Előszó
A könyv azzal a céllal íródott, hogy mindazon iskolák, melyek szórványosan és esetenként próbálkoztak értékelni tevékenységüket, folyamataikat - kapjanak egy rendszerszemléletű segítséget ehhez a munkához.
Ahhoz, hogy jól eligazodjanak a témában, tekintsünk át néhány fontos fogalmat és ezek összefüggéseit.
Mit is értünk pedagógiai értékelésen?
A fogalom sokat változott az elmúlt időszakban. Napjainkban legelterjedtebb felfogás a következő: a minden pedagógiai kategóriára és jelenségre kiterjedő, metodikailag változatos értékelés, mely a visszacsatoló mechanizmusok segítségével lehetőséget teremt az eredményesség alapján történő szabályozásra. Az értékelés lehet külső és belső.
A külső értékelés jellemzői a következők:
Az értékelő nem vett részt a program megvalósításában, illetve a külső célok, elvárások teljesülése alapján ítéli meg a programot.
A belső értékelés jellemzői a következők:
A programban részt vevők végzik az értékelést, és a saját céljaikhoz viszonyítják az eredményeket.
A belső értékelés egyik fontos fajtája az önértékelés. Célja: az intézményi helyzetfelmérés, mely kiterjed a belső és külső intézménykép feltárására.
Az önértékelés folyamatába a teljes munkatársi kör bekapcsolódik. A módszerek, technikák szabadon választhatók. Mindenesetre a konszenzus alapján létrejövő helyzetkép feltárja a külső és belső „vevők" elvárásait, elégedettségét, illetve jövőképét. Diagnosztizálja azokat az eredményeket, melyek az intézmény erősségei, és azokat a hiányokat, melyek az intézmény gyengeségei.
Az önértékelés az érintettek igényeinek és elégedettségének összehasonlító elemzése is, abból a célból, hogy koherencia jellemzi-e a feltártakat és a pedagógiai programban meghatározottak, különös tekintettel a célok megfogalmazására. Amennyiben eltérések mutatkoznak, szükségszerű a célok módosítása vagy új célok meghatározása. Szintén szükségszerű a célok sorrendjének, sikerkritériumainak, a „mikor?" és „hogyan mérjük?" megfogalmazása.
Mi a szerepe az intézményi önértékelésnek a minőségbiztosítási, minőségfejlesztési programban?
Az intézmény az érintettek (külső és belső vevők) azonosításával, igényeinek felmérésével tűzi ki céljait, ezek alapján szervezi munkáját, szabályozza tevékenységét, beépítve munkájába a rendszeres önértékelést és külső értékelést. Korrekciókat végez annak érdekében, hogy az érintettek elégedettsége nőjön.
Kiknek is íródott tehát ez a könyv?
Mindazoknak az iskoláknak, pedagógusoknak és vezetőknek, akik el akarják kezdeni az intézményi önértékelést mint a minőségfejlesztés egyik elemét.
Vissza