A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A földrajz tanítása az enyhén értelmi fogyatékosok általános iskoláiban

Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola/Kézirat

Szerző
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 100 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Megjelent 623 példányban. 10 fekete-fehér ábrával illusztrált. Tankönyvi szám: J12-234.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A jegyzet elsődleges feladata, hogy a gyógypedagógiai tanárjelöltek számára összefoglalja az enyhén értelmi fogyatékosok általános iskolájában folyó földrajztanítás módszertanának elméleti és... Tovább

Előszó

A jegyzet elsődleges feladata, hogy a gyógypedagógiai tanárjelöltek számára összefoglalja az enyhén értelmi fogyatékosok általános iskolájában folyó földrajztanítás módszertanának elméleti és gyakorlati ismeretanyagát. Célja, hogy a gyógypedagógus-jelölteket segítse hivatásukra való felkészülésükben, a korszerű ismeretanyagot világos felépítésben és könnyen áttekinthető formában tárja a hallgatók elé. Mivel járatlanok még a gyógypedagógiai nevelőmunkában, ezen belül a földrajz tanításában, ezért a jegyzet a tantárgy nevelési és oktatási feladatait, módszereit az általános gyógypedagógiai és didaktikai elvekkel összhangban ismerteti. A jegyzet ismeretanyagával, gyakorlati tanácsaival hasznos útitárs a pályakezdők számára, de a nagyobb gyógypedagógiai gyakorlattal rendelkező pedagógusok továbbképzéséhez is hozzájárulhat. Mivel a közoktatás fejlesztése permanens folyamat, amelyet társadalmi-gazdasági szükségszerűség hív létre, ezért időnként módosul a tantervi célkitűzés, a tananyag, a tantárgy struktúrája, az óraszám stb. Természetes, hogy egy adott időben megírt jegyzet az adott tantervre épül. Ugyanakkor tantárgypedagógiai és módszertani ismereteket úgy közvetíthet, hogy a gyakorlati munkában hosszabb távon is használható elméleti alapot nyújt, amely a változások nyomán, rendszeres önképzéssel továbbfejleszthető.
Budapest, 1989
Szerzők Vissza

Tartalom

Bevezető 7
I. A földrajz tantárgy tanításának követelményei
és a főiskolai képzés kapcsolata (dr. Kereszturiné Perjés Ildikó) 9
II. A tantárgy tanításának fejlődése, változásai
(dr. Kereszturiné Perjés Ildikó) 11
2.1 Előzmények 11
2.2 A tantárgy új vonásai 13
2.3 A tantárgy sérülésspecifikus szempontjai és
korrekciós jellege 15
III. A földrajz tantárgy cél-, feladat- és követelményrendszere az enyhén értelmi fogyatékosok általános iskoláiban (dr. Kereszturiné Perjés Ildikó) 18
3.1 A földrajz tantárgy helye az iskolai nevelés-oktatás rendszerében 18
3.2 A földrajztanítás célrendszere 19
3.3 A földrajz tantárgy feladatrendszere 21
a) A tanulók földrajzi tájékozottságát,
földrajzi ismereteit megalapozó feladatcsoportok 21
b) A tanulók elemi meggyőződését alakító
feladatcsoport 21
c) A gyakorlati életre felkészítő feladatok 23
d) A tantárgy korrekciós nevelési feladatai 23
3.4 A tantárgy követelményrendszere 23
IV. A földrajz tantárgy művelődési és nevelési jellemzői (Tölgyszéky Papp Gyuláné) 30
V. A földrajztanítás sajátosságai (Tölgyszéky Papp Gyuláné) 30
5.1 A földrajzi összefüggések 30
5.2 Változások megismertetése 31
5.3 Nevelésközpontúság 32
VI. A földrajztanítás folyamata az enyhén értelmi
fogyatékosok általános iskoláiban (Tölgyszéky Papp Gyuláné) 36
6.1. A tanítási óra főbb mozzanatai 36
a) A földrajzi tények megfigyeltetése,
megismertetése 35
b) A differenciált elemzés, analízis,
szintézis, absztrahálás, általánosítás, fogalomalkotás 37
c, Megszilárdítas, rendszerezés, rögzítés. 37
d) Ellenőrzés 37
6. Térképmunka 38
a) A szemléleti térképolvasás 38
b) A logikai térképolvasás 38
6.3 A képzetek, fogalmak kialakítása a földrajztanítás folyamatában 39
VII. A földrajztanítás módszerei az enyhén értelmi
fogyatékos tanulók általános iskoláiban
(Tölgyszéky Papp Gyuláné) 42
7.A A földrajzi ismeretek szóbeli feldolgozása 43
7.A.1 Magyarázat 43
7.A.2 Előadás 44
7.A.3 Elbeszélés és a leírás 45
7.A.4 Felolvasás 46
7.A.5 Beszélgetés és kérdezés 47
7.B.1 Szemléltetés formái, módjai és jelentősége a földrajztanítás folyamatában
(Tölgyszéky Papp Gyuláné) 49
7.B.1.a Bemutatás 50
7.B.1.b Megfigyelés 50
7.B.1.c A szemléltetés 51
7.B.2 A valóság közvetlen bemutatása 51
7.B.3 A közvetett szemléltetés lehetőségei 53
1. Diaképek, filmek és az írásvetítő
felhasználása 53
2. A televízió adások és a képmagnó alkalmazása a földrajzórákon 54
3. Nyomtatott grafikai és demonstrációs
eszközök 55
4. A térképek használata a földrajzórákon 59
VIII. Munkaszervezési formák a földrajzórákon
(Tölgyszéky Papp Gyuláné) 62
8.1 Frontális osztálymunka a földrajzórákon.
62
8.2 Az egyéni munkaforma 63
8.3 A csoportmunka 64
IX. Felkészülés a földrajz tantárgy tanítására
(dr. Kereszturiné Perjés Ildikó) 66
IX. 1. A földrajz tantárgy tanításának tervezése 66
IX. 2. A tanmenet készítése 67
IX. 3. A tématerv készítése 68
IX. Az óravázlat 68
1. sz. melléklet (óravázlatok) (Lehoczky Jánosné) 70
2. sz. melléklet (tanmenetrészletek) (Lévai Judit,
Lehoczky Jánosné) 89
3. sz. melléklet (Az oktatás folyamatában leggyakrabban használt ábrafajták) 94
sz. melléklet (Ajánlott taneszközök) 97
5. sz. melléklet (A tanórákon felhasználható földrajzi irodalom) 98
Irodalomjegyzék 99
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem