A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
A mögöttünk álló évtized a változások koraként vonul be a magyar óvodai nevelés történetébe.
Az 1944. évi törvény alapján lehetőség nyílt a központi szabályozás csökkentésére, a helyi sajátosságok...
Tovább
Előszó
A mögöttünk álló évtized a változások koraként vonul be a magyar óvodai nevelés történetébe.
Az 1944. évi törvény alapján lehetőség nyílt a központi szabályozás csökkentésére, a helyi sajátosságok SzMSz-ben történő érvényesítésére.
1996-ban megjelent a Kormány rendelet az Óvodai nevelés országos alapprogramjának kiadásáról, mely az óvodát a közoktatási rendszer szakmailag önálló nevelési intézményének tekinti. Az önállósággal és a pedagógiai szabadsággal élve, az óvodák elkészítették helyi nevelési programjukat. A HOP-ban kitűzöttek megvalósítása, s a tervezett minőségbiztosítás csak akkor lehet eredményes, ha az óvodavezető képes megfelelő motivációval segíteni a közös munkát, felhasználni intézményének erős oldalait.
A továbblépés tehát folyamatos elemző munkán alapuló tervezést, szervezést, döntést, összehangolást, ellenőrzést, értékelést feltételez. Mindez szükségessé teszi a vezető és a vezetettek azonos vezetéselméleti felkészültségét.
Könyvem az óvoda vezetésének gyakorlati igényéből kiindulva - a vezetéstudomány eredményeire támaszkodva - igyekszik ezekről áttekintést nyújtani.
Remélem, hogy e sorokat olvasván nem csupán a kezdő óvodavezetők kapnak segítséget, hanem beosztottaik is haszonnal forgatják azt.
Vissza
Tartalom
Előszó
I. A VEZETÉS GYAKORLATÁNAK ÉS A VEZETÉSTUDOMÁNY KIALAKULÁSÁNAK RÖVID TÖRTÉNETI ÁTTEKINTÉSE
1. A kezdetek. Ókor és középkor legfontosabb emlékei 5
a., Hammurabi törvénykönyve
b., Mózes tízparancsolata
c., Ókori kínai emlékek
d., Görög demokrácia
e., A római birodalom
f., A középkor emlékei, Macchiavelli
2. Az újkor főbb irányzatai 10
a., Klasszikus irányzatok Taylor, Fayol
b., Az emberi viszonyok tana
c., Az empirikus iskola
d., Szociális rendszerek iskolája
e., A vezetés "új" iskolája
Kérdések, feladatok, gyakorlatok
II. A VEZETÉS ALAPKÉRDÉSEI
1. A vezetés tudományos jellege, a vezetéshez szükséges ismeretek 14
2. A vezetés fogalma és jellemzői 15
a., Atomisztikus értelmezés
b., A vezetési funkciókkal való azonosítás
c., A vezetés és irányítás közötti különbség
d., A vezetés meghatározása
Kérdések, feladatok, gyakorlatok
III. AZ ÓVODA, MINT SZERVEZET
1. A szervezet és vezetés kapcsolata 18
2. A vezetés fő feladatai az óvodában 19
3. A vezetés szervezeti formái az óvodában 21
a., Patriarchális
b., Vonalas (lineáris)
c., Funkcionális
d., Törzskaros
4. A vezető és helyettese 23
5. Formális és informális elemek a vezetésben 24
Kérdések, feladatok, gyakorlatok
IV. AZ ÓVODAVEZETŐ TEKINTÉLYE
1. A hatalom és a tekintély értelmezése 26
a., A tekintély jellemzői
b., A tekintélyt befolyásoló tényezők
Kérdések, feladatok, gyakorlatok
V. VEZETŐI STÍLUSOK, VEZETŐI TÍPUSOK AZ ÓVODÁBAN
1. A vezetési stílus fogalma 29
A stílusok jellemzői az óvodában
2. A vezető beállítottsága 35
a., Személyi beállítottságú vezető
b., Tárgyi beállítottságú vezető
3. Vezetői típusok az óvodában 35
a., A jó vezető 36
- alkotó szellemű vezető
b., Rossz vezető típusai 41
- zsarnok vezető
- gyenge vezető
- taktikázó vezető
- megkövesedett vezető
- csak szakterületével foglalkozó vezető
- magát nélkülözhetetlennek tartó vezető
- hozzáférhetetlen vezető
Kérdések, feladatok, gyakorlatok
VI. AZ ÓVODA VEZETÉSÉNEK EMBERI TÉNYEZŐI
1. Emberismeret a vezetésben 45
a., A személyiség megismerése a munkatevékenységben
b., A jó munkakapcsolat megteremtésének alapelvei
c., Milyen hibákat követhetünk el az ember megítélésében?
2. Az emberi viselkedést befolyásoló tényezők............ 52
2.1. Az effektus törvényének érvényesülése............ 53
Hatékony dicséret
Hatásos figyelmeztetés
2.2. A szükségletek felismerése és kielégítése a vezetői munka folyamatában.......................... 55
a., Fizikai szükségletek
b., Szociális szükségletek
c., Önérvényesítő szükségletek
d., A szükségletek közötti konfliktusok
2.3. A beállítódás, mint a viselkedést befolyásoló tényező.......................................... 60
3. A munkatevékenység ösztönzése....................... 63
Enyhíti a függőségi érzést
a., ismeretek átadása
b., beosztottak önállóságának és a jóakarat légkörének
biztosítása
c., következetes fegyelem
Aktív függetlenséget segíti
a., önérvényesítő és szociális szükségletek kielégítése
b., munkatársak bevonása a vezetésbe
c., fellebbezés lehetősége
4. A jó munkatársi viszony kialakításának szükségessége.. 69
1. Feltételei......................................... 69
a., az óvoda saját koncepciójának ismerete
b., a csoportokból egymás felé áradó és az egész
óvodát betöltő barátságos légkör
c., őszinte bírálat és a segíteni akarás
d., egyenletes nevelőmunka
e., az esetleges nehézségek és ezzel járó munkatöbblet együttes vállalása
2. Az óvodai közösség értelmezése és jellemzői.............71
3. Az új óvodapedagógus beilleszkedése........... ....... 77
Kérdések, feladatok, gyakorlatok
VII. A VEZETÉSI TEVÉKENYSÉG ELEMEI
1. A vezetés folyamata.................................... 79
2. Előkészítő funkciók.................................... 81
1. Tájékozódás......................................... 81
a., Az információk osztályozása
b., Az információs folyamat mozzanatai
2. A tervezés......................................... 86
A tervezés mozzanatai
3. A szervezés......................................... 90
a., Az óvoda szervezeti és működési szabályzatának,
kollektív szerződésének elkészítése és érvényesítése
b., A munkaköri leírás
c., Az óvoda házirendje
d., A gyermekek felvétele
e., Az ünnepélyek
f., Értekezletek
g., A vezető saját munkájának megszervezése
A helyes időgazdálkodás tényezői, elvei és módszerei
3. Végrehajtó funkciók.................................. 99
1. A döntés........................................... 99
a., A döntés szerepe a vezetés folyamatában
b., A döntések osztályozása
c., A döntési folyamat mozzanatai
2. Az utasítás........................................ 105
a., A feladatkiadás módja
b., Az utasítás ismertető jegyei
3. összehangolás...................................... 109
a., A feladatok tervezésének, végrehajtásának és
eredményeinek összehangolása
b., A munka tartalmi és időbeli összehangolása
c., Az óvoda és kapcsolatainak összehangolása
d., Az óvoda különböző egységeiben folyó munka
összehangolása
4. Ellenőrző funkciók..............................120
1. Az áttekintés.....................................120
a., Az óvoda ügyvitele
b., Gazdálkodással kapcsolatos szervezési tennivalók
2. Az ellenőrzés.....................................125
a., Az ellenőrzés fogalma, szerepe a vezetésben
b., Az ellenőrzés főbb tipusai és formái
c., Az ellenőrzéssel szemben támasztott követelmények
d., Az ellenőrző folyamat fázisai
e., Az ellenőrzés során nyert tapasztalatok elemzése
3. Értékelés, minősítés............................... 136
a., Az értékelés szerepe a vezetés folyamatában
b., Az értékeléssel szemben támasztott követelmények
c., Az értékelés módja és formái az óvodában
d., A minősítés
Kérdések, feladatok, gyakorlatok
VIII. AZ ÓVODAVEZETŐ VÁLASZTÁSA, KÉPZÉSE...................143
Kérdések, feladatok, gyakorlatok
MELLÉKLETEK
1. sz. a stílusokhoz ...........................146
2. sz. a személyiség struktúrájáról.............148
3. sz. az óvodavezető adminisztrációs munkájáról.............149
IDÉZETEK JEGYZÉKE...............................152
IRODALOM.......................................153
TARTALOMJEGYZÉK ...............................155
Dr. Kövér Sándorné műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Kövér Sándorné könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.