Előszó
A „Statisztikai feladatok gyűjteménye" c. kiadványunk a tanszék „Statisztikai példatárát" váltja fel. Megalkotása során törekedtünk arra, hogy eddigi tananyagainkkal szerves egységet alkosson, jelölő rendszere összhangban legyen a Statisztika I., illetve a Statisztika II. egyetemi jegyzetekkel, illetve a „Statisztikai képletek és táblázatok gyűjteménye" c. kiadvánnyal. Oktatási anyagaink egymást kölcsönösen kiegészítik, a statisztikai ismeretek hatékony elsajátítása együttes felhasználásuk révén valósulhat meg.
A „Statisztikai feladatok gyűjteménye" épít a korábbi „Statisztikai példatárra", de annak bővített, jelentősen átdolgozott változata. A „Statisztikai példatár" oktatása során szerzett tapasztalatok felhasználásával módosítottuk kiadványunk szerkezetét. Egyes feladatokhoz teljes megoldást adunk, míg más feladatok megoldását (ezeket * jelöli) a szemináriumokon mutatjuk be, aktív közreműködést kérve hallgatóinktól.
Kiadványunk szerkesztésénél ügyeltünk arra, hogy levelező, illetve távoktatásos képzésben is hasznosítható legyen. Ennek érdekében a megoldást is tartalmazó feladatok áttanulmányozása, megfelelő szintű alapismeretek megléte esetén, oktatói segítség nélkül is lehetővé teszi a többi feladat megoldását.
Tudatában vagyunk annak, hogy a statisztikai problémák megoldása manuális úton ma már - a számítástechnika széles körű elterjedtségének korában - kissé anakronisztikusnak tűnhet, hiszen nemcsak a kimondottan statisztikai szoftverek, hanem egyes szakértői rendszerek, táblázatkezelő programok is kész végeredményeket szolgáltatnak, olyan módszereket is alkalmazva, amelyek jelentősen meghaladják tananyagunk kereteit.
A megoldások - amelyek természetszerűen számítógépen készültek - részletes közlésében didaktikai okok motiváltak bennünket. A statisztikai módszerek felhasználói értő módon csak akkor tudják jól interpretálni az eredményeket, ha ismerik az eljárások belső algoritmusait, összefüggéseit. Érdemes és hasznos, ha minden statisztikai módszert felhasználó végiggondolja az egyes eljárások belső összefüggéseit és csak azoknak a módszereknek az értelmezését vállalja, amelyeket „belülről" is ismer. A módszerek logikájának ismerete elengedhetetlen akkor is, ha a problémák gyakorlati feldolgozása a számítástechnika által közvetlenül támogatottan (a számítógép mellett), kiscsoportos rendszerben történik.
Példatárunk témakörei, felvetései napjaink realitásából is táplálkoznak, ami egyben azt is jelenti, hogy - mint oktatási segédanyag - igényli a folyamatos korszerűsítést, aktualizálást.
Hosszú évek óta intenzív szakmai kapcsolatot tartunk fenn a BKAE Statisztika Tanszékével. Az együttműködés számos olyan ötletben, megjegyzésben is realizálódott, amelyeket igyekeztünk felhasználni, kamatoztatni munkánk során. Az együttműködés terveink szerint a jövőben közös oktatási anyag elkészítésében teljesedik ki. Ezúton is kérjük kollégáink és hallgatóink javaslatait, észrevételeit, és ígérjük, hogy hasznosítani fogjuk őket további munkánk során.
Vissza