Bevezető | |
Bevezető | 5 |
Dr. Murányi Kovács Endréné: A megzavart személyiségfejlődés megnyilvánulásai a nevelőotthonban nevelkedő gyermekeknél | 15 |
Miliőártalmak keletkezése | 17 |
A 0-3 éves gyermek személyiségfejlődési zavarai | 19 |
Szükségletek és miliőártalmak | 19 |
Tünetek | 21 |
A 3-12 éves gyermek személyiségfejlődési zavarai | 43 |
Miliőártalmak | 43 |
Tünetek | 45 |
Irodalom | 49 |
Járó Miklósné: Az otthon megteremtése, életének megszervezése, kapcsolatrendszerek | 51 |
Lehet-e otthon a nevelőotthon? | 53 |
Nevelőotthoni átmenetek | 55 |
Alapelvek | 56 |
Átadás | 58 |
Fogadás | 61 |
Az első hetek | 62 |
Kibocsátás | 62 |
Utógondozás | 66 |
Az otthon megteremtésének és anyagi feltételei | 69 |
Alapelvek | 69 |
Az otthon tisztasága | 71 |
A gyermekek gondozottsága | 74 |
A szabad mozgás, önkormányzat jelentősége | 75 |
A gazdálkodás pedagógiája | 77 |
Érzelmi védettség, személyi és közösségi kapcsolatok kiépítése | 79 |
A csoportvezető-nevelő személyisége | 79 |
Testvérek, nagyok, kicsik | 82 |
Nevelőotthoni csoportok | 85 |
Intézeten belüli kapcsolatok | 89 |
Önállóságra nevelés | 95 |
Irodalom | 101 |
Dr. Almássy László: A közösség tevékenysége | 103 |
A tevékenység jellege | 105 |
A tanulási tevékenység | 107 |
Az otthoni tanulás tárgyi feltételei | 108 |
Személyi feltételek | 109 |
A nevelőotthoni tanulás szervezeti formái | 112 |
Önkiszolgáló munka | 117 |
A ruházat és a személyi felszerelés gondozása | 118 |
A környezet gondozása | 121 |
A szabadidő-tevékenység | 125 |
Kötetlen szabadidő-foglalkozások | 130 |
Kötöttebb irányított szabadidő-foglalkozások | 132 |
Alkotó jellegű munkatevékenység | 134 |
Bérért végzett munka | 134 |
Társadalmi munka | 142 |
Szakfoglalkozások | 146 |
Munka jellegű szakfoglalkozások | 147 |
Kulturális (művészeti) jellegű szakfoglalkozások | 155 |
Játék és sportszerű foglalkozások | 174 |
Ünnepségek rendezése a nevelőotthonban | 186 |
Egyéni és csoportos beszélgetések | 192 |
Mozgalmi tevékenység a nevelőotthonban | 196 |
Korszerű eszközök felhasználása a nevelőotthonban | 199 |
Hagyományok kialakítása | 202 |
Irodalom | 206 |
Dr. Katona Imréné: A nevelőotthoni gyermekek pályaválasztása, pályairányítása | 209 |
A pályaválasztás, pályairányitás jellege és jelentősége | 211 |
A pályaválasztás, pályairányítás jellege és jelentősége a nevelőotthoni tanulóknál | 212 |
A tanulók pályaválasztása | 216 |
Mit mutatnak a tanulók pályaválasztási szándékai? | 217 |
Pályaválasztás - motiváció - élethelyzet | 221 |
A pályaválasztási szándékok indítóokai | 221 |
A szervezeti struktúra hatása a pályaválasztásra | 224 |
A pályaismeret szerepe a pályaválasztásra | 224 |
A pályaismeret forrásai | 227 |
Módszertani eszközök | 229 |
A pályairányítás szakaszai, folyamatosság | 232 |
A nevelőotthonok szakmai kapcsolatai a pályaválasztásban | 236 |
Irodalom | 243 |
Dr. Róna Borbála: A nevelőotthoni nevelés egészségügyi követelményei | 247 |
A berendezéssel, a felszereléssel, az üzemeltetéssel kapcsolatos egészségügyi követelmények | 249 |
A napirend egészségügyi követelményei | 255 |
Egészségügyi szokások kialakítása | 262 |
Alapvető járványtani ismeretek | 265 |
Dr. Almássy László - Járó Miklósné: A nevelőmunka tervezése, nevelési eredményvizsgálat | 269 |
A nevelőmunka tervezésének néhány alapelve | 271 |
Nevelési tervek | 276 |
Nevelési eredményvizsgálat | 288 |
Feltételek | 288 |
A pedagógiai megfigyelés | 290 |
A beszélgetés | 294 |
A gyermeki tevékenység produktumainak vizsgálata | 297 |
Írásbeli felmérés | 298 |
Pedagógiai helyzetteremtés | 299 |
A végzett növendékek életben való helytállásának vizsgálata | 300 |
Irodalom | 303 |