fel, pl. két egyformaképességü versenyző közül ki lesz a győztes; vagy hoigyan képes egy gyengébb képességü játékosokból álló csapat legyőzni még klasszis csapatot is?
Dr. Rókusfalvy Pál "A sportpszichológia gyakorlati hasznáról" /A sport és testnevelés időszerű kérdései. 1971/1/c. tanulmányát szenteli annak a kérdésnek, hogy az edzők milyen igényeket támasztanak a sportpszichológiai ismeretek alkalmazása felé. A szerző kérdőiveket küldött vezetőedzőknek, testnevelő tanároknak és a Központi Sportiskola oktatóinak. A kérdések között szerepelt többek között a következő is: igényli-e az edző pszichológus segítségét, ha igen, milyen természetü feladatok megoldásánál? A válaszolók 92 % igényli pszichológus segítségét elsősorban a versenyzéssel kapcsolatban, érzelmi jellegü nehézségek megoldásában, a kiválasztásában, a sportolók személyiségének fejlesztésében, az edzés problematikájában, formaidőzitésben, a sportoló személyiségében megismerésében, a teljesitmény fokozásában. A versenyzéssel kapcsolatban felmerült problémák között szerepelnek pl. a versenyhez való hozzáállás kialakitása, a versenyláz szabályozása, a képességek kifejlesztésének és maradéktalan érvényesülésének elősegitése. A kérdőiv kitért annak feltérképezésére is, hogy az edzők milyen formában képzelik el a pszichológus közremüködését az edzői munkában. A megoldási javaslatok a következők voltak: pszichológus alkalmazása, előadások tartása, konzultáció, szakirodalom ismertetése, tapasztalatcserék stb. A versenysport tehát megoldatlan problémák sokasága elé került, amelyek megoldását széles körben keresi. Uj edzéselméleteke, módszereket dolgoznak ki a szakemberek. Igyekszenek felhasználni az orvostudomány, az élettan, a fizika, a lélektan és egyéb tudományterületek eredményeit, hogy munkájukat a gyakorlatban megbizható alapokra helyezzék. A pszichológia hatása két elméleti irányvonal mentén érvényesülhetnek, vagy a lélektani felismeréseket és törvényszerüségeket alkalmazzák a sportszituációra vagy a sportolás közben felmerült problémákból kiindulva keresnek magyarázatot a jelenségre. Természetesen ez a kettősség nem ellentmondás. A lélektan általános ismereteinek alkalmazása uj szempontokat érvényesit, amelyek a sportszakemberek látóterületét is kiszélesitik. Olyan jelenségekre is felfigyelnek, amelyek mellett talán elmentek volna, ha tudományos ismereteik nem bővültek volna. A "probléma-meglátás" tehát mindenképpen fejlődik, a fontos ugyanis az, hogy először ismerjük fel a problémát és csak ezek után tudjuk keresni a megoldás megfelelő módját. Vissza

Tartalom

Előszó 3
I. fejezet: A pszichológia tárgya. A sportpszichológia tárgya és feladatai 7
II. fejezet: Szenzomotorium 11
a. Érzékelés 11
1. Az érzékeléslélektan alapfogalmai 11
2. A látás 12
3. Az érzékelést befolyásoló tényezők 13
4. A mozgást vezérlő megismerési folyamatok 13
b. Mozgás 14
1. A mozgásról általában 14
2. Szenzomotorikus koordináció 15
3. Izommükpdés, izomtónus 16
4. Az elemi mozgásformák és a reakcióidő 16
5. A reflexek 18
6. A mozgások rendszerezése 19
7. A mozgás tulajdonságai 19
8. Mozgástanulás 20
9. Mozgásérzékelés és mozgásemlékezés 22
10. A mozgás tudatos szabályozása 22
11. A mozgások tudatositása 23
12. A gyakorlás 23
13. Az átvitel 24
III. fejezet: Érzelem, motiváció, akarat 26
A/ Az érzelem 26
1. Az érzelem energetizáló szerepe 26
2. Az érzelmi állapotok fiziológiai mutatói 27
3. Az érzelem jelzőfunkciója 28
B/ Az érzelem szerepe a sportban 28
1. Rajtláz 29
2. Versenyizgalmak 30
3. Verseny utáni állapot 31
4. A sportolók félelmének okai 31
5. A félelem leküzdésének módjai 32
C/ 1. A motiváció 33
2. A motivumok fejlődése 33
3. A motivum célja 34
4. Jellegzetesen emberi motivációk 34
D/ 1. A sport és a motiváció 35
2. A teljesitménymotiváció. Siker és balsiker 36
3. Az akarat 38
IV. fejezet A személyiség 44
1. A személyiség fogalma 44
2. Tipológia 47
3. A sportoló személyisége 49
4. Az ökölvivók lelki sajátosságai 51
5. A labdarugó személyisége 52
6. Személyiség tulajdonságok néhány sportban 53
7. Fiatal sportolók lélektani problémái 55
8. Sportolók és nem sportolók személyiségének összehasonlitása 59
9. Az edző személyiségéről 60
V. fejezet: Lelki problémák a sportban 62
1. A lelki trauma 62
2. A konfliktus 62
3. A frusztráció 63
4. Formahanyatlások és sérülések pszichikai hátteréről 65
5. A "gyógyitó" beszélgetés 70
6. Autogén tréning 72
VI. fejezet: Szociálpszichológia 74
1. Csoportszituáció 74
2. Csapatépités 74
3. A szociálpszichológiai törvényszerüségek érvényesülése a pályán 76
4. A csapatszellem 82
5. A vezetési stilus hatása a teljesitményre 84
6. Az edzőtábor pszichológiai problémái 87
VII. fejezet: A felkészités 90
1. Az értelem szerepe a felkészitésben 90
2. Az érzelmek tréningje 91
3. A doping 92
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Sportlélektan Sportlélektan Sportlélektan Sportlélektan

A borító elszíneződött. kopott. A gerinc vászonnal pótolt.

Állapot:
2.980 ,-Ft
15 pont kapható
Kosárba