1.063.262

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Vasútüzemi szerkesztések

Tervezési segédlet/Budapesti Műszaki Egyetem Építőmérnöki Kar/Kézirat

Szerző
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 108 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: 6. változatlan utánnyomás javított kiadása. SI mértékegységrendszerre átdolgozott kiadás. Kézirat. Megjelent 227 példányban. Tankönyvi száma: J 9-606. 47 fekete-fehér ábrával illusztrálva, ebből három kihajtható melléklet.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A Vasúti üzem c. tantárgy gyakorlatainak egyik fontos feladata, hogy azokon a mérnökhallgatóság megismerje azokat a legfontosabb dinamikai számításokat és szerkesztéseket, amelyek a vonatok... Tovább

Előszó

A Vasúti üzem c. tantárgy gyakorlatainak egyik fontos feladata, hogy azokon a mérnökhallgatóság megismerje azokat a legfontosabb dinamikai számításokat és szerkesztéseket, amelyek a vonatok mozgásával, a pályaviszonyoknak (emelkedő, körív stb.) a vasúti vontatásra gyakorolt közvetlen hatásával függenek össze, s amelyek így az elméletileg jól képzett vasútépítő mérnök számára igen lényegesek. Vasútvonalainkat úgy kell megterveznünk, hogy azok mind az építés, mind az üzemivel szempontjából a leggazdaságosabbak legyenek. A vonatmozgási diagramok éppen a pálya és a mozgó vonat kölcsönhatásaira adnak felvilágosítást.
E rövid segédletnek az a célja, hogy ismertesse az előforduló számítási és szerkesztési feladatok lényégét, célját; rendszerezze, elméletileg is alátámassza a kidolgozandó feladatrészeket s a szükséges adatok, táblázatok stb. közlésével megkönnyítse a félévközi munkát. E jegyzet használata azonban természetesen feltételezi az előadáson elhangzott elméleti anyag ismeretét, mind a Vasúti üzem c. tantárgy, mind pedig a rokon tantárgyak, elsősorban a Vasútépítéstan idevonatkozó fejezeteinek (pl. ellenállások) vonatkozásában.
A Vasúti üzem gyakorlatai sőrém először a különböző mozdonyok vonóerőszámításával ismerkedünk meg, majd a menetdiagramok megszerkesztésének különféle módszereit tárgyaljuk. A menetdiagramok által meghatározott menetidők felhasználásával végre lehet hajtani a vasúti menetrend megszerkesztését a legkorszerűbb és elméletileg is leghelyesebb módon.
A gyakorlati tananyag további részei az állomási üzemtan egyes kérdéseit tárgyalják, így az állomástervezés legfontosabb segédeszközét) az állomási üzemterv megszerkesztését valamint a rendezőpályaudvarral összefüggő üzemi számításokat. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS 3
1. VONÓERŐSZÁMÍTÁS 5
11. A gőzmozdony vonóereje 5
111. A kazánvonóerő 6
112. A gépezet! vonóerő 7
113. A tapadási (adhéziós) vonóerő 9
114. A vonóerőgörbék megszerkesztése 9
12. A villamos mozdony vonóereje 11
121. A gépezeti vonóerő 11
122. A tapadási vonóerő 11
13. A motoros (Diesel) mozdony vonóereje 12
131. A gépezeti vonóerő 12
132. A tapadási vonóerő 13
14. A vonat ellenállása 13
15. A fajlagos gyorsítóerő 14
2. A VONATMOZGÁSI GÖRBÉK MEGHATÁROZÁSA 19
21. A vonatmozgási görbék alapelvei 19
22. A Strahl-féle szerkesztéses eljárás 20
221. Bevezetés 20
222. Az út-sebességgörbe 20
223. Az út-időgörbe 29
23. A módosított Müller-féle szerkesztéses eljárás 30
231. Bevezetés 30
232. A fajlagos gyorsítóerőgörbe 30
233. Az út-sebességgörbe 36
234. Az út-időgörbe 39
235. A hossz-szelvénytörések figyelembevétele 39
236. A fékezés figyelembevétele 44
3. MENETRENDSZERKESZTÉS 47
31. A szerkesztés előkészítése 47
32. A szerkesztés végrehajtása 48
33. A vonatok megjelölése 51
34. A szolgálati menetrend 52
4. AZ ÁLLOMÁSI TECHNOLÓGIA KIDOLGOZÁSA 57
41. Az állomási üzemi terv kidolgozásának szükségessége 57
42. Az állomási üzemi terv alapja és feladata 58
43. A munkaszervezés feltételei és alapelvei 58
431. Általános alapelvek 58
432. Helyzetismeret és elemzés 60
433. A vonatközlekedési terv és a menetrend, mint az állomási üzemi munkaterv alapja 61
44. Az üzemi munkaterv és használatos formái 63
45. A grafikus üzemterv készítése 64
5. A RENDEZŐPÁLTAUDVAR ÜZEMI SZÁMÍTÁSA 73
51. Bevezetés 73
52. A rendezőpályaudvarok elrendezése 74
53. A vágánycsoportok vágányszámának megállapítása 75
531. Fogadó vágánycsoport 75
532. Irányrendező vágánycsoport 76
533. Indító vágánycsoport 76
534. Állomási rendező vágánycsoport 75
54. Hossz- és keresztirányú méretezés, az egyes vágánycsoportoknál 77
55. A gurítódomb tervezése 73
551. Helyszínrajz 73
552. A tervezés alapvető szempontjai 78
56. A fellépő ellenállások nagysága 83
57. A redukált nehézségi gyorsulás és a kinetikai energia értékei 87
58. A gurítódomb magasságának számítása 88
581. Általános feltételek 88
582. Az energia-magassági vonal 90
5821. A sebesség magasság és a sebesség számítása 90
5822. Az idő számítása 92
5823. A sebesség-magasságok vonala 92
5824. A vágányfék hatása a sebességmagassági vonalra 94
5825. Időközi fékezés 96
5826. Sarus vágányfék saruzási hossza 96
5827. A fékgerendás vágányfékek szükséges hossza 96
583. A meredek lejtő méretezése 97
584. A gurítódomb ellenőrzésének feladatai 100
585. A pályaerő grafikon és szerkesztése 101
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem