A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Gyermeklélektan

Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola/Kézirat

Szerző
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 176 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Megjelent 160 példányban. 7 fekete-fehér ábrával illusztrált. Tankönyvi szám: J 12-55.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet:
A. ÁLTALÁNOS RÉSZ
I. A GYERMEK- ÉS FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, FELADATA
A gyermeklélektan a lélektan tudományának része. A gyermek sajátos lelki jelenségeivel és a lelki fejlődés... Tovább

Előszó

Részlet:
A. ÁLTALÁNOS RÉSZ
I. A GYERMEK- ÉS FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, FELADATA
A gyermeklélektan a lélektan tudományának része. A gyermek sajátos lelki jelenségeivel és a lelki fejlődés törvényszerűségeivel foglalkozik. A gyermeklélektan fő kutatási területe az egyes életkorok jellegzetességeinek a vizsgálata. A gyermeklélektan az általános lélektanhoz hasonlóan keresi azokat a jellemző jegyeket, melyek általános érvénnyel alkalmazhatók minden egyedre, és amelyek a sajátos gyermeki lelkivilág megismeréséhez vezetnek. A gyermeklélektan a gyermekkor folyamán foglalkozik az egyénnel. Ilyen nagy időt felölelő szakaszra azonban általános érvényű változatlan megfogalmazások alig használhatóak. A gyermeklélektannak éppen ezért kapcsolata van a fejlődéslélektannal, - annak mintegy része - a differenciális lélektannal és az összehasonlító állatlélektannal is. A fejlődéslélektan az egyénnel nemcsak születéstől felnőtté válásig foglalkozik, hanem a fogamzástól, a méhenbelüli élettől kezdve a gyermek- és ifjúkoron, majd a felnőttkoron át az öregkort is vizsgálat tárgyává teszi. Az öregkor pszichológiai jelenségeinek kutatása /gerontopszichológia/ az átlagos emberi életkor meghosszabbodásával egyre inkább előtérbe kerül. A fejlődéslélektan, vagy másképpen genetikus lélektan alapvető szempontja a gyermek lelki jelenségeinek a megismerésében a fejlődés gondolata. Minden jelenséget az egyéni, ontogenetikus fejlődés perspektívájába állítva vizsgál. Az egyes lelki funkciók fejlődését kíséri nyomon az egész gyermekkor, illetve az élet folyamán. A vizsgált jelenségeket tehát hosszmetszetben mutatja be. A fejlődéslélektan azonban nemcsak az ontogenezis, hanem a törzsfejlődés, a filogenezis kutatását Is feladatának tartja. Vissza

Fülszöveg


Tartalom

A. Általános rész
I. Gyermeklélektan tárgya feladata 3
II. A gyermeklélektan kialakulásának történeti előzményei 5
III. A szomatikus és pszichikus fejlődés értelmezése
A fejlődés fogalma 12
1. Biológiai tényezők szerepe a fejlődésben 14
a. Az idegrendszer morfológiai, fiziológiai szerkezete 14
b. Szerkezet és funkció kölcsönhatása 15
c. Biológiai érés 15
2. Környezeti tényezők szerepe a fejlődésben 16
a. Természeti környezeti hatások 16
b. A gazdasági élet hatásai 16
c. Társadalmi környezeti hatások 16
Nevelés és oktatás szerepe 17
Az életmód szerepe 18
A szomatikus fejlődés törvényszerűségei 18
IV. A gyermekkor szakaszokra osztása
1. Az életkor szerepe a fejlődésben 22
2. A fejlődés szakaszossága 24
3. Egyenlőtlenségek a fejlődésben 24
4. Különböző szerzők szakaszfelosztásai 25
V. A gyermeklélektan módszerei
a. A gyermekmegismerés nehézségei 28
b. A gyűjtött anyag feldolgozása, bemutatása 30
c. A módszerek vázlatos bemutatása 32
B. Az egyes funkciók fejlődése
I. A mozgás fejlődése
1. A mozgás kezdetei a magzati életben 37
2. Az újszülött mozgásának jellegzetességei 37
a. Impulsiv mozgások 37
b. Izomtonus 38
c. Mozgásszabályozás 38
d. Érzékelés és mozgáskivitelezés 38
3. Mozgásfejlődés a csecsemőkorban 39
a. Az első negyedév mozgásai 39
b. A második negyedév mozgásai 39
c. A harmadik negyedév mozgásai 42
d. A negyedik negyedév mozgásai 42
A járás-tanulás 44
A mozgásfejlődést befolyásoló tényezők 45
4. Mozgásfejlődés az óvodás korban 46
a. Mozgásigény 46
b. Kézmozgások, manipuláció 47
c. Járás, szaladás 47
5. Mozgásfejlődés a kisiskolás korban 48
a. A kisiskolás mozgásképének jellemzése 48
b./ Oseretzky mozgás normái 49
6. Mozgásfejlődés a prepubertás és pubertás korban 50
7. A mozgásosság, mint az általános fejlettség megítélésének tényezője 51
II. Az értelmes cselekvés fejlődése és különböző formái egyes életkorokban 52
1. A manipuláció megjelenéses fejlődése 52
a. Opto-motoros kapcsolatok szerepe a manipulációban 53
VAQL5UL
b. A manipulációra vonatkozó fejlődéslélektani vizsgálatok 53
c. Az elemi, tárgyi tevékenység fejlődésének szakaszai 54
d. Az Írástanulás 56
2. Gyakorlati intelligencia a gyermekkorban 58
5. Elemi technikai konstruálás az iskoláskor folyamán 50
III. A játékos tevékenység fejlődése a gyermekkorban
1. A játék mibenlétére vonatkozó elméletek 62
a. Az erőfelesleg elmélet 63
b. Az üdülés elmélet 63
c. Az esztétikai játékelmélet 64
d. A begyakorlás elmélet 64
e. Buytendijk elmélete 66
f. A pszicho-analizis játékelmélete 66
g. A szovjet pszichológia álláspontja 66
2. Különböző életkorok jellegzetes játékai 66
a. Funkcionális vagy gyakorló játékok 66
b. Szihbolum játékok 70
c. Szabály játékok 73
IV. Szokások kialakulása a gyermekkorban
1. Szokások jelentősége a fejlődésben 74
2. Feltételes reflexek kialakulása csecsemőkorban. 75
3. Csecsemőkori szokások 76
a. Szokások átállitása 77
b. Szokásrendszerek, ritusok 77
c. Spontán kialakuló szokások 78
4. Szoktatás a kisdedkorban 79
V. Az érzékelés fejlődése a gyermekkorban
1. Érzékelés az ujszülöttkorban
a. A bőr érzékletei
b. Izérzékelés, szaglás
c. Látás érzékelés
d. Hallás érzékelés 83
2. Az érzékelési folyamatok fejlődése a csecsemőkorban 83
a. Látásfejlődés 83
b. Hallásfejlődés 84
3. Az érzékelési folyamatok további fejlődése 85
VI. A tér- és időszemlélet fejlődése a gyermekkorban
1. A térszemlélet fejlődése 86
2. Az időszemlélet fejlődése 87
VII. A képzeleti működés fejlődése a gyermekkorban 89
VIII. A gyermeki gondolkodás fejlődése
1. A gondolkodás fejlődése a kisgyermekkorban 91
a. Cselekvésbe ágyazott, szenzo-motoros gondolkodás 91
b. Szinkretikus gondolkodás 92
c. A gyermeki világkép 95
2. A gondolkodás fejlődése a kisiskoláskorban 96
A gondolkodás egyes műveletei 97
a. A fogalomalkotás sajátosságai 97
analizis 98
összehasonlítás 98
definició 98
osztályozás 99
b. Gyermeki Ítéletek és következtetések 99
3. A gondolkodás fejlődése a prepubertásban és pubertásban 99
IX. A mese a gyermekkorban
1. A meséről általában 101
a. Népmesék 101
b. Oktató mesék 103
c. Műmesék 103
2. A mesék pedagógiai szerepe 103
3. A gyermekirodalommal szemben támasztott követelmények 105
4. Különböző mesekorszakok a gyermekek fejlődésében 106
a. Paprika Jancsi mesék kora 107
b. Igazi mesék kora 108
c. Robinson mese-kor. Az önálló olvasóvá válás. 111
X. Rajzfejlödés a gyermekkorban
1. A gyermekrajzok jelentősége, kutatói 114
a. Pedagógiai jelentőség 114
b. Művészettörténeti jelentőség 114
c. Pszichológiai jelentőség 115
2. A rajzfejlődés szakaszai 117
a. Alaktalan firkálás kora 117
b. Képzeletszerü, szkémában való rajzolás kora. 119
c. Természetszerű rajzolás kora 121
XI. A szociális kapcsolatok fejlődése a gyermekkorban
1. Szociális kapcsolatok a csecsemő és kisgyermekkorban 122
2. Szociális kapcsolatok az óvodás korbaja 125
a. Barátválasztás 125
b. Ideál kapcsolat 125
3. Szociális kapcsolatok a kisiskolás korban és prepubertásban 126
a. Hasonlókoruakhoz fűződő viszony 126
b. Felnőttekhez fűződő viszony 128
XII. Az erkölcsi Ítéletek és erkölcsi tulajdonságok fejlődése 129
C. Az egyes életkorok pszichológiai jellemzésé
I. Újszülött és csecsemőkor lélektana 133
II. Az 1-3 évig terjedő kor lélektana 141
III. Az óvodáskor életkori sajátosságai 144
IV. Az iskolaérettség, beiskolázás 151
V. A kisiskoláskor lélektana 155
VI. A prepubertás lélektana 158
VII. A pubertás és ifjúkor lélektana 158
VIII. Az ifjúkor általános jellemzése 164
Irodalomjegyzék 166-176

Dr. Lányiné Engelmayer Ágnes

Dr. Lányiné Engelmayer Ágnes műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Lányiné Engelmayer Ágnes könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem