1.063.472

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Prolegomena a zene esztétikájához

Az egyetemi és az Orsz. Magy. Kir. Zeneakadémia hallgatói számára valamint magánhasználatra

Szerző
Budapest
Kiadó: Pfeiffer Ferdinánd
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Félvászon
Oldalszám: 223 oldal
Sorozatcím: A zene esztétika alapvető kérdései
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér képpel illusztrált. Róvó Aladár nyomdai műintézete nyomása, Budapest.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A zeneesztétika alapelveit szeretném e művemben rendszerezni és pedig olyanformán, hogy benne a zeneakadémiai és egyetemi hallgatóság célszerű tankönyvet, a művészetek és tudományok hivei a zenei... Tovább

Előszó

A zeneesztétika alapelveit szeretném e művemben rendszerezni és pedig olyanformán, hogy benne a zeneakadémiai és egyetemi hallgatóság célszerű tankönyvet, a művészetek és tudományok hivei a zenei Szép fölötti gondolkodáshoz kiindulási pontot, végül a nagy olvasóközönség tanulságos olvasmányt találjon.
Művem megírására az a körülmény késztetett, hogy a zeneesztétika tudományába bevezető munka magyar nyelven eddig még nem látott napvilágot. Már pedig a zenének az az intenzív művelése, amelyet Magyarországon az utolsó évtizedben tapasztalunk, szinte magától értetődően veti föl a zeneelméleti tudományok népszerűsítésének legkülönbözőbb kérdéseit. Ezek között a magyar zenekultura komoly alapra fektetett fejlődése szempontjából nem lehet irreleváns a zeneesztétika alapelveinek minél szélesebb körben való tárgyalása. Az alkotónak, reprodukáló művésznek, pedagógusnak és a zenét élvezni kívánó közönségnek lelki világába tekinteni olyan hálás és érdekes tudomány, amelynek megismerése alól művelt ember nem vonhatja ki magát. Vissza

Tartalom

ÁLTALÁNOS RÉSZ.
Első fejezet: Alapfogalmak.
1. Az esztétika fogalma . . . . . . . 15
2. Esztétikai módszerek . . . . . . . -16
3. Az esztétika feladata . . . . ... . 19
4. A szép filozófiája . . . . ... . . 21
5. A művészet lényege . . . . . . . . . 24
6. A művészetek osztályozása 26
7. A zene viszonya a többi művészetekhez . . 28
8. A zene viszonya a természethez 32
9. A zeneesztétika lényege és irányai . . . . 33
KÜLÖNÖS RÉSZ.
Második fejezet: A zene fizikai elemei.
10. Zörej, hang, felhang . 39
11. Hangérzetek, hangképzetek 46
12. A zenei hang természete . . , . . . . 48
13. A zenei hang kvalitatív sajátságai:
magasság 52
erősség . . . 54
szín 56
14. Az emberi hang: beszéd, ének 58
15. Hangszerek 62
16. Énekkar, zenekar 66
Harmadik fejezet: A zene alapformái.
17. A zenei hang kvantitatív sajátság: a hosszúság 71
18. Tempó 72
19. Ritmus 76
20. Hangköz 82
21. Hangsor, hangnem, hangfaj 87
22. Hangolás, temperálás . . . . . 94
23. A dallam és alkotórészei (frázis, téma, motívum, periódus stb.) . 100
24. Akkord. . . . . . . . 104
25. Konzonáncia és disszonáncia . . . . . .106
26. Akkordfűzés és moduláció . . . . . .111
27. Az ellenpont. Kánon és fuga . . . , . .113
Negyedik fejezet: Zenei műformák.
28. Forma és tartalom .119
29. Dalformák . ... . . . . . . . .122
30. Rondóformák 124
31. Szonáta formák 125
32. Vegyes formák . . ... . . . .127
Ötödik fejezet: Zenei műfajok
a) Vokális műfajok.
33. Dal 130
34. Korál, Motetta 132
b) Hangszeres műfajok.
35. Tánc-zene 139
(I. Allemande, II. Bourrée, III. Canaris, IV.
Chaconne, V. Courante, VI. Écossaise, VII.
Gavott, VIII. Musette, IX. Gigue, X. Loure,
XI. Matelotte, XII. Menuet, XIII. Passa
caglia, XIV. Passepied, XV. Pavane, saltarello,
XVI. Sarabande, XVII. Tambourin, XVIII.
Boléro, XIX. Segnidilla, XX. Galop, XXI.
Keringő, XXII. Mazurka, XXIII. Polka,
XXIV. Polonéz, XXV. Tarantella)
36. Szoit 143
37. Variációk 145
38. Fantázia 147
39. Nyitány 148
43. Versenymű 149
41. Szonáta 151
42. Szinfónia . 153
43. Programmzene . . . . . . . . . .155
44. Komtate, oratórium, passzió 158
45. Mise 160
c) Szcénikus műfajok.
46. Szcénikus zene . . 163
(recsitativ, ária, karatina,kettős, hármas, négyes,
kar, együttes, színpadi zene, közjáték, finálé)
47. A dalmű és fajai . 167
(nagy opera, romantikus opera, vigopera, operett, népszínmű, melodráma, zenedráma.)
48. Ballet, táncköltemény, pantomime . . . 171
Hatodik fejezet: A zene szellemi oldala.
49. A zenei stílusról . 175
50. Lirai, epikai, drámai stílus 178
51. Kamarai- és koncertstilus . . 182.
52. Klasszicizmus és romanticizmus .185
53. Naturalizmus és impresszionizmus 189
54. A faji kérdés a zenében . . .193
55. A zenei alkotás pszichológiája .196
56. A hangszerelés művészete . . .198
57. Az előadás művészete . . . .201
58. A zenei hatás lélektana 204
TÖRTÉNETI RÉSZ.
Hetedik fejezet. Forrástan.
59. A zene eredete . .211
60. A zeneesztétika irodalma 216

Dr. Kabay Kálmán

Dr. Kabay Kálmán műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Kabay Kálmán könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem