1.067.056

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Pszichológia

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 446 oldal
Sorozatcím: Tanárképző főiskolai tankönyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-17-8039-2
Megjegyzés: Tankönyvi száma: 47150. Fekete-fehér ábrákkal illusztrált.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Tankönyvünk új kiadásában igyekeztünk a tantervi kereteken belül, s megvitatott rendszer szerint tárgyalni anyagunkat. A tudomány fejlődését megadott lehetőségünk és didaktikai célkitűzéseink... Tovább

Előszó

Tankönyvünk új kiadásában igyekeztünk a tantervi kereteken belül, s megvitatott rendszer szerint tárgyalni anyagunkat. A tudomány fejlődését megadott lehetőségünk és didaktikai célkitűzéseink szerint igyekeztünk érzékeltetni.
A képanyag és kiegészítő ábrák tekintetében a Pszichológiai atlaszt, a gyakorlatok vonatkozásában a Pszichológiai gyakorlatok című kisegítő anyagot írta elő a tantervi utasítás. Ez indokolja, hogy a korlátozott terjedelem mellett e három munkát együttesen tekintettük tankönyvi anyagunknak. Vissza

Tartalom

Előszó3
Bevezetés
A pszichológia tárgya, felatata (dr. Domján Károly)5
A pszichológia fejlődésének főbb sajátosságai és szakaszai (dr. Szilágyi Vilmos)9
A pszichológia fontosabb szakágai (Dr. Domján Károly)13
A pszichológia módszerei (Dr. Domján Károly)15
Kutatási módszerek16
Vizsgálati módszerek19
A lelki jelenség és a magasabb idegműködés összefüggéseinek néhány sajátossága (dr. Geréb György)19
Általános pszichológia
A megismerési folyamatok27
Az érzékelés és az észlelés (dr. Domján Károly)27
A figyelem (dr. Geréb György)43
Az emlékezés (dr. Geréb György)51
A képzelet (dr. Geréb György)64
A gondolkodás (dr. Domján Károly)73
Motiváció és tevékenység (dr. Kiss Lajos)85
A motiváció fogalma és jelentősége85
A motivációs állapot és a szükséglet kapcsolata85
A motiváltság állapota, lefolyása88
A motiváció és az idegrendszeri alapok89
A motiváció hatásmechanizmusa (Kielégülés, frusztráció, konfliktus)94
Az érzelem (dr. Geréb György)96
Az érzelem fogalma96
Az érzelmek fizológiai alapjai98
Az érzelmek kifejezése100
Az érzelmi állapotok és élmények főbb fajtái101
Az akarati cselekvés (dr. Szilágyi Vilmos)105
A cselekvés szabályozásának szintjei106
A készségek és a szokások107
A tudatos tevékenység109
Az akarat szerepe a cselekvés szabályozásában110
A fáradtság pszichológiai értelmezése (dr. Geréb György)114
A személyiség problémái a pszichológiában (dr. Domján Károly)118
A személyiség fogalma, személyiségelméletek, a személyiség szerkezete118
A személyiség fogalma, személyiségelméletek118
A külső hatások és belső feltételek összefüggései123
A dinamika és a struktúra egysége124
A pszichikus folyamatok, állapotok és tulajdonságok egysége124
A különböző személyiségvonások összefüggése124
A személyiség szerkezete126
Adottság, rátermettség, hajlam, temperamentum127
Adottság, rátermettség, hajlam127
Vérmérséklet (temperamentum)127
Az érdeklődés, képesség, tehetség131
Az érdeklődés tartalma, irányultsága, terjedelme131
Az érdeklődés mélysége, intenzitása132
A képesség fogalma, kialakulásának folyamata133
A képességek fajtái134
Képesség és kreativitás135
Személyiségtípusok. Jellem136
Személyiségtípusok136
A jellem139
A személyiség vizsgálatának eljárásai141
A kérdőíves (ankét) módszer141
Egyes cselekvésformák megfigyelése142
Tesztek alkalmazása a személyiségvizsgálatokban142
A személyiség zavarai144
Az oligofrénia fajai, határesetek144
A pszichopátiák145
A hisztéria146
A hangsúlyozott (akcentált) személyiség146
A személyiség kóros élmény- és reakciómódjai146
Fejlődéspszichológia
Bevezetés (dr. Szilágyi Vilmos)
A fejlődéspszichológia tárgya, jelentősége és módszerei151
A pszichikum filogenezise153
Az ingerelhetőségtől az állati intelligencia154
Az emberré válás155
Az emberi faj pszichikus fejlődése156
Az egyén pszichikus fejlődésének fő tényezői158
A fejlődés fogalma és hajtóerői159
A pszichikus fejlődés feltételei159
A pszichikus ontogenezis általános jellemzése162
A tevékenységközpontú fáziselmélet163
A periodizáció problémája165
A főbb életkori szakaszok jellemzése166
A gyermek fejlődése az első életévben (dr. Kiss Lajos)170
Prenatális fejlődés170
Az újszülöttkor171
A csecsemőkor (2-12. hónap)174
Mozgás- és érzékszervi fejlődés175
Megismerő lelki folyamatok a csecsemőkorban179
Az érzelmek és a személyi érintkezési formák fejlődése180
A beszéd kialakulásának kezdetei181
A kisgyermekkor (dr. Kiss Lajos)183
A testi fejlődés183
Mozgásos fejlődés183
Manipuláció - tárgyi cselekvés184
Az eszközök használata185
A tevékenység és gondolkodás kapcsolata185
A beszéd fejlődése a kisgyermekkorban187
Az akarati fejlődés sajátosságai190
Az óvodáskor (dr. Kiss Lajos)192
Testi fejlődés192
Önállósodási tendencia és dac193
A játék jelentősége194
A szerepjáték mint az óvodás korú gyermek tevékenyéségének fő típusa195
E játék fejlődése az óvodáskorban196
Az óvodáskorú gyermek egyéb tevékenységi formái198
A grafikus tevékenység fejlődése198
Formázás, alkotó szerkesztés199
A megismerő tevékenység fejlődése az óvodáskorban200
Érzékelés-észlelés200
Az emlékezet202
A képzelet és a mese203
Az óvodás korú gyermek gondolkodása204
Az óvodás érzelmei és akarata208
A kisiskoláskor (dr. Kiss Lajos)211
Általános jellemzés211
A testi fejlődés jellemzői: az első alakváltozás212
Az iskolaérettség legfontosabb követelményei213
A kisiskola alapvető pszichikus magatartása215
A kisiskolás értelmi fejlődése216
Az érzékelő-észlelő tevékenység216
Az emlékezet218
A képzelet221
A gondolkodás222
A kisiskolás fogalmai223
Viszonyfelfogás a kisiskoláskorban225
A gondolkodási műveletek sajátosságai226
A beszéd fejlődése232
Az akarat fejlődése235
A gyermek pszichoszexuális fejlődésének áttekintése (dr. Szilágyi Vilmos)237
Nemiazonosság-tudat és nemi szerep237
Szexuális kíváncsiság és játék239
A szülőkhöz való viszony változásai240
A prepubertás (dr. Szilágyi Vilmos)242
Testi változások242
Tevékenység és motiváció243
Társas kapcsolatok a prepubertásban245
A szülőkhöz és nevelőkhöz való viszony245
A kortársakhoz való viszony246
A nemek viszonya egymáshoz247
A csoportélet alakulása a prepubertásban248
A megismerő funkció fejlődése249
Az észlelés és az emlékezet fejlődése249
A beszéd és a gondolkodás fejlődése251
Tanulási nehézségek a prepubertásban252
Affektív és erkölcsi-akarat fejlődés253
A serdülő- és ifjúkor (dr. Szilágyi Vilmos)255
A testi és lelki fejlődés viszonya. Akceleráció és retardáció257
Emancipáció a családban. "Érzelmi leválás" a szülőkről260
A kortárscsoport és a barátok hatása a személyiségfejlődésre263
A szocializálódási folyamat meghosszabbodása264
A kortárscsoport szerepe és jelentősége265
A csoportélet jellemzői és fejlődése266
Barátságok a serdülő- és ifjúkorban267
Pszichoszexuális fejlődés, párválasztási szocializáció269
Pszichoszexuális fejlődés, párválasztási szocializáció269
A pszichoszexuális reakciókészség alakulása269
A szexuális szerepmagatartás tényezői és jelentősége271
A partnerkapcsolatok fejlődése273
A randevúzás pozitív funkciói274
A szerelmi képesség fejlődése274
Partnerkapcsolati problémák és következményeik275
A párválasztási érettségi kialakulása276
Intellektuális fejlődése, pályaválasztási érettség277
Értelmi fejlődés és személyiség278
Az érdeklődés differenciálódása279
A pályaválasztási döntés megalapozása280
A pályaválasztás determinánsai283
Az önismeret és pályaismeret szerepe283
Az értékorientáció fejlődése és zavarai284
Személyiségfejlődés a felnőttkorban (dr. Szilágyi Vilmos)288
A korai és középső felnőttkor jellemzése289
A kései felnőttkor292
Az öregkor294
Pedagógiai pszichológia
A pedagógiai pszichológia tárgya és kutatási módszerei (S. dr. Gergencsik Eszter)
A személyiségfejlesztés törvényei301
A pedagógiai pszichológia kutatási módszerei304
A tanuló személyiség fejlesztésének pszichológiai problémái (P. dr. Balogh Katalin)307
A fejleszthetőség, a pszichikus determináció problémái307
A pszichikus determináció főbb koncepciói308
A hatáskeltés általános törvényszerűségei309
A pedagógiai hatás alkalmazásának törvényei309
Az életkori és egyéni sajátosságok meghatározó szerepe310
A fejlesztés törvényszerűségeinek módosulása az egyénben311
A tanuló megismerésének programja314
A személyiség tanulmányozásának módszerei, a tanulói személyiségről készült pedagógiai jellemzés316
A pedagógus személyi hatásának pedagógiai pszichológiai elemzése (P. dr. Balogh Katalin)319
A pedagógus mint magatartási modell319
A pedagógus mint struktúraszervező, irányító személy321
A pedagógusi hivatás betöltéséhez szükséges, kívánatos személyiségvonások323
A tanulói közösségek pszichológiai elemzése (P. dr. Balogh Katalin)328
A kiscsoportkutatás történeti áttekintése329
Egyén és közösség kapcsolata336
A személyiségfejlődés problémái csoporthelyzetben336
Az iskolai gyermekközösségek pszichológiai elemzése339
Az iskolai osztály a társas kapcsolatok szerveződésének vezető színtere339
A közösséggé érés fejlődési fázisainak pedagógiai pszichológiai problémái341
Az iskolai osztály elemzése és jellemzése344
A nevelési folyamat pszichológiai elemzése (S. dr. Gergencsik Eszter)346
A nevelési folyamat értelmezése346
A családi nevelés349
Az óvodai nevelés350
Az iskolai nevelés354
A nevelés módszerei360
Az oktatási folyamat pszichológiai elemzése (P. dr. Balogh Katalin)362
Az ismeretelsajátítás és -alkalmazás pszichológiai problémái362
Az ismeretelsajátítás problémái362
Az ismeretek alkalmazásának problémái366
A struktúraelméletre épülő oktatáslélektani kísérletek367
Az információs pszichológia oktatáslélektani vonatkozásai369
A programozott oktatás pszichológiai problémái370
A felnőttoktatás pszichológiai problémái370
Az iskolai tanulás pedagógiai pszichológiai elemzése 374
A klasszikus tanuláselméletek rövid áttekintése374
Az iskolai tanulás sajátosságai375
Az iskolai tanulás eredményességét meghatározó, mentális tényezők pszichológiai elemzése378
A tanulás eredményességét effektíven meghatározó tényezők. A fáradtság és túlterhelés problémái (S. dr. Gerencsik Eszter)379
A tanulók fáradtságának forrásai és következményei380
A túlterhelés és kimerülés elkerülésének pszichológiai feltételei384
A tanulói teljesítmény mérése, értékelése mint a személyiségfejlesztés eszköze386
Az osztályozás pszichológiai problémái390
Az ellenőrzés és értékelés adekváltabbá tételének lehetőségei391
A pályaválasztás és családi életre nevelés pszichológiai problémái394
A pályaválasztás pszichológiai problémái (S. dr. Gergencsik Eszter)394
A pályaválasztás iskolai előkészítése394
A pszichológiai pályaválasztási szaktanácsadás399
A családi életre nevelés pszichológiai problémái (dr. Szilágyi Vilmos)401
A felkészültség alapkövetelményei402
A pszichoszexuális neveltségi szint vizsgálata405
Néhány nevelési problémái pszichikus háttere407
A nemiszerep-magatartás oktathatósága407
A maszturbáció408
A pornográfia és a trágár beszéd410
Nemi kapcsolatok410
Az átlagtól eltérő gyermekek személyiségfejlesztésének pszichológiai problémái (S. dr. Gergencsik Eszter)412
A kiemelkedő képességű tanulókkal való bánásmód413
A tanulási nehézségekkel küzdő tanulókkal való bánásmód pszichológiai problémái. A korrekciós osztályok szerepe415
A nehezen nevelhető (problematikus) gyermekekkel való bánásmód pszichológiai kérdései418
A nehezen nevelhetőség tünetei418
A nehezen nevelhetőség okai420
A nehezen nevelhető gyermekek harmonikus személyiségfejlesztésének speciális pedagógiai-pszichológiai feltételei425
Fontosabb idegen szavak magyarázata427
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Pszichológia Pszichológia Pszichológia Pszichológia Pszichológia Pszichológia

A borító elszíneződött, foltos, sérült, rajta bejegyzések találhatóak. A címlapon és néhány lapon tulajdonosi bejegyzés, néhány lapon aláhúzás látható. A kötés megtört.

Állapot:
1.880 ,-Ft
9 pont kapható
Kosárba