Előszó
A felsőfokú óvónőképzés 1971-ben indult meg Hajdú-
böszörményben. Az eltelt 10 év az intézmény életében jelentős,
mert ez idő alatt alakult ki nevelőtestülete, megteremtette az
eredményes képzéshez nélkülözhetetlen személyi és tárgyi feltéte-
leket, körvonalazódtak és megteremtődtek azok a kutatási terüle-
tek, amelyek sajátosan böszörményiek, és amelyekben eredményeket
mutathatunk fel.
Az intézmény kutatási területei egyrészt az óvodáskorú
gyermekek nevelésével kapcsolatosak, így pl. az iskolára előké-
szítés, korai idegen nyelv oktatás, a játék személyiségfejlesztő
szerepe, másrészt a képzés egyes kérdéscsoportjai, amelyek a
pedagógussá válásban újszerű gondolatokat vetnek fel.
A kötet - amelyet jubileumi kiadványnak is szántak a
szerkesztők - reprezentálja az intézetben folyó tudományos kuta-
tás legfontosabb területeit és eredményeit. A szorosan vett
óvodapedagógiai témák mellett helyet kaptak a kötetben a hallga-
tók nevelésével, képzésével foglalkozó témák is, de szerepelnek
neveléstörténeti és filozófiai kérdéseket taglaló és azokban
jelentős tényfeltáró dolgozatok is.
A felsőoktatás követelményeihez szervesen kapcsolódó
óvónőképzés jelentőségét nem akarjuk túlbecsülni, de a képzőben
dolgozó oktatók és gyakorló óvodai óvónők jelen kötetben is
publikált munkássága azt bizonyítja, hogy a 3-6 éves korú gyermek
nevelésével, fejlesztésével kapcsolatban elért eredmények további
kutató munkára kell hogy serkentsék az e területen munkálkodókat,
hogy az óvodai nevelés alapozó funkciója helyesen szolgálja az
iskolai nevelést.
Vissza