ELEMI ISMERETEK | |
Történelem | 7 |
Gépismeret | 8 |
A fényképezőgép | 8 |
Dobozos vagy boxgép | 9 |
A kihúzatósgép | 9 |
A tükörreflexgép | 10 |
A kétfényaknás tükörreflexgép | 11 |
Az objektív | 12 |
A fényerő | 12 |
Az objektívok elnevezése | 13 |
Gyújtótávolság | 13 |
Mélységélesség | 14 |
Fényrekesz | 14 |
T-bevonat | 14 |
A kereső | 15 |
Keretkereső | 15 |
Brillantkereső | 15 |
Newton-kereső | 15 |
Albada-kereső | 16 |
Képeltérés | 16 |
A zárszerkezet | 16 |
A fényképezőgép-állvány | 17 |
Megvilágításmérő | 17 |
Megviágítási táblázat | 18 |
Optikai megvilágításmérő | 18 |
Fényelemes megvilágításmérő | 18 |
A negatívanyag | 19 |
Fényérzékenység | 19 |
Színérzékenység | 19 |
Fényudvar | 20 |
A fényellenző | 21 |
Hogyan fényképezzünk? | 21 |
Töltés | 21 |
Témaválasztás | 22 |
Felállás | 23 |
Tárgytávolság | 25 |
Fény. Világítás | 29 |
Távlat | 33 |
Fényképészeti alapismeretek | |
A fény tulajdonságai és jelentősége a fényképezésben | 37 |
A fénymérési egységek és a fénysugárzás geometriai alaptörvényei | 38 |
Fénytörés, fényvisszaverődés | 39 |
Tükröződés, síktükör | 40 |
Gömbtükör | 41 |
Fénytörés plánparalel lemezen és prizmán | 41 |
Az optikai lencsék | 42 |
A lencsék képalkotási hibái | 43 |
Nyíláshiba | 44 |
Zónahiba | 44 |
Üstököshiba (kóma) | 44 |
Képtorzítás (disztorzió) | 45 |
Asztigmatizmus | 46 |
Képmezőelhajlás | 46 |
Színeltérés | 46 |
A fényképező objektívok fényelnyelési és fényvisszaverődési veszteségei | 47 |
Összetett lencsék | 47 |
Fényerő, viszonylagos nyílás, fényrekesz | 49 |
Mélységélesség | 50 |
A kép világossága és a vignettálás | 51 |
Objektívok | 51 |
Egyszerű objektívok | 51 |
Menisztikus | 51 |
Akromát | 51 |
Összetett objektívok | 52 |
Periscop | 52 |
Aplanát | 52 |
Anasztigmátok | 52 |
Szimmetrikus anasztigmátok | 53 |
Aszimmetrikus anasztigmátok | 53 |
Nagy látószögű objektív | 54 |
Teleobjektív | 55 |
Tükörobjektív | 57 |
Lágyrajzú objektív | 57 |
Tartozékok | 58 |
Szűrők | 58 |
Színszűrő | 58 |
Polarizációs szűrő | 61 |
Képeltérés-parallaxis | 65 |
Zárszerkezetek | 67 |
Központizár | 67 |
Redőnyzár | 70 |
Villanóberendezések | 74 |
A megvilágítási idő meghatározása - megvilágításmérők | 77 |
Tárgymozgás és a megvilágítási idő | 81 |
Távolságmérők - távolságmérés | 82 |
Fotoállványok | 85 |
Térhatás és képperspektíva (látás - valóság) | 87 |
Fotoelmélet | |
Negatívanyagok | 103 |
A fényérzékenység | 103 |
A színérzékenység | 105 |
A fokozat | 106 |
A szemcsefinomság | 108 |
A feloldóképesség | 109 |
A körvonalélesség (kontúrélesség) | 110 |
A fényudvarmentesség | 110 |
A negatívanyag tisztasága és alapszíne | 112 |
A tartósság | 113 |
A rejtett kép | 113 |
Az előhívás elmélete | 116 |
Az előhívás sebessége | 117 |
Előhívási gamma | 117 |
Az előhívó alapanyagai | 119 |
A hívóanyag | 122 |
Tartósított (konzerváló) anyag | 122 |
Siettetőszer, alkália | 122 |
Késleltetőszer | 123 |
Az előhívás | 123 |
A pH-érték | 124 |
Az előhívók tulajdonságai | 126 |
Felületi hívók | 126 |
Mélységi hívók | 127 |
Kiegyenlítő, finomszemcsés hívók | 127 |
Nagy fényérzékenységet kihasználó hívók | 128 |
Előhívóhangolás | 129 |
Hívási idő, hőmérséklet | 129 |
A fotovegyszerek oldásához alkalmas víz | 130 |
Vegyszerek oldása, előhívókészítés | 130 |
Negatívanyagok színérzéketlenítése (deszenzibilizálása) | 132 |
A fényérzékenység növelése (hiperszenzibilizálás) | 133 |
Fürösztő eljárás | 133 |
Fluoreszcencia | 133 |
Gőzölés | 133 |
Meleg | 134 |
Elővilágítás (latenzifikáció) | 134 |
Szuperhívás | 135 |
Pozitív anyagok | 135 |
Pozitív anyagokról általában | 135 |
Fotopapírok | 136 |
Vastagság | 136 |
Felület | 136 |
Alapszín | 136 |
Fényérzékenység | 136 |
Fokozat | 136 |
Nagyság | 138 |
Nagyítás | 138 |
A nagyításra alkalmas negatív | 138 |
Nagyítópapírok | 139 |
Nagyítógép | 139 |
Nagyítógépek világítóberendezése | 140 |
Gyakorlati fényképezés | |
Felvétel | 147 |
A kép szerkesztése | 147 |
Személy fényképezése | 148 |
Mellképkészítés | 151 |
Térdképkészítés | 152 |
Egészalak felvétele | 152 |
Gyermekfelvételek | 154 |
Felvételek a szabadban | 156 |
Tájképfényképezés | 156 |
Épületfényképezés | 158 |
Szobrok fényképezése | 161 |
Műemlékek fényképezése | 164 |
Tárgyfényképezés | 164 |
Reprodukció | 166 |
Ellenfény-fényképezés | 167 |
Negatíveljárás | 169 |
Az előhívás gyakorlata | 169 |
Tálhívás | 169 |
Dobozhívás | 170 |
Vízhívás | 173 |
Megszakítófürdő | 173 |
Fedettség, fokozat, feketedés | 173 |
A rögzítés | 173 |
A negatívok másolása | 175 |
A negatívok mosásának ellenőrzése | 178 |
A gyengítés | 179 |
Az erősítés | 180 |
A negatívok szárítása | 181 |
Pozitíveljárás | 182 |
A másolás gyakorlata | 182 |
Nagyító fotópapírok | 185 |
A nagyítás gyakorlata | 187 |
A megszakítófürdő | 189 |
A fényképek rögzítése | 190 |
A fényképek mosása | 190 |
A fényképek szárítása | 191 |
Tükörfényezés | 192 |
Diapozitívkészítés | 193 |
Közvetlen másolással | 194 |
Nagyítógéppel | 194 |
Reprodukálással | 194 |
Felvételhelyesbítés | 194 |
Torzításmentesség | 195 |
A retusálás | 196 |
Fotolabor tagozat | |
12 jótanács sötétkamrai munkákhoz | 203 |
Receptgyűjtemény | 205 |
Fotolabor útmutató | 220 |
A leggyakrabban előforduló hibák | 225 |
A negatív hibái és javítási módjai | 225 |
Fényképhibák és javításuk | 227 |
Irodalom | 228 |