1.067.378

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A konduktív pedagógia története

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Mozgássérültek Pető András Nevelőképző és Nevelőintézete
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 389 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-04-9333-0
Megjegyzés: Fekete-fehér és színes fotókkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A konduktív pedagógia csak 50 éves. Az öt évtized alatt folyamatosan fejlődött. S most ismét főiskolán1 tanítjuk. Ennek lehetősége előbb elveszett, majd ismét megvalósult. Ez fontos állomása az... Tovább

Előszó

A konduktív pedagógia csak 50 éves. Az öt évtized alatt folyamatosan fejlődött. S most ismét főiskolán1 tanítjuk. Ennek lehetősége előbb elveszett, majd ismét megvalósult. Ez fontos állomása az Intézet történetének. A konduktor-tanítóképző főiskola az a 50 éves konduktív nevelés központi épületében" helyezkedik el. A külső szemlélő számára feltűnő, hogy milyen sok lépcsőfok vezet főbejáratához. Megbotránkoztató jelenség egy mozgássérültek intézete részéről! Ezeket a lépcsőket a főiskola hallgatói, dolgozói és vendégei számára tervezte a Műegyetem tanára, Reischl Antal professzor a 60-as években. A mozgássérülteknek a lépcső alatti alagútban van a liftekhez vezető, gyalog és autóval is jól megközelíthető bejárat. A lépcsőn azonban a nap minden szakában mozgássérült gyerekek is közlekednek nagy igyekezettel, s ha nem lenne ez a lépcső, fel kellene építeni részükre. A szülők türelmesen kivárják a lassan születő lépéseket. Az autóbusz megállója az intézet előtt van, elhangzik az állomás neve I „Pető Intézet" -, és sokan emelik le gyermekkocsikban ülő mozgássérült gyermekeket, hogy azután betolják őket az Ambulancia vagy a Mentőporta ajtaján; a kocsikat a tárolókban hagyják. A gyerekek innen részben gyalog, a belső lépcsőn, vagy lifttel közelítik meg csoportjaikat, amelyeket már nagyon el akarnak érni. Ugyanakkor kifelé is van forgalom, gyerekek jönnek le az autóbuszhoz, amely a svábhegyi játszótérre, vagy a Szemlőhegyi-barlangba, vagy Eger nevezetességeinek megtekintésére, illetve terv szerint máshová viszi őket, ahol természetesen nagy utat fognak megtenni.
A beszállított, ideérkezett gyerekek nagy részben más országokból jöttek, hogy rövidebb-hosszabb idő alatt elnyeljék azt a lehetőséget, amelyet otthon nem láttak biztosítva. Itt török és ciprusi, arab és izraeli és még 15-féle más nemzetiségű gyermekek és szüleik a legnagyobb barátságban együtt dolgoznak. A konduktív nevelés lehetőségének híre szülőtől szülőig és a különböző médiák által terjedt és terjed.
Az elmúlt évtizedekben számos, főleg német, angol nyelvű tanulmányban írtak a konduktív pedagógiáról; könyvet is adtak ki róla; ezek magyar nyelven nem jelentek meg. Szerzőik nem is tudták megismerni és hitelesen megismertetni a konduktív pedagógiát. Saját kiadványainkat kevesen olvasták, így a konduktív pedagógiáról sem a nagyközönség, sem a szűkebb szakmai körök nem kaptak elegendő, illetve megfelelő információt.
Sokak véleménye, hogy a konduktív pedagógia története és lényegének leírása nem veszhet a semmibe. E könyv ilyen elgondolásokból készült. Azok, akik részt vettek a konduktív pedagógiai rendszer kialakításának folyamatában, már alig érhetőek el, így amikor az 50 éves történetet bemutatom, elsősorban saját élményeimre és összegyűjtött adataimra szorítkozom. Vissza

Tartalom

TARTALOM
Előszó 5
Prológus 9
I. rész 11
1. konduktív pedagógia 11
2. Dr. Pető András (1893-1967) 12
3. Dr. Pető András életútja 1939-ig 21
II. rész 25
a konduktív nevelés kialakulásának első szakasza 25
1. konduktív pedagógia a gyógypedagógia részeként.
az eredetileg a szakmai képzés céljából létrejött
intézet (1945-1950) 25
A kezdet 25
A kísérlet 27
Az első intézményes forma. A konduktív pedagógia
a gyógypedagógus-képzésben 32
2. Konduktív pedagógia az egészségügyi ellátás részeként.
Az országos mozgásterápiai intézet (1950-1963) 39
A megalapítás. Az egészségügy átveszi az intézetet 39
Gyógyítás vagy tanítás? „a mozgással gyógyítás nem pedagógia " 39
az intézet programját megvalósító szakemberek képzésének kísérlete
az egészségügyben (1950-1956) 40
Az intézetben kezelt betegek, betegségcsoportok 44
A konduktív pedagógia anyagának fejlesztése. Az integrált,
komplex program 49
3. Pető és a konduktív rendszer (ki)hatása 56
A mozgásterápiai kezelők és Pető viszonya, Pető és mások 56
A mozgásterápiai orvos képzése 87
mozgásterápiánk értékelése és hasznosítása az egészségügyben 93
A konduktív mozgáspedagógia tudományos interpretálása 101
III. rész 114
A konduktív nevelés kialakulásának
második szakasza 1968-ig 114
1. A konduktív pedagógia továbbfejlesztése 114
A küzdelem 114
A speciális képzés 114
Szakorvosok; segédeszköz-készítés; szervezet 115
Feladattár 116
Három éven aluliak konduktív nevelésének fejlesztése 117
Óvodások konduktív nevelésének fejlesztése 118
Iskolások konduktív nevelésének fejlesztése 120
Integráció 122
Felnőttek konduktív nevelésének fejlesztése 125
2. A változás előzményei 126
A konduktív pedagógiának elvi okokból nem volt helye
a Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskolán sem 126
Egy korszak befejezése 130
3. a mozgássérültek nevelőképző és nevelőintézetének
létesítése és élete 1968-ig 134
A kormányrendelet 134
Az Intézet neve 135
Átadás-átvétel 135
Az MM szervezési osztályához tartozunk 137
Munkabér 138
A főiskola építési terve 139
A felsőoktatás megvalósulása 140
A képzés kezdete 141
1964-1967. Működés a hálózatfejlesztés terve 144
A konduktív nevelés, Pető terveinek
megvalósulása? (1968-) 148
1. Változások 1968-ban, szervezeti különválasztás 148
Pető halála 148
Gyors segítő intézkedések 148
Kettősség a vezetésben 149
A képzés és hálózatkialakítás összefüggésének problémája 149
A gyakorlóterület növelése nem állami feladat többé 149
2. Küzdelem az eredeti terv megvalósításáért 151
A konduktív nevelésre szorulók kiválasztása: hol, mennyi hálózati
intézményre van szükség? 151
Szülők iskolája 152
Tanácsadás 154
Öncélú nyilvántartás? 155
Gyakorlóterületünk 156
Az első hálózati létesítmény 157
15 éves terv 157
Villányi úti barakk, egyéb férőhelybővítési kísérletek 157
Kisded korcsoport 160
Óvoda 160
Iskolás korúak 162
A Budapesten kívüli hálózat 164
A nevelőhálózat fejlesztése (felnőttek) 165
Eredményesség? 168
3. A konduktorképzés és a kapcsolódó elvi kérdések 171
Az utolsó rövidített képzés 171
a négyéves képzéssel kapcsolatos elvi kérdések 173
a négyéves képzés 176
a felsőoktatási intézmény tudományos és képző munkái 177
Ismertség? Elismertség? 179
4. A képzéssel kapcsolatos további fejlemények 1969-től 183
a konduktív pedagógia eredeti minisztériumi képviselete 1970-ben
megszűnt 184
a különleges teljesítményre a világ felfigyel 185
a konduktorképzés kilóg az oktatási rendszerből 189
IV. RÉSZ 193
a tantervi reform időszaka 1973-1977 között 193
a továbbképzés tervezése 193
az intézet tájékoztató munkája 196
Főiskolai szintre emelés? 202
Felsőoktatási intézmény? 204
az egészségügybe irányítás 204
az 1977-1994 közötti időszak 206
Négyéves konduktorképzés Japán számára 206
a legfiatalabb felsőoktatási intézet 208
Felsőoktatási intézetünk és hálózata
másság és ekvivalencia
A felsőoktatás fejlesztése 228
A nemzetközi képzés eredményei, nehézségei
Kibontakozás 251
VISSZA- ÉS ELŐRETEKINTÉS. EPILÓGUS 268
Függelék (iratok) 289

Dr. Hári Mária

Dr. Hári Mária műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Hári Mária könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem