A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Közlekedéstechnika III.

Elektronikus jegyzet-Közlekedéstechnika III. (ko13kl) tantárgy ismeretanyagából a SZIF Közlekedési szakos hallgatói számára

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Győr
Kiadó: Széchenyi István Egyetem-Universitas-Győr Kht.
Kiadás helye: Győr
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 132 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet a könyvből:

"1. A közlekedési automatika alapjai
1.1 Általános megjegyzések
A közlekedés többféle definíciója ismert, ezek közül szinte legáltalánosabb megfogalmazás szerint a... Tovább

Előszó

Részlet a könyvből:

"1. A közlekedési automatika alapjai
1.1 Általános megjegyzések
A közlekedés többféle definíciója ismert, ezek közül szinte legáltalánosabb megfogalmazás szerint a személyek/áruk/hírek (információk) térbeli helyváltozását érhetjük alatta. A közlekedési rendszert több szempont alapján osztályozhatjuk. Ezek közül legalapvetőbb a szállítási technológia szerinti: ez alapján beszélhetünk közúti és vasúti (mint szárazföldi közlekedési ágak), valamint vízi és légi közlekedésről. Ezen belül további osztályozási szempont lehet a rendszer struktúrája, ami alapján az alábbi alrendszerek veendők figyelembe:
- közlekedési út (pálya)
- közlekedési eszköz jármű), -járművezető,
- irányítórendszer (automatika).
A pálya-jármű-automatika hármas igen szoros kölcsönhatásban áll egymással (1. az 1-1. ábrát), amelyet az utóbbi kialakításánál feltétlenül figyelembe kell venni." Vissza

Tartalom

A KÖZLEKEDÉSI AUTOMATIKA ALAPJAI 1
1.1 Általános megjegyzések 1
1.2 Az automatizálás szerepe, általános biztonság- és irányítástechnikai problémái a közlekedésben 2
1.2.1 Általános megjegyzések 2
1.2.2 A közlekedési ágak jellegzetességei a pálya szempontjából 4
1.2.3 A közlekedési ágak jellegzetességei a járművek szempontjából 4
1.2.4 A közlekedési ágak jellegzetességei az irányító berendezések szempontjából 9
1.2.5 Összefoglalás 10
1.3 A korszerű forgalomirányító automatikák biztonságfilozófiai összehasonlítása 12
1.3.1 Biztonsági alapok 12
1.3.2 A vasúti közlekedés biztonságfilozófiai jellemzői 12
1.3.3 A légi közlekedés biztonságfilozófiája 18
1.3.4 Összehasonlítás 23
1.4 A közlekedésben alkalmazott biztonsági automatikák gazdasági kérdései 24
1.4.1 Általános megjegyzések 24
1.4.2 A társadalompszichológiai kockázattűrés 25
1.4.3 A közlekedésbiztonság és a gazdaságosság 28
1.4.4 A biztonság kockázattűréshez való illesztésének módszerei 30
1.5 A közlekedésben alkalmazott biztonsági automatikák jogi kérdései 31
1.6 Ellenőrző kérdések az 1. fejezethez 35

2. fejezet
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS FORGALOMIRÁNYÍTÁSI RENDSZEREI 1
2.1 A vasúti automatikákról általában 1
2.1.1 A biztosítóberendezések helye a vasúti közlekedés teljes rendszerében 1
2.1.2 A vasúti biztosítóberendezések általános fejlődése 2
2.1.3 Biztosítóberendezések funkcionális rendszere 6
2.2 Állomási biztosítóberendezések 17
1.2.1 Forgalomtechnológiai alapok 17
1.2.2 A biztonsági főfunkció elemei 18
1.2.3 A vezérlési főfunkció elemei 30
1.2.4 Az információs funkció elemei 34
1.2.5 Állomási biztosítóberendezések összehasonlító ismertetése 35
1.3 Vonali rendszerek 38
1.3.1 A vasúti forgalomirányítás rendszeréről általában 38
1.3.2 Vonatbefolyásoló berendezések 40
1.3.3 Útátjáró biztosító berendezések alapelvei 42
1.3.4 A menetirányítás automatika rendszerei 44
1.4 Csomóponti (rendezőpályaudvari) rendszerek 49
1.5 Irodalomjegyzék az 1-2. fejezethez 50
1.6 Ellenőrző kérdések az 2. fejezethez 50

3. fejezet
A KÖZÚTI KÖZLEKEDÉS IRÁNYÍTÁSI RENDSZEREI 1
1.1 Számítógéppel vezérelt tömegközlekedési forgalomirányító rendszer 1
1.2 A rendszer működési elve 2
1.3 A rendszer technikai megoldásai 3
1.3.1 Forgalomirányító központ berendezései 4
1.3.2 Rádiórendszer 4
1.3.3 Járműveken található -mobil- berendezések 4
1.3.4 Útvonal mentén elhelyezett berendezések 4
1.3.5 A forgalomirányító rendszer 4
1.4 Dinamikus közlekedést befolyásoló rendszerek 10
1.4.1 A detektorok fajtái 10
1.4.2 Jelzőlámpás forgalomirányítás módjai 11
1.4.3 Intelligens Közúti Járműrendszerek (IVHS: IntelIigent Vehicle Highway System) 12
1.4.4 A jövő rendszerei 13
1.5 Zártláncú TV alkalmazása a forgalom ellenőrzésében.
1.5.1 Alkalmazott elemek egy általános rendszerben 15
1.6 EUTELTRAC műholdas kommunikációs és jármű-meghatározó rendszer 15
1.6.1 A rendszer felépítése és jellemzői 17
1.6.2 Lekérdezéses módszerek 18
1.6.3 Helyzet-meghatározás két műholddal 20
1.6.4 A helymeghatározáshoz szükséges mérések 21
1.7 INMARSAT 23
1.8 Irodalomjegyzék a 3. fejezethez 26
1.9 Ellenőrző kérdések. .3, fejezethez 28

4. fejezet
A VÍZI KÖZLEKEDÉS IRÁNYÍTÁSA 1
1.1 A hajók irányításának alapjai 1
1.2. A navigáció alapjai 4
1.2.1 A földrajzi koordináta rendszer 4
1.2.2 Útirány, iránylat 5
1.2.3 Távolság és sebesség 7
1.2.4 A helymeghatározás elve 7
1.2.5 Helymeghatározási eljárások 8
1.3 A hajók vezetésének navigációs berendezései 9
1.3.1 A tájoló 9
1.3.2 A log 10
1.3.3 A visszhangos mélységmérő 12
1.4. Helymeghatározási és összeütközés-elhárítási rendszerek 14
1.4.1 A radar 14
1.4.2 A rádióiránymérés 19
1.5. Hiperbola navigációs rendszerek 23
1.6. Műholdas navigáció 25
1.6.1 A műholdas navigációs rendszerek általános jellemzői 25
1.7 Felkutatás és mentés 31
1.7.1 A GMDSS rendszer 31
1.7.2 A GMDSS kommunikációs rendszerei 33
1.8 Irodalomjegyzék a 4. fejezethez 35
1.9 Ellenőrző kérdések a 4. fejezethez 35

5. fejezet
A LÉGI KÖZLEKEDÉS ÉS A LÉGIFORGALMI IRÁNYÍTÁS AUTOMATIZÁLÁSA 1
1.1 Bevezetés 1
1.2 Általános összefüggések és adatok 4
1.3 A légiforgalmi irányítás automatizálása 10
1.4 Az automatizálás megvalósítása 14
1.5 összegzés 21
1.6 Irodalomjegyzék az 5. fejezethez 21
1.7 Ellenőrző kérdések az 5. fejezethez 21
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Közlekedéstechnika III. Közlekedéstechnika III.
Állapot:
2.140 Ft
1.490,-Ft 30
11 pont kapható
Kosárba
30% garantált kedvezmény!