1.063.062

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Ophthalmodefektologia

Szerző
Szerkesztő
Grafikus
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Félvászon
Oldalszám: 279 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér és színes ábrákkal, fotókkal illusztrált.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az ophthalmodefektologai alapjaival foglalkozó jelen munkámban a gyógypedagógia előremutató és időtálló hagyományaiból indultam ki. A nagyszerű hagyatékból külön ki kell emelnem azt a... Tovább

Előszó

Az ophthalmodefektologai alapjaival foglalkozó jelen munkámban a gyógypedagógia előremutató és időtálló hagyományaiból indultam ki. A nagyszerű hagyatékból külön ki kell emelnem azt a természettudományos objektivitásra törekvést, mely a magyar gyógyítónevelésnek számottevő helyet biztosít ma is az európai népek szakmai közösségében. Ez képezi alapját egységes szemléletünknek, mely a gyógypedagógiai önálló tudománnyá serdülésének egyben első állomása is.
Egy tudományág kialakulásának alapvető feltétele az, hogy legyen körülírt tevékenységi köre és sajátos metodikája. A gyógyítónevelés tevékenységi köre a defekt gyermekek pedagógiai gyógyításra és nevelésére terjed ki, módszerei pedig körülírják a sajátos célokhoz vezetők utakat, lehetőségeket. Minthogy a gyógypedagógia többfajta defekt gyermekkel foglalkozik, a fogyatékosságok különféle típusainak ellátása végett olyan szakmai ágakra oszlik, amelyeket egy központi koncepció foglal egységbe. Az egységes szemlélet egyben általános, tehát minden szakmai ágra kiterjedő tanárképzést is jelent.
Az egységes gyógypedagógiának az ophthalmodefektologia olyan ágazata, mely a gyermeki és ifjúkori látási fogyatékosságok kérdéseivel foglalkozik. Jelen ismereteink szerint munkám az első olyan próbálkozás, mely a szakmai águnkban nélkülözhetetlen orvosi és pedagógiai nézőpontokat minőségileg új, sajátos szintézisbe az ophthalmodefektologia alapkoncepciójába igyekszik összevonni. Ezért új utakon kellett megközelítenem, és a tudomány mai színvonalának megfelelően kiegészítenem a szakmai ág történelmileg kialakult célkitűzéseit. Így hárult rám, mondanivalóm jobb megértése végett, néha az a feladat is, hogy alapvető általános fogalmak tisztázására is kitérjek. Igyekeztem kimutatni, hogy a látási fogyatékosok tanában a defektológia alapvető általános tételei a módszertani divergencia mellett is érvényesek, azoktól elválaszthatatlanok.
Könyvemet tehát haszonnal forgathatják a gyógypedagógusok, a látási fogyatékos gyermekek rehabilitációjában különlegesen érdekelt szemorvosok, az áttelepítésben közreműködő idegorvosok és pedagógusok egyaránt.
Az ophthalmodefektologia a látási fogyatékos gyermekek és serdülők gyógyítónevelését, aktív és alkalmazott pedagógiai és pszichoterápiás eljárásait, a defektivitás folytán előállott társadalmi helyzetből kiindulva tervezi meg. A defektivitás olyan marasztaló biológiai tényt jelent, amelynek determináló, tehát a lehetőségeket meghatározott módon csökkentő hatása mindig társadalmi vetületben jelentkezik. Ezért az ophthalmodefektologia egyoldalú biológiai vagy társadalomtudományoi definíciója idealista nézetet jelent.
A látási fogyatékos gyermekek gyógyítónevelésének tana természettudományos, tehát biológiai alapvetésre épített olyan sajátos pedagógia, mely a defektivitás leküzdésének elsődleges feladatai mellett általános művelő feladatokat is ellát. Minthogy szakmai ágazatunkban az általánosan művelő pedagógiai, tehát társadalmi igények lényegükben megegyeznek az alsó fokú oktatásban előírtakkal, e mű csak a speciális gyógyítónevelési kérdések tárgyalását tartalmazza. A gyógyítóneveléstan a pedagógiai tudományok integráns része, így tehát az egészséges gyermekek fejlődési és nevelési sajátosságainak ismereteit nem nélkülözheti még akkor sem, ha azok területén sok vonatkozásban másképpen hatnak is.
Munkámban az irodalmi adatok felhasználása mellett elsősorban kutatásaimra, megfigyeléseimre, észleléseimre és kísérletesen nyert adataimra támaszkodom. A kiválogatás tanában felhasznált szemészi és pedagógiai adatokat intézetünk hivatalos dokumentációjából merítettem. Az anyag előkészítésében hathatós segítségemre volt helyettesem, Simon Lajos, akinek ezúton is köszönetet mondok fáradozásaiért. Vissza

Tartalom

Általános rész
Az ophthalmodefektologia mint a gyógyítóneveléstan része
Irányzatok a látási fogyatékos gyermekek nevelésére6
Speciálpedagógiai irányzat6
Normálpedagógiai irányzat7
Gyógypedagógiai irányzat8
Az ophthalmodefektologiában érvényre jutó gyógypedagógiai elvek9
A gyógyítónevelés természettudományos megalapozottsága10
A defektivitás általános jelentősége11
Orvosi és pedagógiai gyógyítás13
Fejlesztés és újjánevelés14
Gyógyítónevelés és adaptáció15
Rehabilitáció17
Egységes szemlélet, módszertani divergencia18
A gyógypedagógia jellegzetességei19
A gyógypedagógia területének tipológiai elhatárolása20
Organikus és funkcionális kórképek értékelése22
Szakágak22
Öröklés és fogyatékosság24
A fogyatékosság elszigetlő jellege24
A gyógyítónevelés általános feladatai25
Gyógyítás nevelési eszközökkel25
Módszerek28
A gyógypedagógiai tevékenység eredményessége28
A rehabilitáció fokozatai29
A gyógypedagógiai gyermekanyag szelekciója30
Az egységes gyógypedagógia31
A gyógyítónevelés és a normálnevelés kapcsolata32
A látási fogyatékos gyermekek gyógyítónevelésének sajátos céljai és feladatai33
Részletes rész
Az ophthalmodefektologiai kiválogatás tana
A kiválogatásról általában35
Az egyöntetűség biztosításának feltételei37
Szelekciós csoportok és azok jellemzése41
Látási defektushoz csatlakozó egyéb fogyatékosságú tanulók csoportja44
A kiválogatás tényezői46
A látási defektus formája és annak meghatározó jellege47
A látás minőségi jellemzői50
A gyermek életkora58
Az általános idegrendszeri és értelmi állapot megítélése60
Csatlakozó fogyatékosságok és rendellenességek gyógypedagógiai megítélése a kiválogatás szempontjából61
Iskolatípusok a látási fogyatékos gyermekek gyógypedagógiai ellátására62
Ophthalmodefektologiai típustan62
Tiszta látási fogyatékosságú típusok62
Rendellenes fejlődés folytán keletkezett fogyatékosságok62
Szaruhártya eredetű fogyatékossági típusok64
Glaukoma70
Lencse defektusok71
Üvegtest71
Az uvea gyulladásaiból származó defektusok73
Retina74
A látóideg defektusai75
Idegrendszeri megbetegedések77
Sérülésekből származó defektusok77
Funkcionális látásrendellenességek78
Vakság a népességben78
Csatlakozó fogyatékossági típusok80
Csatlakozó korlátoltságok80
Csatlakozó oligophréniák81
Csatlakozó nyomorékságok82
Csatlakozó immoralitások82
Csatlakozó hallási defektusok83
A látási fogyatékos gyermekek különleges neveléstana
A látási fogyatékos tanulók kompenzáló nevelése84
Nevelés a helyes érzékelésre86
A látási fogyatékos gyermek megismerési folyamata86
Az érzékelés mint a direkt megismerés módja87
A hangérzékelés és annak gyógypedagógiai vonatkozásai90
A bőrérzékelés és annak gyógypedagógiai vonatkozásai93
Az érzékelés szubjektív oldala95
Érzékelési minőségek a vak gyermekek megismerésében95
Az érzékelés zavarai97
Nevelési terápia99
A látási fogyatékos gyermekek képzetei101
A képzetkincs retrográd adaptációja102
Emlékezés és a látási fogyatékos gyermekek megismerése105
A gondolkodás gyógyítónevelése
A gondolkodás mint az indirekt megismerés módja106
Gondolkodásmódok109
Gyógyítónevelési direktívák114
A beszéd és a verbalizmus116
Az érzelmi élet sajátosságai és annak gyógyítónevelése117
A látási fogyatékos gyermekek érzelmi élete118
Az érzelmi élet nevelése124
A látási fogyatékos gyermekek mozgásnevelése126
Kézhasználat és nyomorékvakság136
Korrekcióra használt mozgásformák139
Tájékozódás140
Az önállóságra nevelés célja és eredménye a társadalmi rehabilitáció144
Látási fogyatékos gyermekek nevelésének különleges módszertana
Kompenzáció és oktatás159
Az oktathatóság bizonyítása161
Az oktatás alapvetése163
Módszerek és eljárások a gyengénlátók osztályaiban167
Felvétel a gyengénlátók osztályaiba168
A világítás kérdései a gyengénlátók osztályaiban171
Speciális módszerek a vakok gyógyítónevelésében173
Tapintható írásmódszerek174
Vonalrendszerű tapintható írások175
Pontrendszerű tapintható írások177
Louis Braille-féle pontrendszer178
A Braille-féle rendszer kritikája181
Egységítő törekvések a pontrendszerű írás területén185
Az egységes Braille-féle írás fokozatai186
Az egyetemes Braille-féle írás változatai Magyarországon187
Az egyetemes Braille-rendszer második fokozata193
A rövidített írás általános alapelvei195
Érzékeltető módszer198
Elemző-összetevő módszer200
Az elbeszélés201
A közvetlen tapasztalás módjai201
Az olvasmány feldolgozásának módszere202
A tanulás202
Psychotherapeuticus módszerek203
Módszeres foglalkozások az óvodai és előkészítő tagozatokon206
A játékok fajtái és azok jellemzése208
Eljárás a tapasztalatok bővítésére213
Fogalomalkotás215
Mozgásmetodika217
A tapintás olvasási képesség és fejlesztésének módszertana219
A pontírás és olvasás módszertana229
A fogalmazás módszertana233
A nyelvtan tanításának módszertana236
A földrajz tanítása239
A tapintásos olvasási képesség és fejlesztésének módszertana219
A pontírás és olvasás módszertana229
A fogalmazás módszertana233
A nyelvtan tanításának módszertana236
A földrajz tanítása239
Számtan - mértan240
Természettudományi tárgyak243
Gyakorlati irányú tárgyak244
A kisegítő tagozat245
A technikai tagozat245
Süketvak gyermekek gyógyítónevelésének módszerei245
Történeti áttekintés252
Alaprendelet268

Dr. Méhes József

Dr. Méhes József műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Méhes József könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem