A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
A minőség tanulását az óvodában kell elkezdeni, de még most sem késő Előfordult-e már Önnel, hogy újonnan vásárolt ruhája, cipője néhány hét után elszakad, tönkremegy, háztartási gépe elromlik,...
Tovább
Előszó
A minőség tanulását az óvodában kell elkezdeni, de még most sem késő Előfordult-e már Önnel, hogy újonnan vásárolt ruhája, cipője néhány hét után elszakad, tönkremegy, háztartási gépe elromlik, hűtőszekrénye nem azon a polcon hűt legjobban, ahol Önnek arra szüksége van? Elgondolkodott-e rajta, vajon ki tehet arról, hogy nem az Ön számára megfelelő minőségű termékhez jutott? Aki tervezte, vagy aki gyártotta, esetleg aki az anyagot szerezte be hozzá? És, aki a hibát elkövette hanyag volt, vagy nem értett a feladatához?
Mit is jelent a minőség? Divat, ami egy idő után divatjamúlttá válik, vagy életünk, mindennapjaink és munkánk része, netán életmód és életfilozófia? Ez a könyv azoknak íródott, akik szívesen elgondolkodnak ezeken a kérdéseken. Azoknak, akik szeretnének megismerkedni a vevői igények kielégítésének és a minőség folyamatos javításának módszereivel, valamint a minőség irányításával mint vezetési eszközzel.
Vissza
Tartalom
Előszó..............................7
Bevezetés.......................9
A minőségügy alapjai és fejlődése (Bálint Julianna)......................11
1.1. A minőséggel kapcsolatos fogalmak ...............................................11
1.2. A vevők fajtái ....................................................................15
1.2.1. Direkt és indirekt (közvetlen és közvetett) vevő.................................15
1.2.2. Külső és belső vevők........................................................16
1.2.3. A vevő igényei........................................................................16
1.3. Folyamatok és eljárások ..........................................................................18
1.4. A minőség forrásai .........................................................19
1.5. A minőség értelmezésének fejlődése ...............................................22
1.6. A minőség megvalósításának fejlődése ................................26
1.7. A minőség-ellenőrzés hagyományos módszerei, a hagyományos módszerek
alkalmazásának korlátai ...........................................28
1.7.1. A minőség-ellenőrzés hagyományos módszerei............................28
1.7.2. A hagyományos minőség-ellenőrzési módszerek korlátai..........................31
1.8. Minőségszabályozás, minőségbiztosítás, teljes körű minőségirányítás...........33
Összefoglalás...............35
Ellenőrző kérdések....................................................................38
Minőségügyi rendszerek......................................39
2.1. Minőségügyi rendszerek és szabványaik (Bálint Julianna, Földesi Tamás).........39
2.2. Az ISO 9001 (Bálint Julianna)........................................ 45
2.3. Területi térhódítás, elterjedés különféle gazdasági ágazatokban (Földesi Tamás)...53
2.4. A bevezetés kialakult módszerei. Minőségügyi kézikönyv (Lendvay Marianna)......55
2.5. A szabványsorozat kritikája (Bálint Julianna, Földesi Tamás)...................58
2.6. A szolgáltatások minőségbiztosítása (Földesi Tamás)..................................60
Összefoglalás...................62
Ellenőrző kérdések ...........................................................................62
3* A teljes körű minőségirányítás (TQM) elvi kérdései (Bálint Julianna).......................63
3.1. Fogalma ................................63
3.2. Összpontosítás a vevőre .....................................65
3.3. Folyamatos javítás, fejlesztés ................................................67
3.4. Teljes körű részvétel ..............................................................71
3.5. Társadalmi méretű tanulás.....................................72
3.6. Motiválás .............................72
3.7. Csoportmunka (teammunka) ...................................76
3.8. Oktatás, képzés ....................................................78
3.9. A TQM emberi oldala .........................................................79
3.10. A TQM bevezetésének és sikerének elvei, valamint hátráltató tényezői .........84
3.11. A minőségügyi rendszerek legfontosabb jellemzőinek összehasonlítása........85
Összefoglalás.................86
Ellenőrző kérdések ..................................................88
4. A minőségirányítás és a folyamatos fejlesztés néhány módszere .. 89
4.1. Folyamatszabályozás ..........................................................................89
4.2. Minőségtechnikák............................................................................96
4.3. A problémamegoldás módszerei..................................................106
4.3.1. Reaktív javítás (követő javítás)..........................................107
4.3.2. Proaktív (megelőző) fejlesztés, javítás...........................107
4.4. Termékmegbízhatóság ........................................................109
Összefoglalás.....................................................................115
Ellenőrző kérdések.....................................................................117
5* Fejlesztési lehetőségek..................................118
5.1. A minőségköltségek tervezése (Lendvay Marianna)........................... 118
5.2. Önértékelés (Bálint Julianna)............................................120
5.3. Benchmarking (szintkijelölés, összemérés) (Bálint Julianna).....................121
5.4. QFD, Quality Function Deployment, a minőségfunkciók elemzése (Bálint Julianna)...................................124
5.5. FMEA, Failure Mode and Effects Analysis, a meghibásodások módjának
és a hibák hatásainak elemzése (Bálint Julianna)................126
5.6. KIR, környezetközpontú irányítási rendszerek (Földesi Tamás).......................127
Összefoglalás........................128
Ellenőrző kérdések............................................................129
6. A minőségügy jogi kérdései (Földest Tamás)..........................130
6.1. Jogharmonizáció, direktívák ........................................130
6.2. Az új megközelítés koncepciója.....................................................131
6.3. Termékfelelősség ...............................................................132
6.4. Fogyasztóvédelem.......................................................................133
Összefoglalás....................................................................................134
Ellenőrző kérdések ....................................................................135
7* Szabványosítás (Földesi Tamás)..........................................136
7.1. A minőség előírása szabványokban ...............................................136
7.2. Nemzetközi és európai szabványosítás ......................................137
7.3. Az EN-ek bevezetése az EU-ban és Magyarországon ...........................138
7.4. Harmonizált szabványok .......................................................138
7.5. További lépések az egységes Európa felé .......................................139
Összefoglalás...................................................................................140
Ellenőrző kérdések..............................................................140
8. Tanúsítás (Földesi Tamás).............................................141
8.1. Termék-, rendszer- és személyzettanúsítás .................................141
8.2. Tanúsítás a jogilag szabályozott területen ...................................142
8.3. Nemzetközi tanúsítási rendszerek......................................144
8.4. A jogilag nem szabályozott terület. Az EOTC törekvései ...........................145
Összefoglalás..............................................................................147
Ellenőrző kérdések...............................................................147
9. Akkreditálás (Földesi Tamás).............................148
9.1. Laboratóriumok akkreditálása ................................................ 149
9.2. A minőségbiztosítás metrológiai szempontjai ...................................149
9.3. Tanúsítási szervek, akkreditálásuk ..................................154
9.4. A nemzeti akkreditálószervek kétféle típusa ...............................154
Összefoglalás.................155
Ellenőrző kérdések......................................................156
Irodalom.................................................................................157
Függelék......................................................................................158
A minőségirányítás és a minőségbiztosítás szabványai .............................158
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.