A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Lépésenként kicsiknek, nagyoknak

Helyesírást és szövegértés alapozó gyakorlatok 8-16 éveseknek

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Debrecen
Kiadó: Pedellus Tankönyvkiadó Kft.
Kiadás helye: Debrecen
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 108 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 28 cm x 20 cm
ISBN: 978-963-9612-99-0
Megjegyzés: Tankönyvi száma: PD-296.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A kompetenciamérések, a szövegértés érettségi bevezetése óta a magyar könyvpiacon sorra jelennek meg különböző szempontok alapján szerkesztett szövegértés feladatgyűjtemények. A szöveg elemzése,... Tovább

Előszó

A kompetenciamérések, a szövegértés érettségi bevezetése óta a magyar könyvpiacon sorra jelennek meg különböző szempontok alapján szerkesztett szövegértés feladatgyűjtemények. A szöveg elemzése, értelmezése, az ok-okozati összefüggések feltárása, az asszociációk, következtetések megfogalmazása a szövegértés fejlesztésének utolsó lépése.
Minden az alapozással kezdődik. A szövegértés alapja pedig a jól működő anyanyelvi rendszer, a hierarchikusan felépülő nyelvi szintek hibátlan működése. Az alsó nyelvi szint sérülése (a hangok azonosítása, megkülönböztetése, a hang-betű megfeleltetés) a felsőbb nyelvi szintek (szókincs, szószerkezetek, mondatok, szöveg) hibás működését is jelenti. A nyelvi szintek hibás működése nem csak szövegértési és helyesírási problémát eredményez, hanem általános tanulási nehézséget, sőt az idegen nyelv elsajátításának nehézségét is okozza, még általános intelligenciájú tanulóknál is.
Ezért a szövegértés, a helyesírás alapozása a nyelvi szintek fejlesztésével indul: beszédészlelés, beszédértés, szókincs, szószerkezetek, egyszerű és összetett mondatok analizálása, szintetizálása, szövegegységek értelmezése. Természetesen elengedhetetlen a vizuális és auditív észlelés fejlesztése, a verbális emlékezet, a figyelem, az asszociációs készség, a koncentráció, a gondolkozás, a fogalmi kategóriák megnevezése, csoportosítása, a szóbeli és írásbeli kifejezőképesség fejlesztése.
Magyartanárként, logopédusként olyan módszert, gyakorlatokat kerestem, amelyekkel a nyelvi hátrányokkal küzdő tanulóknak, még középiskolásoknak is, sikert, örömet jelenthet az olvasás, a szöveg értelmezése, az anyanyelvvel, annak egységeivel való játék. A feladatlapok gyűjteménye ennek az útkeresésnek az eredménye. A szakirodalmak, kutatások elméleti hátterére alapozva a tanulóimmal együtt kísérleteztem, próbáltam ki a feladatokat.
A módszer, a feladatok eredményessége, az egyéni fejlődés mérhető volt: a fonológiai tudatosság intenzív fejlesztésével csökkent a helyesírási hibák száma, a szókincsfejlesztő gyakorlatok, a mondatok és szövegek, szövegrészletek változatos feladatokkal történő gyakoroltatása a szöveg egészének megértését tették könnyebbé.
Számomra a legfontosabb eredmény, hogy tanítványaim játéknak tekintették az órai munkát, a logopédiai foglalkozásokra örömmel jöttek, szívesen megoldották a gondolkodtató gyakorlatokat is, mert a sikerélmény, a közös játék a legjobb motiváció.
A feladatlapok a nyelvi szintek hierarchiájának megfelelő felépítéssel, fokozatosan nehezedő gyakorlatokkal a részképességek, a nyelvi rendszer fejlesztését segítik. A feladatok nem hagyományos leíró nyelvtani gyakorlatok, hanem anyanyelvi fejtörők. A beszédtechnikai, drámapedagógiai elemekkel pedig a kommunikációs készség, a nyelv pragmatikai szintje is fejleszthető.
A gyűjtemény nem kapcsolódik tantervhez, tankönyvhöz, tanmenethez. A tanóra egy részében, az írásbeli feladatok részletekben, az azonos típusú feladatok csoportosítva is megoldhatók.
A könyv négy fejezetből áll, egy fejezet hat feladatlapot tartalmaz. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 4
I. JÁTÉK A HANGGAL, BETŰVEL
1. feladatlap 6
2. feladatlap 8
3. feladatlap 10
4. feladatlap 12
5. feladatlap 14
6. feladatlap 16
II. JÁTÉK A SZAVAKKAL
1. feladatlap 19
2. feladatlap 22
3. feladatlap 25
4. feladatlap 28
5. feladatlap 32
6. feladatlap 35
III. JÁTÉK A MONDATOKKAL
1. feladatlap 38
2. feladatlap 42
3. feladatlap 46
4. feladatlap 50
5. feladatlap 55
6. feladatlap 56
IV. JÁTÉKA SZÖVEGGEL
1. feladatlap 64
2. feladatlap 70
3. feladatlap 75
4. feladatlap 81
5. feladatlap 87
6. feladatlap 93
MEGOLDÁSOK 98

Dr. Hajdúné Csakajda Ildikó

Dr. Hajdúné Csakajda Ildikó műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Hajdúné Csakajda Ildikó könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem