1.066.974

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A humán erőforrás menedzsment alapjai

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Szeged
Kiadó: JATEPress
Kiadás helye: Szeged
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 231 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: A könyv 300 példányban jelent meg 41 fekete-fehér ábrával.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Jelen kötet szerkesztője, Gulyás László, 1991-ben szerezte meg a József Attila Tudományegyetemen jeles minősítésű okleveles történelem és földrajz szakos középiskolai tanár diplomáját. Kutatói látókörét jelentős mértékben bővítette, hogy 1991-ben TEMPUS ösztöndíjasként az egyik legjobb görög egyetemen, az Aristoteles University-n 6 hónapon keresztül folytatott tanulmányokat.
1991 és 1993 között különféle alapítványok és intézetek ösztöndíjasaként tovább folytatta tudományos pályáját. Ezzel párhuzamosan érdeklődése a menedzsment felé fordult, a Pécsi Tudományegyetemen posztgraduális képzés keretében okleveles humán szervező diplomát szerzett.
1994 és 1997 között az egyik parlamenti párt főállású tanácsadójaként tevékenykedett. E minőségében személyzeti, kommunikációs, marketing és stratégiai területeken dolgozott. 1996-ban Gummersbach-ban a német parlament egyik pártjának ösztöndíjával elvégezte a Theodor Heuss Akademie „Fiatal Vezetők Programját".
Oktatóként 1996-ban kapcsolódott... Tovább

Fülszöveg

Jelen kötet szerkesztője, Gulyás László, 1991-ben szerezte meg a József Attila Tudományegyetemen jeles minősítésű okleveles történelem és földrajz szakos középiskolai tanár diplomáját. Kutatói látókörét jelentős mértékben bővítette, hogy 1991-ben TEMPUS ösztöndíjasként az egyik legjobb görög egyetemen, az Aristoteles University-n 6 hónapon keresztül folytatott tanulmányokat.
1991 és 1993 között különféle alapítványok és intézetek ösztöndíjasaként tovább folytatta tudományos pályáját. Ezzel párhuzamosan érdeklődése a menedzsment felé fordult, a Pécsi Tudományegyetemen posztgraduális képzés keretében okleveles humán szervező diplomát szerzett.
1994 és 1997 között az egyik parlamenti párt főállású tanácsadójaként tevékenykedett. E minőségében személyzeti, kommunikációs, marketing és stratégiai területeken dolgozott. 1996-ban Gummersbach-ban a német parlament egyik pártjának ösztöndíjával elvégezte a Theodor Heuss Akademie „Fiatal Vezetők Programját".
Oktatóként 1996-ban kapcsolódott be a felsőoktatásba, előbb meghívott előadóként, majd 1998-tól főállásúként. Jelenleg a Szegedi Tudományegyetem docense.
E beosztásában menedzsment - egyik fő tárgya az emberi erőforrás menedzsment - és gazdasági tantárgyakat tanít. Munkája minőségét jól mutatja, hogy 2003-ban a diákok szavazatai alapján az „Év oktatójává" választották.
A 2004-ben a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Karának Regionális politika és gazdaságtan doktori iskolájában „summa cum laude" minősítéssel közgazdaságtudományból szerzett PhD-fokozatot.
2005-ben a Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának Történész doktori iskolájában „cum laude" minősítéssel történelemtudományból szerzett PhD-fokozatot.
Tagja a Humán Szakemberek Országos Szövetségének (HSZOSZ) az Emberi Erőforrásgazdálkodási Tanácsadók Országos Szövetségének (EETOSZ), továbbá a Szegedi Humán Vezetők Klubjának. 1999 óta minősített tanácsadó. A Humánpolitikai Szemle rendszeres szerzője. HR-rel kapcsolatos kutatási területe: a toborzás, a kiválasztás és az ösztönzésmenedzsment módszertana és gyakorlata, továbbá az európai munkaerőpiac változásai.
Elérhetősége: gulyasl@t-online.hu Vissza

Tartalom

ÁBRÁK JEGYZÉKE ...........................................11
BEVEZETÉS .................................................13
I. FEJEZET A humán erőforrás menedzsment rövid története.........15
1. Humán erőforrás menedzsment nemzetközi története..............15
1.1. Az első szakasz, avagy a társadalmi reformer...................16
1.2. Második szakasz, avagy a jótékonyság gyakorló ................16
1.3. A harmadik szakasz, avagy az emberséges bürokrata.............17
1.4. A negyedik szakasz, avagy a konszenzusteremtő tárgyaló.........18
1.5. Ötödik szakasz, avagy a szervezeti ember .....................18
1.6. Hatodik szakasz, avagy a munkaerő elemző ...................19
1.7. Konklúziók............................................19
2. Napjaink HRM-jének jellemzői...............................20
3. A humán erőforrás menedzsment magyarországi története..........22
3.1. A HRM magyarországi történetének periodizációja.............22
3.2. Az 1. szakasz, avagy a nyugati minták másolása
(a XIX. század közepétől 1945-ig) ..........................23
3.3. A 2. szakasz, avagy a szocialista korszak torz fejlődése ...........24
3.4. A 3. szakasz, avagy az átmeneti visszaesés (az 1990-es évek eleje) ... 26
3.5. A 4. szakasz, avagy a HRM szakma újjászületése ...............26
II. FEJEZET A humán erőforrás menedzsment alapfogalmai ..........39
1. Definíciós kísérletek........................................39
III. FEJEZET HRM-stratégia kialakítása ..........................49
1. A Vállalati stratégia és a HRM tevékenységek viszonya.............49
1.1. A HRM stratégia helye a vállalati stratégián belül...............49
1.2. A vállalati stratégiából a HRM számára adódó követelmények .... 51
2. A HRM stratégia kialakításának folyamata.......................53
2.1. Első lépés: A célok meghatározása..........................53
2.2. Második lépés: Hol vagyunk most? .........................54
2.3. Harmadik lépés: Hova kívánunk eljutni? .....................54
2.4. Negyedik lépés: Mit kell tenni?.............................56
2.5. Ötödik lépés: A megvalósítás..............................58
IV. FEJEZET A HRM és a szervezeti kultúra.......................63
1. A szervezeti kultúra általános jellemzői..........................63
1.1. Definíció .............................................63
1.2. A szervezeti kultúra kialakulásának folyamata..................64
1.3. Kultúra és szervezeti felépítés..............................65
2. Vállalati kultúra és a HRM kapcsolatai .........................67
2.1. A stratégia a struktúra és a szervezeti kultúra kapcsolata..........67
2.2. A szervezeti kultúra fontossága HRM szempontból.............68
2.3. A kultúraváltás és HRM kapcsolata .........................69
V. FEJEZET A munkakörelemzés ................................79
1. Alapfogalmak.............................................79
2. A munkakörelemzés módszertana .............................81
2.1. Az elemzés résztvevői és folyamata..........................82
2.2. Az adatgyűjtés módszerei.................................83
2.3. A munkakörelemzéssel kapcsolatos problémák ................85
3. A munkakörspecifikáció (job specification) ......................85
3.1. A munkakörspecifikáció definíciója..........................85
4. A munkaköri leírás.........................................87
VI. FEJEZET Teljesítménymenedzsment ............................
1. A teljesítményértékelés alapjai ..................................
1.1. A teljesítménymenedzsment definíciója és céljai................91
1.2. Teljesítményértékelő eljárások tervezése........................93
2. Az értékelés két szemszögből.................................95
2.1. A teljesítményértékelő eljárások az értékelt szemszögéből.........95
2.2. A teljesítményértékelő eljárások az értékelő és vállalat szemszögéből . 96
3. A teljesítményértékelési technikák .............................97
3.1. Egyéneket értékelő technikák..............................97
3.2. Több személyt egyidejűleg értékelő technikák.................101
3.3. Többfokozatú összehasonlító értékelés......................102
VH. FEJEZET Munkakör-értékelés..............................105
1. A munkakör-értékelés definíciója.............................105
2. A Munkakörértékelés folyamata..............................106
2.1. A referencia-munkakörök kiválasztása ......................106
2.2. Fizetett tényezők meghatározása ..........................107
2.3. Az értékelési módszer fejlesztése...........................107
3. A Munkakörértékelés módszerei..............................107
3.1. A Karoliny-féle felosztás módszerei ........................107
3.2. További munkakör-értékelési módszerek .....................111
VIII. FEJEZET Az emberi erőforrások tervezése ...................113
1. Az emberi erőforrás tervezés jellemzői.........................113
1.1. Definíció ............................................113
1.2. Az emberi erőforrás tervezés fázisai ........................114
2. A Munkaerő-tervezés......................................117
2.1. Definíció.............................................117
2.2. A munkaerő-tervezés fázisai ..............................117
IX. FEJEZET Munkaerő-ellátás 1.: toborzás és kiválasztás ...........127
1. A toborzás..............................................127
1.1. A toborzás általános jellemzői.............................127
1.2. A toborzás forrásai.....................................130
2. A kiválasztás.............................................135
2.1. A kiválasztási folyamat fázisai.............................135
3. Egy új módszer az: Assessment Center ........................148
3.1. Története............................................148
3.2. Definíciója és menete...................................149
X. FEJEZET Munkaerőellátás 2.: a munkaerő csökkentés ............155
1. A munkaerő csökkentés elmélete és gyakorlata...................155
1.1. A munkaerő-csökkentés módozatai.........................155
2. A létszám leépítés módszertana ..................................................159
2.1. A természetes fogyás ...................................159
2.2. Aktív eszközök......................................159
3. A leépítés egy speciális esete: az outplacement....................................165
XI. FEJEZET Ösztönzésmenedzsment ...............................169
1. Az ösztönzésmenedzsment általános jellemzői ..................169
1.1. Definíció ............................................169
1.2. Az ösztönzés menedzsment feladatai és sajátosságai............170
1.3. A dolgozó és az ösztönzésmenedzsment.....................173
2. A gazdasági jellegű kompenzációs tényezők típusai ...............174
2.1. Direkt formák.........................................174
2.2. Indirekt formák .......................................183
XII. FEJEZET A munkakörnyezet kérdésköre......................189
1. A munkavégzési rendszerek általános jellemzői ..................189
1.1. A munkavégzési rendszer definíciója és jellemzői..............189
2. A munkakörtervezés (Job Design)............................192
2.1. Definíció ............................................193
2.2. A munkakörtervezés korszakai ............................193
2.3. A munkakör-gazdagítás módszertana.......................
2.4. Kritikák a munkakör gazdagítással szemben..................199
3. Alternatív munkaidőrendszerek..............................200
3.1. Rövidített munkahét ...................................200
3.2. Rugalmas munkaidő....................................200
3.3. Munkakörmegosztás....................................201
3.4. A távmunka ..........................................202
XIII. FEJEZET Emberi erőforrás fejlesztés........................207
Bevezetés.................................................207
1. Fogalmak értelmezése .....................................208
2. A képzések szükségszerűsége ................................209
3. A képzések általános céljai ..................................210
4. A képzési programok folyamata.................................210
4.1. A képzési igények felmérése ..............................211
4.2. A képzések megtervezése ................................212
4.3. A képzések lebonyolítása.................................213
4.4. Értékelés, utókövetés ...................................213
5. Képzési módszerek........................................213
5.1. "On-the-job" (házon belüli) módszerek.....................214
5.2. „Off-the-job" (házon kívüli) módszerek.....................216
XIV. FEJEZET e-HRM: humán erőforrás menedzsment az interneten:
a munkaerőpiac virtualizálódása..............................223
1. Az információs társadalom: a humán erőforrás menedzsment
új környezete............................................223
2. Internetes alkalmazások a munka világában .....................225
2.1. Internetes alkalmazás nemzetközi környezetben...............225
2.2. Az online munkaerőpiac szereplői..........................226
3. Az online önéletrajz, a virtuális adatbankok.....................228
3.1. Az online önéletrajz jellemzői.............................228
3.2. Az adatbázis-önéletrajzok jellemzői.........................229
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem