1.062.289

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Egészségtan - sportegészségtan I.

Kézirat

Szerző
Budapest
Kiadó: Magyar Testnevelési Egyetem
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 184 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az egészségtan (közegészségtan, higiéné, egészségtudomány) tulajdonképpen a legősibb orvostudománynak is tekinthető. Tárgya, ahogy neve is mutatja az egészség, az ember egészsége. Az emberiség... Tovább

Előszó

Az egészségtan (közegészségtan, higiéné, egészségtudomány) tulajdonképpen a legősibb orvostudománynak is tekinthető. Tárgya, ahogy neve is mutatja az egészség, az ember egészsége. Az emberiség számára azonban a történelem folyamán a hétköznapi gondot nem az egészség, hanem a betegség jelentette. Az orvosoknak, az orvosi tudományok művelőinek feladata a gyógyítás volt. Ez azonban nem jelenti azt, hogy akár a mai értelemben vett egészségtan gyökerei ne nyúlnának vissza az ókorba. Bárhol és bármikor, ahol emberek éltek szükség volt arra, hogy az egyének és a közösség egészségét védjék. Védjék a környezet ártalmaival szemben,- betartsanak bizonyos szabályokat - egyének és közösség - minél nagyobb és fejlettebb volt az együttélés, például ókori városállamok, annál fejlettebbek voltak az egészségvédő intézkedések. Ha tömören kívánnánk az egészségtan tárgyát megfogalmazni azt mondhatnánk: a környezet hatása az ember egészségére. Lényegében minden egyéb definíció, részletkérdés is e két fogalom - környezet és egészség - viszonyából, kapcsolópontjaiból adódik. A környezet - az ember szempontjából - természetes és mesterséges tényezőket jelent. A természetes környezet állandó tényezői mellett különösen jelentősek a változók - pl. az évszakok, a hőmérséklet és nedvesség időszakos és napi ingadozásai -, mert elsősorban ezek terhelik a szervezetet. Az ember biológiai és társadalmi lény. És ahogy az ebből adódó komplexitás csaknem minden megnyilvánulását jellemzi, úgy a környezetben sem választhatók szét a természeti és társadalmi - az ember társadalmi létéből következően, mesterségesen megteremtett - tényezők. Az emberiség alapvető tevékenysége az életfeltételek javítása. Ez a természetes környezet megváltozását jelenti. Az életfeltételek, körülmények javulása azonban törvényszerűen negatívumokkal is járhat az ember egészsége számára, ha nem tud alkalmazkodni új környezetéhez, vagy a mesterséges környezet létrehozásánál nem vették eléggé figyelembe az ember biológiai lény voltát. Az egészségtan tudományos eredményei, megismerései közvetlenül tükröződnek a gyakorlatban, elsősorban az egészségügyi (közegészségügyi) rendszabályokban, törvényekben. Nagy hiba lenne azonban azt hinni, hogy e tudományterület végül is merev szabályok rendszere. Ellenkezőleg. Vissza

Tartalom

Bevezetés3
Az egészségtan tárgya, feladatai, ágazatai3
A környezet egészségtani jelentősége és hatása7
Légkör. A levegő összetétele8
A levegő nedvessége16
A levegő hőmérséklete20
A levegő mozgása25
Légnyomás27
A levegő elektromossága32
Sugárzások34
A légköri tényezők együttes hatásai43
Időjárás és klíma47
Az akklimatizáció kérdései54
Ivóvíz62
A talaj67
Lakás és épületek egészségtana68
Ruházkodás73
Tisztálkodás76
Mikrobiológiai, járványtani, immunitástani alapismeretek79
Mikroorganizmusok79
Fertőzés81
Immunitás82
Járványtani alapismeretek84
Fontosabb fertőző betegségek89
Az iskoláskor egészségtana95
A magyar iskolaegészségügy fejlődésének néhány fontosabb adata96
A különböző korcsoportok100
Az idegrendszer fejlődése108
A csontrendszer fejlődése109
Az izomrendszer fejlődése112
A vér változásai a fejlődés során114
A légző és vérkeringési rendszer fejlődése116
Az emésztőszervek124
A serdülőkor125
A tanulók fejlődését, egészségét és teljesítőképességét befolyásoló tényezők128
Az iskola telkének, épületének és berendezésének egészségügyi kérdései128
Az iskola berendezése132
Az iskola helyiségeinek világítása, fűtése és szellőzése133
Védekezés az iskola porosodása ellen. A takarítás135
A tanítás, illetve tanulás egészségtani szempontjai136
Az olvasás és írás hygieniája138
A különböző korcsoportok egészségügyi viszonyai139
Az iskoláskor néhány fontosabb - nem fertőző - betegsége144
Az iskoláskor szívbetegségei144
Az orr, torok, gége betegségei145
A fül betegségei146
A szem betegségei147
A fogak egészségtana148
Az idegrendszeri ártalmak148
Az iskoláskor testnevelésének egészségügyi kérdései152
Az iskolai testnevelés155
Az iskolai testnevelés alóli felmentés kérdése158
Az iskoláskor sportja165
Az edzésvezetés kérdései170
A versenyzés kérdései174
Az iskoláskorúak sportjának szervezeti kérdései175
A kirándulások fontosabb egészségügyi kérdései177
A nyári táborok egészségügyi kérdései179
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem