Előszó
Részlet:
ELŐSZÓ
1867-ben alakult meg az első kisérleti lélektani laboratórium Wundi vezetésével és ezzel kezdetét vette a filozófiától elkülönült pszichológia története. A mult tövidnek tekinthető, de a fejlődés óriási ütemü volt, az ismeretek rohamosan bővültek, a kutatók uj meg uj problémákra irányitották figyelmüket. A sport jelenségvilága sem kerülhette el a pszichológusok kutató szemét. A sportpszichológiára pedig különösen érvényes lesz megállapitásunk, hogy fiatal tudomány. Fiatalsága bizonyos mértékben korlátozza alkalmazásának és megbizhatóságának határait, továbbfejlesztésére azonban már megvannak az igények, az elvárásoknak való megfelelés pedig serkentő hatásu a szakemberek számára. A gyakorlat a kérdések sokféleséget vetette fel, pl. két egyformaképességü versenyző közül ki lesz a győztes; vagy hoigyan képes egy gyengébb képességü játékosokból álló csapat legyőzni még klasszis csapatot is?
Dr. Rókusfalvy Pál "A sportpszichológia gyakorlati hasznáról" /A sport és testnevelés időszerű kérdései. 1971/1/c. tanulmányát szenteli annak a kérdésnek, hogy az edzők milyen igényeket támasztanak a sportpszichológiai ismeretek alkalmazása felé. A szerző kérdőiveket küldött vezetőedzőknek, testnevelő tanároknak és a Központi Sportiskola oktatóinak. A kérdések között szerepelt többek között a következő is: igényli-e az edző pszichológus segítségét, ha igen, milyen természetü feladatok megoldásánál? A válaszolók 92 % igényli pszichológus segítségét elsősorban a versenyzéssel kapcsolatban, érzelmi jellegü nehézségek megoldásában, a kiválasztásában, a sportolók személyiségének fejlesztésében, az edzés problematikájában, formaidőzitésben, a sportoló személyiségében megismerésében, a teljesitmény fokozásában. A versenyzéssel kapcsolatban felmerült problémák között szerepelnek pl. a versenyhez való hozzáállás kialakitása, a versenyláz szabályozása, a képességek kifejlesztésének és maradéktalan érvényesülésének elősegitése. A kérdőiv kitért annak feltérképezésére is, hogy az edzők milyen formában képzelik el a pszichológus közremüködését az edzői munkában. A megoldási javaslatok a következők voltak: pszichológus alkalmazása, előadások tartása, konzultáció, szakirodalom ismertetése, tapasztalatcserék stb. A versenysport tehát megoldatlan problémák sokasága elé került, amelyek megoldását széles körben keresi. Uj edzéselméleteke, módszereket dolgoznak ki a szakemberek. Igyekszenek felhasználni az orvostudomány, az élettan, a fizika, a lélektan és egyéb tudományterületek eredményeit, hogy munkájukat a gyakorlatban megbizható alapokra helyezzék. A pszichológia hatása két elméleti irányvonal mentén érvényesülhetnek, vagy a lélektani felismeréseket és törvényszerüségeket alkalmazzák a sportszituációra vagy a sportolás közben felmerült problémákból kiindulva keresnek magyarázatot a jelenségre. Természetesen ez a kettősség nem ellentmondás. A lélektan általános ismereteinek alkalmazása uj szempontokat érvényesit, amelyek a sportszakemberek látóterületét is kiszélesitik. Olyan jelenségekre is felfigyelnek, amelyek mellett talán elmentek volna, ha tudományos ismereteik nem bővültek volna. A "probléma-meglátás" tehát mindenképpen fejlődik, a fontos ugyanis az, hogy először ismerjük fel a problémát és csak ezek után tudjuk keresni a megoldás megfelelő módját.
Vissza