1.056.262

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

75 éves a bugaci kisvasút

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Kecskemét Monográfia Szerkesztősége-Tiberias Bt.
Kiadás helye: Kecskemét
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 172 oldal
Sorozatcím: Kecskeméti füzetek
Kötetszám: 13
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-210-911-2
Megjegyzés: Megjelent 1000 példányban. Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A legtöbb magyarországi kisvasútat az Alföldön olyan területen létesítették, amelynek mezőgazdasága elmaradott, közlekedése fejletlen volt és éppen a vasúti közlekedés megteremtésétől várták a... Tovább

Előszó

A legtöbb magyarországi kisvasútat az Alföldön olyan területen létesítették, amelynek mezőgazdasága elmaradott, közlekedése fejletlen volt és éppen a vasúti közlekedés megteremtésétől várták a vidék gazdaságának fellendülését.
Különösen érvényes volt ez a megállapítás a Kecskemét várostól délre eső hatalmas, nagyobbrészt a város tulajdonában lévő területre, amelynek nem voltak kiépített útjai és így a szállítási nehézségek miatt nem fejlődhetett a mezőgazdasága. A terület nagy részét csak mint legelőt és erdőt tudta a város hasznosítani, de a kitermelt fa elszállítása is nagy gondot jelentett - a vasút hiánya miatt. A mezőgazdaság és az erdészet fejlesztésén túlmenően volt még egy sajátságos adottsága ennek a vidéknek: a pusztai táj különlegessége, amelyet szintén csak megfelelő közlekedés esetén lehetett hasznosítani.
Kecskemét város vezetőinek éleslátására és bátorságára vall, hogy a terület fejlesztése érdekében az első világháborút követő, gazdaságilag nagyon nehéz időszakban bele mertek kezdeni a vasútépítésbe. Ma már több mint hét évtized távlatából joggal állapítható meg, hogy a város elhatározására helyes és eredményes volt. A vasút biztosította olcsó közlekedés birtokában lehetett nagy területeket parcellázni, korszerű mezőgazdasági termelést, korszerű erdőgazdálkodást és állattenyésztést megvalósítani.
A vidék községei nem jöhettek volna létre, az idegenforgalom nem fejlődhetett volna a vasút nélkül.
A XX. század második felében a közlekedésben végbement változások, a gépkocsi közlekedés térhódítása sok területen, Bugac vidékén is csökkentették a vasút jelentőségét, de a vasúti közlekedés korábbi kedvezői adottságai, a gazdaságos szállítás, a környezet kímélése, az időjárástól függetlenedés ma is érvényben vannak. Éppen 2002/3 kemény tele mutatta meg, hogy ezen a vidéken is milyen nagy fennakadás következhet be a közlekedésben, ha leáll a vasút.
A Kecskeméti Füzetek sorozatában - a vasút háromnegyed évszázados jubileuma alkalmából - megjelenő könyvben a szerző a kisvasút építésének, üzemének történetét ismerteti, bemutatja a vasút létesítésének hatását a vidék fejlődésére. Bízom benne, hogy a leírtak is bizonyítják a kisvasút szükségességét és hasznát, hozzájárulnak a vasút megmaradásához. Vissza

Tartalom

Előszó 5
Bevezető 7
1. A Kecskeméttől délre fekvő terület
települési és közlekedési viszonyai a XX. század elején 9
1. 1. A vidék települései 9
1. 2. Vasútépítési tervek 11
2. Az első bugaci kisvasút építés Galambos és Bugac között 14
3. A Kecskemét-kiskunmajsai Gazdasági Vasút építése (1927-1928) 25
3. 1. A vasút építésének előzményei 25
3. 2. A vasút terveinek elkészítése 26
3. 3. A közigazgatási bejárás 27
3. 4. Az építési munkák kivitelezése 34
Földmunkák elkészítése 35
A felépítmény fektetése 41
Műtárgyak 46
Magasépítmények 46
Állomások 57
Anyagvonatok közlekedésének engedélyezése,
próbamenetek és műtanrendőri bejárás 63
A Kecskeméti Gazdasági Vasút engedélyokirata 65
A vasút ünnepélyes megnyitása 68
A vasútépítési munkák leszámolása 71
4. A KGV vonalhálózatának bővítési tervei 73
5. A KGV járművei 79
6. A KGV üzeme és gazdálkodása 86
6. 1. A városi közgyűlés, az igazgatóság és az üzemvezetőség hatásköre, intézkedései 86
A városi közgyűlés hatásköre 86
Az igazgatóság működése 86
Jubileumi díszközgyűlés 88
Az üzemvezetőség intézkedései 90
6. 2. Személy és áruforgalom, menetrendek 93
Balesetek 95
Menetrendek 95
6. 3. Pénzügyi gazdálkodás 96
Bevételek és kiadások 99
Menet és fuvardíjak, kedvezmények 101
6. 4. A háborús évek a kisvasúton 102
A KGV személyzetének helyzete a háború után 107
Az üzemi munka az államosítás előtti években 109
7. A KGV szervezete és alkalmazottai 111
A kisvasút alkalmazottainak fizetése, kedvezményeik 117
8. Bugac kiránduló- és idegenforgalma 119
9. A KGV államosítása 123
10. A kecskeméti kisvasút üzeme az államosítástól napjainkig 125
A vasúti pálya és a pályafenntartási munkák 126
Forgalom 127
Vontatás 132
11. A kisvasút jelene 141
Alapítványok 141
Kisvasúti jármű-skanzen 146
Bugaci Kisvasút Közhasznú Társaság 146
A kisvasút üzemvitelében jelenleg is résztvevő
munkavállalók névsora 152
A kisvasút a hazai sajtóban 158
12. Életrajzok 159
Bakkay József (1879-1931) 159
Lukács András (1880-1966) 160
Chiovivi Béla (1880-1978) 162
Utószó 165
Jegyzetek 167
Irodalomjegyzék 171

Dr. Horváth Ferenc

Dr. Horváth Ferenc műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Horváth Ferenc könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem