A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Vasúti fékezés az idők sodrában

A vasúti fékezés regénye

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Magyar Államvasutak Rt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 244 oldal
Sorozatcím: Vasúthistória Könyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Amikor 1825-ben - közel 175 évvel ezelőtt - végigpöfögött az üzemet ünnepélyesen megnyitó vonat az angliai Stockton-Darlington vonalon, valószínűleg kevesen lehettek annak tudatában, hogy milyen... Tovább

Előszó

Amikor 1825-ben - közel 175 évvel ezelőtt - végigpöfögött az üzemet ünnepélyesen megnyitó vonat az angliai Stockton-Darlington vonalon, valószínűleg kevesen lehettek annak tudatában, hogy milyen világtörténelmi jelentőségű esemény tanúi voltak és a vasút 100 évnél is rövidebb idő alatt sarkaiból fordítja majd ki a világot. Kétségtelen ugyan, hogy a 19. század kezdetén megérett az idő a gőzvasút létrejöttére és nem véletlen, hogy számos konstruktőr készített gőzmozdonyt. Itt is bebizonyosodott azonban az az általános tapasztalat, miszerint számos - közel egyidejű - „feltaláló" közül az lesz a feltaláló, aki nem épphogy csak megvalósít valamilyen ötletet, hanem egy életet tesz az életképes megoldás születésére és arra, hogy az valóban a műszaki haladás közkincsévé váljék. Ilyen ember volt George Stephenson és ezért tiszteljük ma őt - és pl. nem Trevithick-et vagy Hedley-t - a gőzmozdony, sőt közvetve a vasút feltalálójaként.
Stephenson korában a gőzüzemű vasút létrehozásának és továbbfejlesztésének természetesen a vonattovábbításhoz szükséges vonóerő és vontatási teljesítmény létrehozása volt a központi problémája. A vasút őskorának vonatai rövidek, a járművek kicsik és könnyűek, a sebesség pedig igen mérsékelt volt. Érthető tehát, hogy a fékberendezés kialakítására kezdetben kevés gondot fordítottak. Az első angol személykocsik különben is a többé-kevésbé vágányrahelyezett postakocsik benyomását keltették
1830-ban történt az a nevezetes baleset, midőn a Manchester-Liverpool vasútvonal megnyitásakor az egyik közbenső állomáson megállt ünnepi vonat egy utasát, az akkor még vitatott vasútépítések lelkes hívének számító Huskisson parlamenti képviselőt az ünnepi vonatról lekapcsolt „Rockét" mozdony elütötte (2. ábra). Az ilyen és hasonló esetek egyre fokozottabban hívták fel a figyelmet a vasútüzem igényeinek megfelelő fékek kifejlesztésének jelentőségére. Elmondhatjuk tehát, hogy a vasúti vonóerő fejlesztésével párhuzamosan egy másik fejlesztési folyamat is megkezdődött. Ennek során arra törekedtek, hogy az egyre fejlődő vontatójárművek által lehetővé tett, egyre növekvő vontatási feladatokkal párhuzamosan szigorodó fékezési követelményeknek a féktechnika is megfelelhessen.
E könyv írója egy életet szentelt a vasúti fékezéstechnika művelésének és huzamosabb időn át az európai vasúti féktechnika irányításáért felelős egyik nemzetközi bizottság tagjaként is működött. Vissza

Tartalom

Bevezetés..........................................................................................................5
1. Newton atyánk és a vasúti fékezés................................................................7
2. Egy különleges transzformátor....................................................................11
3. A vasút bölcsőjénél - a kézifék....................................................................13
4. A kézifék tanulságai (Féktechnikai töprengések a kézifékezés ürügyén).................20
5. A vasúti balesetek „haszna"...........................................................................28
6. A légnyomásos fék alapmodelljei..................................................................31
7. Egy, a leveleket átíró és lomha postás 1 avagy a kormányszelep intelligenciája.....37
8. A tehervonati légfék kalandjai......................................................45
9. A kormányszelep „iskoláztatása".............................................................63
10. Önműködő-e az önműködő fék?..............................................................78
11. Sem egymással, sem egymás nélkül?...........................................................86
12. A vasúti fékezéstechnika rémei...................................................................95
12.1. Ha a jármű összes tömege az üzemi állapottól függően széles határok között változik...............95
12.2. Ha a jármű nagysebességű........................................................108
12.3. Ha a lejtő túlhosszú, ha túlmeredek vagy túlkevéssé meredek.........................122
13. Egy kis fékezési tribológia..................................................................133
13.1. A vasúti kerék és a sin közötti tapadás........................................................133
13.2. A fékezéskor a vonatban felhalmozott energiát csúszósúrlódással hővé alakító folyamatról.....135
14. Elektronika a nagy varázsló.........................................................................149
15. Vasúti fékezés, mint mozgásjelenség............................................................155
15.1. Lehetséges-e a fékútszámítás?.............................................................155
15.2. A vonatvezető nem egyetemi tanár, avagy a mérlegen nem mérhető féksúly.......158
15.3. Féktáblázatok titkai...................................................................................170
15.4. Az utazáshoz szerencse kell!.......................................................................182
16. A puding próbája......................................................................................189
17. Rendnek muszáj lenni!...............................................................................199
18. A fékezéstechnika kapitányai......................................................................208
19. Egy más világ: Amerika..........................................................................216
20. Vasút a Világ vasútjainak tetején................................................................232
Búcsúzóul...................................................................................................242
Forrásművek jegyzéke.................................................................................243
Idegen szerzők műveiből átvett ábrák eredete.....................................244

Dr. Heller György

Dr. Heller György műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Heller György könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem