1.062.618

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A tehetség (dedikált példány)

Háttere és gondozásának gyakorlata

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: ELTE Eötvös Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 255 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 978-963-463-908-4
Megjegyzés: Dr. Gyarmathy Éva szerző által dedikált példány. Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A tehetség természeti kincs. Önmagában hordozza a fejlődést, mint egy mag, és természetes módon kifejlődik. Nincs szükség fejlesztésére, annál inkább megóvására, gondozására. Ehhez sok tekintetben hozzájárulhatunk, ha ismerjük a tehetség sajátosságait, és tudjuk, milyen körülmények között bontakozik ki teljes valójában, testesül meg alkotásokban.
A tehetség gondozása a nemzet kultúrájának és a tanítás általános gyakorlatának szerves része. A könyv ezért szemléletformáló: a tudásról való gondolkodásnak és a tanítás útjainak új irányait körvonalazza. Bemutatja a tehetség gondozásának mai és jövőbeli lehetőségeit, és számba veszi a megvalósításban kiemelt szerepet játszó hatásokat.

Tartalom

Bevezető gondolatok 11
1. fejezet A tehetséges gyermek és felnőtt 15
1.1 A tehetségkép változása 16
1.2 A tehetségesek fejlődése 18
1.2. i A tehetséges gyermek 18
1.2.2 A gepárd hasonlat 20
1.2.3 Csodagyerekek 23
1.2.4 Tizenéves és tehetséges 26
1.3 A kiemelkedő alkotó 27
1.3.1 Miszticizmus és kristályosító élmény 29
1.3.2 Másság 30
2. fejezet Korunk tehetségfejlesztése 33
2.1 A tehetség helye és szemlélete 34
2.1.1 Eugenika, eufenika 37
2.1.2 Akadályok 39
2.2 A tehetséggondozás különböző formái 40
2.2.1 Gyorsítás, léptetés, ugratás 41
IQ > 125 43
Teljesítmény > a célévfolyam átlaga 43
Kiegyensúlyozott képességstruktúra 43
JÓ egészségi és fizikai állapot 44
Megfelelő társas-érzelmi szint 44
A gyermek vágya a léptetésre 44
Megfelelő időzítés 44
Fogadó tanár pozitív attitűdje 45
Próbatanítások 45
Visszalépés esetén támogatás biztosítása 45
Extrém elvárások mellőzése 45
Lehetőség szerint csoportos léptetés 46
2.2.2 Kiválogatás, elkülönítés 48
2.2.3 A gazdagítás, dúsítás és szerepe 51
Renzulli gazdagító triád modellje 52
2.3 Tehetségfejlesztő módszerek a mindennapi tanításban 59
2.3.1 Öndifferenciáló módszerek, modellek, rendszerek 59
Bloom rendszere
Párhuzamos tanmenet 62
Clark integratív tanítási modellje 63
Williams értő-érző modellje 64
Többszintű érzékletes tanítás 67
2.3.2 Tehetséggondozó programok 70
A tehetséggondozó program leírása 70
3. fejezet A kreativitás fejlesztése 73
3.1 Kreativitás 73
3.2 A kreativitás fejlesztésének gyakorlatai 81
3.2.1 A kreatív viselkedés társas alapjai 83
a Együttműködés 83
b Konstruktív kritika 84
c Ötletlohasztás lohasztása 85
3.2.2 A kreatív viselkedéshez szükséges képességek fejlesztése 87
Asszociációs gondolkodás 87
Absztrakt, elvont gondolkodás 90
Deduktív gondolkodás 91
Analógiás, induktív gondolkodás 92
Metaforikus gondolkodás 92
3.2.3 A kreatív folyamat hatékonyabbá tétele 93
Újrastrukturálás, kombináció és szintetizáció 94
Alternatívák keresése 95
Határok kitágítása, nyitott lehetőség 95
A képzelet és a fantázia használata 96
Kívül és belül 96
Nézőpontváltás 97
vizualizáció 97
Fordítva 98
3.3 Kreativitásfejlesztő anyagok 99
3.3.1 Kreativitásfejlesztése az óvodában 99
Asszociációs játék 99
Flexibilitást fejlesztő játékok 99
Nézőpont-változtatás 99
Képzelet és fantázia 100
Alternatívák keresése 100
vizualitás működtetése 100
3-3-2 Kreativitásfejlesztés kisiskolásoknak 101
Analógiás gondolkodás 101
A képzelet használata 101
Alternatívák keresése 101
3.3.3 Kreativitásfejlesztés nagyobbaknak 101
Nézőpontváltás 101
Határok tágítása 102
Újrastrukturálás 102
Nézőpontváltás 103
Kombináció 103
3.3.4 Kreativitás fejlesztő feladatok a kémia tantárgy oktatásában 103
Elvonatkoztatás 103
Szójáték 104
Analóg feladatok 104
Mit kérdeztem? 104
Csalimese 104
4. fejezet Problémaérzékenység és problémamegoldás 107
4.1 Probléma és megoldás 109
4.2 A problémamegoldás folyamata 112
4.3 A problémamegoldás elemei és módjai 113
4.3.1 Problémalátás és belátás 113
4.3.2 Az analógiák szerepe 114
4.3.3 Laterális gondolkodás 116
4.3.4 Modellek 116
4.3.4 Problémamegoldás és tapasztalat 117
4.4 A problémamegoldó gondolkodás fejlesztése 118
4.4.1 Kérdések 119
4.4.2 Rátalálni a problémára 121
4.4.3 Haha, aha, ah! 121
4.4.4 A tágító és szűkítő gondolkodás tanítása 122
4.4.5 A problémamegoldás szakaszainak tanítása 122
I. Tények megtalálása 123
II. Problémák megtalálása 123
III. Ötletek megtalálása 124
IV. Megoldások megtalálása 126
V. Elfogadtatás megtalálása 127
Megoldandó kérdések, problémák az öt szakasz gyakorlására 129
Tartalomjegyzék
5. fejezet Tehetséggondozó projektek 131
5.1 A projekt módszer 131
5.1.1 A projekt módszer lényege a valódi alkotás 132
5.1.2 Tehetséggondozó projektek 134
5.2 Tehetséggondozó projektek készítése és használata 136
5.2.1 A tehetséggondozó projekt készítésének lépései 136
5.2.2 Készítsünk tehetséggondozó projektet! 140
5.2.3 A projekt leírása 141
A projekt leírása 141
5.2.4 Ötlettől a megvalósulásig 142
Kissárkány 142
Színezd kii 146
Sándor Mátyás 149
5.2.5 Projektek kiválasztása és használata 151
5.3 Tehetséggondozó projektek gyűjteménye 152
5.3.1 Néhány szó a közreadott projektekről 152
5.3.2 Tehetséggondozó projektek 154
Babos 154
Gólya 156
Mit csinál a tehén egész nap? 157
Ariel 158
Hangszerek világa 165
Kutya-macska barátság 170
Lábnyomok 175
A szerencse forgandó 179
EULER-VONAL 132
Üresség és végtelen 136
Új fővárost Dániának! 189
Németország Gernot Bubenik törött tükrében 191
6. fejezet A tehetséggondozás és a jövő iskolája 195
6.1 A pozitív pszichológia I97
6.2 Tanítás és oktatás 198
6.2.1 Szemléletváltás 199
6.2.2 Módszerek ma és majd 201
6.2.3 Áramlat 205
6.3 Tehetséggondozó központok 209
6.3.1 Szervezeti felépítés 209
6.3.2 Feladatok, célcsoportok és szakemberek 211
Tartalomjegyzék
7. fejezet Személyes kapcsolatok 215
7.1 Családi háttér 215
7.1.1 A szülői ház hatásai 216
7.1.2 A tehetséges gyermek a családban 219
7.1.3 Különlegességek a tehetséges gyermek nevelésében 221
7.1.4 Szülői teszt 224
Tehetséges szülő ön? 224
7.2 Társak és mentorok 227
7.2.1 Átlagos és tehetséges kortársak 227
7.2.2 Iskola 228
7.2.3 Mentor és védence 229
7.2.4^ mentor jellemzői 231
7.3 Tehetséggondozó szakemberek 233
7.3.1 Tanárok és tanítók 233
7.3.2 Tanácsadás 235
7.3.3 Önsegítő csoportok 236
7.3.4 Tehetséggondozó teszt tanítóknak, tanároknak 238
Tehetséges tehetséggondozó ön? 238
Befejező gondolatok 241
Irodalomjegyzék 243
Név- és tárgymutató 249

Dr. Gyarmathy Éva

Dr. Gyarmathy Éva műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Gyarmathy Éva könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem