1.060.446

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Vasúti üzemtan I.

Kézirat

Szerző
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 266 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Fekete-fehér ábrákkal illusztrált. Kihajtható mellékletekkel. Megjelent 80 példányban. Tankönyvi száma: J 9-604.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Egyetemünk Mérnöki Karán a vasuti üzemnek külön tantárgyként való oktatása az 1951/52. tanévben kezdődött, felismerve annak jelentőségét, hogy a mérnök a vasuti pálya és az állomások tervezését,... Tovább

Előszó

Egyetemünk Mérnöki Karán a vasuti üzemnek külön tantárgyként való oktatása az 1951/52. tanévben kezdődött, felismerve annak jelentőségét, hogy a mérnök a vasuti pálya és az állomások tervezését, épitését és fenntartását csak a vasut üzemének alapos ismeretében tudja megfelelően végrehajtani.
A Vasuti üzem c. tantárgy anyagát dr. Csanádi György professzor alakitotta ki, s azt hasonló cimü, 1954. évben megjelent tankönyvében magas szinvonalon összefoglalta. E tankönyv képezte azóta az egyetemi oktatás alapját.
Az oktatási reform során, részben azért is, mert a fenti tankönyv elfogyott, szükségessé vált a tantárgy anyagából egyetemi jegyzet összeállitása, a vasuti üzem terén bekövetkezett nagyarányu fejlődés miatt a 12 éves tankönyv változatlan ujbóli kiadása nem lett vona helyes. Minthogy dr. Csanádi György professzor jelenlegi másirányu elfoglaltsága miatt a tankönyv ujbóli megirására nem tudott vállalkozni, e jegyzet kiadása van hivatva a tankönyv ujbóli megjelenéséig annak hiányát az egyetemi oktatásban pótolni. Vissza

Tartalom

I. kötet
Előszó3
Általános rész5
A vasut helye és feladatai a közlekedési ágak között, szerepe a népgazdaságban5
A tőkés és a szocialista vasut jellemzői5
A vasutrendszerek általános kifejlődése12
A vasuti közlekedés jelentősége15
A közlekedés részesedése a harmadik ötéves tervben23
Vasutüzemi alapfogalmak27
A közlekedés általános meghatározása27
A vasuti üzemben használatos távolsági fogalmak28
Az idő és a sebesség fogalmai a vasuti üzemben30
A vasuti közlekedés tömegszerüsége és teljesítményei34
A vasuti közlekedés egyéb jellemzői36
A vasutak csoportosítása38
A vasutvonalak csoportosítása39
A vasuti szolgálati helyek csoportosítása43
Magyarország vasutrendszerének kialakulása44
A vasutak kialakulásának történeti előzményei44
A magyar vasutak fejlődése a szabadságharcig48
A magyar vasutak fejlődése az abszolutizmus korában (1849-1867)52
A Magyar Államvasutak kialakulása (1867-1918)53
A magyar vasutak helyzete a két világháború között (1918-1945)56
A magyar vasutak fejlődése a felszabadulás óta58
Magyarország vasuti hálózata59
A hálózat áttekintése59
A törzs- és fővonalak61
A mellékvonalak63
A keskenynyomtávolságu vasutak64
Budapest, mint a magyar vasuti hálózat gócpontja66
Nemzetközi összeköttetéseink77
A magyar vasuti hálózat jellegzetességei80
A magyar vasutak szervezete83
A vasut tevékenységének csoportositása83
Szervezeti tagozódás84
A vasutak nemzetközi szervezetei91
A Nemzetközi Vasutegylet (UIC)91
Müszaki Kutatási és Kísérletügyi Hivatal (ORE)92
A Vasutak Együttmüködési Szervezete (OSzZsD)92
A Nemzetközi Teherkocsi Kötelék (RIV) és a Nemzetközi Személy- és Poggyászkocsi Kötelék (RIC)93
A Berni Vasuti Központi Hivatal94
Vasuti közlekedésdinamika97
A közlekedésdinamikáról általában97
A vasuti ellenállások98
A mozdonyok vonóereje103
A vonóerőről általában103
A gőzmozdony vonóereje104
A villamos mozdony vonóereje109
A motoros (Diesel) mozdony vonóereje110
A fajlagos gyorsitóerő111
A vonatmozgási görbék meghatározásának módszerei115
A vonatmozgási görbék alapelvei115
A Strahl-féle szerkesztéses eljárás115
A módosított Müller-féle szerkesztéses eljárás119
Számításos eljárás128
Az időpótlékolásos menetidőszámítás133
A vasuti pálya fenntartása és felujitása139
Bevezetés, szervezeti kérdések139
A pályafelügyelet140
Vonalbejárások140
Vizsgálatok141
A pályafenntartás143
A pályahibák keletkezése143
A fekszinthibák147
Az irányhibák163
A nyomtávolság-hibák164
Ágyazattisztitás165
Gyomirtás166
Az aljak és sinek fenntartása166
A sinvándorlás és szabályozása167
A pályafenntartás gépesitése172
A gépesités szükségessége, a gépek osztályozása172
A felépítmény lekötéséhez használt gépek173
Ágyazatrostálás177
Ágyazattömöritő gépek187
Vágányszabályozó gépek205
Vegyi gyomirtás209
Vágánymérés210
Kézi mérőeszközök210
Gépi vágánymérés211
Ultrahangos sinvizsgálat220
A vágánycsere gépesitése220
A vágánycseréről általában220
A gépi vágányfektetési eljárások főbb tipusai223
A MÁV gépesitett vágányfektetési módszere, hevederes illesztésü vágányokon226
A MÁV gépesitett vágányfektetési módszere, hézagnélküli vágányokon233
A vágánycserék munkagrafikonjai245
Pályafenntartási rendszerek255
A szórványos, ugrásszerü pályafenntartási rendszer256
A tervszerü, főjavításos pályafenntartási rendszer257
Szalagos fenntartás259
A MÁV pályafenntartási rendszere260
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem