A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Gyermeklélektan

A tanítóképző intézetek számára/Kézirat gyanánt

Szerző
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői papírkötés
Oldalszám: 111 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Negyedik kiadás. Kézirat gyanánt. Tankönyvi szám: 4721/II.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

I. A GYERMEKLÉLEKTAN TÁRGYKÖRE (Dr. Molnár Imre) 3

II. A FEJLŐDÉS (Dr. Molnár Imre) 4
1. A fejlődés fogalma 4
2. Az egyéni fejlődés tényezői 5
a) Öröklés 5
b) Érés 5
c) Tanulás és gyakorlás 5
3. A három fejlődési tényező összefüggése 16

III. A GYERMEK TESTI NÖVEKEDÉSE (É. dr. Kovács Ilona) 8
1. A testarányok változásai és összefüggésük a pszichikai fejlődéssel 9
a) Kisgyermekkori forma (0-6. évig) 9
b) Első alakváltozás (6-12., illetve 14. évig) 10
c) Második alakváltozás. Pubertás (12., illetve 14. évtől 18. évig) 10
d) Az érettség (maturitás, postpubertás) kora 12

IV. FEJLŐDÉS A LELKI ÉLET EGYES TERÜLETEIN 13
1. Mozgás-cselekvés (É. dr. Kovács Ilona) 13
2. Az érzékelő (szenzoros) működés (Gádorné dr. Donáth Blanka) 16
3. A gondolkodás 20
a) A gondolkodás kezdeti megnyilvánulásai (Dr. Lénárt Edit) 20
b) A fogalmi gondolkodás (Dr. Lénárt Edit) 22
c) A számfogalom (Justné Kéry Hedvig) 27
4. A beszéd (Kalmár Ernő) 29
a) A beszédet megelőző közlésformák 29
b) A beszéd tanulása 31
c) A gyermek szókészlete 33
d) Beszéd és intelligencia összefüggése 34
e) „Egocentrikus" és „szocializált" beszéd 34
5. Az érzelmek 35
a) Az érzelmek felosztása (Hirsch Margit) 35
b) Az érzelmek megnyilvánulásainak sajátosságai az egyes fejlődési szakaszokban (Hirsch Margit) 35
c) A személyhez fűződő érzelmi kapcsolat kialakulása (Hirsch Margit) 36
d) Érzelmi fejlődés és tevékenység (Hirsch Margit) 37
c) Az érzelmi és megismerési folyamatok hatása az erkölcsi fejlődésre
(Hirsch Margit) 38
f) Specifikus érzelemfajták 40
Intellektuális érzelmek (Dr. Harsányi István) 40
Esztétikai érzelmek (Dr. Harsányi István) 41
Gyermekkori félelemérzések (Hirsch Margit) 42
6. Akarat és morális magatartás (Mesterné dr. Boda Fiore) 44
a) Az akarat kialakulása és fejlődése 44
b) Akarat és erkölcs 46
c) Erkölcsi fejlődés 47
7. A játék (Kabainé dr. Huszka Antónia) 48
a) A játékra vonatkozó elméletek 48
b) A különböző fejlődési időszakokra jellemző játékformák 50

V. A GYERMEK LELKI FEJLŐDÉSÉNEK SZAKASZAI 53
Bevezetés (Dr. Molnár Imre) 53
1. Csecsemőkor 0-1 évig (É. dr. Kovács Ilona) 55
Az újszülött jellemzése 55
A csecsemőkor jellemzése 56
Érzékelés 57
Mozgásfejlődés 57
Emlékezés 58
Érzelmek 58
Beszéd 59
Játék 59
2. Kisgyermekkor (vagy: óvoda előtti kor) (1-3 évig) (É. dr. Kovács Ilona) 59
Az egyéves gyermek jellemzése 59
Mozgás 60
Emlékezés 61
Beszéd és gondolkodás 61
Képzelet 62
Az én-tudat kialakulásának kezdete 63
Érzelem 63
Szociális kontaktus 63
Játék 64
A fejlődés összefüggése a társadalmi környezettel 6S
3. Az óvodáskor (3-6 életévig) (Kabainé dr. Huszka Antónia) 65
A hároméves gyermek jellemzése 65
Az óvodáskorú gyermek fejlődésének főbb sajátosságai 66
Az emlékezet fejlődése 66
A képzelet fejlődése (mese) 67
A gondolkodás és a beszéd fejlődése 68
Az érzelem 68
A társas kapcsolatok kialakulása 70
Az akarat 70
A gyermek alkotó tevékenysége: a játék 71
A 3-6 éves gyermek világképe 71
4. A kisiskoláskor (Murányi-Kovács Endréné) 72
Az iskolába lépő gyermek 72
Az észlelés fejlődése 74
a) 6-7 éves gyermek tér- és tárgyészlelése 74
b) Idő észlelése 75
A képzelet 76
Az emlékezet 77
A figyelem és az érdeklődés 79
A gondolkodás és a beszéd 80
Az érzelmek 84
Az akarat 85
Erkölcsi fogalmak kialakulása 87
A társas kapcsolatok 88
Fiúk és lányok pszichés nemi különbségei 89
5. Serdülőkor 90
A serdülőkor globális jellemzése (Dr. Molnár Imre) 91
A fiúk serdülőkora (Dr. Molnár Imre) 91
Prepubertás 91
Pubertás 95
Postpubertás 95
A lányok serdülőkora (Gádorné dr. Donáth Blanka) 97
Összefoglalás (Dr. Molnár Imre) 99

VI. A SZEMÉLYISÉG FEJLŐDÉSE (Mesterné dr. Boda Fiore) 100
1. A gyermek személyisége 100
2. Egyensúly 100
3. A személyiség kialakulása és fejlődése 101
4. Az egyéni jellegzetességek kialakulása és ezek megállapítása 103

VII. A GYERMEKLÉLEKTAN RÖVID TÖRTÉNETE (Dr. Lénárt Edit) 105
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem