A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Régi magyar villamosok

A történelmi Magyarország közúti vasutai a kezdettől a II. világháború végéig

Szerző
Budapest
Kiadó: Budapesti Városvédő Egyesület
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 362 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 30 cm x 21 cm
ISBN: 963-7537-11-2
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal, térképekkel illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Vajon melyik gyerek hinné el ma, hogy elődeik még az ütközőn ülve utaztak a "tuján"? Lehet, hogy sokan, ütköző ma is van. Hát azt, hogy a két különbőző irányba közlekedő szerelvény egymás felőli,... Tovább

Előszó

Vajon melyik gyerek hinné el ma, hogy elődeik még az ütközőn ülve utaztak a "tuján"? Lehet, hogy sokan, ütköző ma is van. Hát azt, hogy a két különbőző irányba közlekedő szerelvény egymás felőli, belső oldalán is fürtökben lógtunk a lépcsőkön? Ugye, milyen valószínűtlen? A ma nemzedékei csak becsukott ajtókkal induló, zárható villamosokat láthatnak már régen. Szegény kalauz, mit erőlködött, hogy "fáradjunk a kocsi belsejébe", hogy fölhúzhassa az ajtó szerepkörét betöltő vasrácsot. Reggel, amikor tömegesen mentünk iskolába, ez teljesen reménytelen igyekezet volt, akár csak a 2,70-es heti bérlet "kezelése". Csoda, hogy nem történt baleset, hogy nem sodorta el valamelyik tartóoszlop az ajtók melletti rézcsőbe kapaszkodva a villamos mindkét oldalán lógó iskolásokat.
Nem az a baj, hogy ma nem lehet a lépcsőn lógni, nem az, hogy vettek új korszerűbb járműveket, nem az, hogy a régieket "korszerűsítették", vagyis átépítették. Az a baj, hogy a nagy modernizálás éveiben senki sem tartotta kötelességének megőrizni a különböző villamos típusok legjellegzetesebben - addig - fennmaradt példányait. Ma aligha lehetne leforgatni Szabó István legendás filmjeit, még az általa használt filmgyári kellékké lett kocsi is elkorhadt mára. Vissza

Tartalom

Előszó (Ráday Mihály)7
Bevezetés9
A közúti villamosvasút fejlődése11
Budapest és környéke közúti vasutai15
Lóvasutak
A P.K.V.T.15
A B.K.V.T.18
A Margitszigeti lóvasút21
Az Újpest Rákospalotai Lóvonatú Vaspálya Társaság23
A Pusztaszentmihályi Közúti Vasút24
Gépi vontatású közúti vasutak
A Budai Svábhegyi Vasút26
A Budapest Szt.-Lőrinchi h.é.v. (később B.L.V.V.)33
A Nagykörúti villamos vasút42
A Kőbányai gőzmozdonyú vontató iparvasút43
A B.V.V. (a "sárga" villamos) és a Köztemetői Gőzmozdonyú Vasút44
A B.U.R. Vasút64
A B.F.K.V.V. (földalatti vasút)70
A villamosított B.K.V.T. (a "barna" villamos)73
A B.V.K.V. (a villamosított Budapestvidéki Közúti Vasút)90
A B.B.V.V. (a promontori vasút)92
A B.E.V.V.101
B.Sz.K.Rt.102
A fővárosi vasutak járműveinek műszaki fejlődése115
Budapest közúti villamos vasúti hálózata 1930-as évek végén118
Vidéki városok közúti vasutai119
Temesvár119
Arad127
Nagyvárad130
Szeged139
Eszék151
Debrecen D.H.V.153
Zágráb164
Kassa171
Brassó178
Kolozsvár183
Pozsony P.V.V.V.187
Szombathely199
Miskolc M.V.V.204
Szabadka218
Fiume222
Sopron227
Szatmárnémeti232
Nagyszeben234
Nyíregyháza237
Gyula242
Velika Gorica244
Újvidék245
Pécs250
Függelék257
A kötetben előforduló vasúttársaságok rövidítései és nevei258
Budapest és környéke közúti-vasúti járművek összefoglaló táblázatai259
A budapesti vasutak vonalai megnyitásának időpontjai261
Vidéki közúti-vasúti járművek összefoglaló táblázatai305
Irodalomjegyzék360
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem