1.056.344

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Gyógypedagógia-történet I.

Egyetemes gyógypedagógia-történet a XX. századig/Kézirat/Eötvös Lóránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Nemzeti Tankönyvkiadó Rt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 198 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: 25. változatlan kiadás. Kézirat. Tankönyvi szám: J12-1.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A gyógypedagógia történet a gyógyító neveléstudománynak az az ága, amely a gyógypedagógia körébe tartozó fogyatékosok nevelésének, oktatásának, kezelésének és foglalkoztatásának kialakulását... Tovább

Előszó

A gyógypedagógia történet a gyógyító neveléstudománynak az az ága, amely a gyógypedagógia körébe tartozó fogyatékosok nevelésének, oktatásának, kezelésének és foglalkoztatásának kialakulását tárgyalja a legrégibb időktől napjainkig.
Magának a gyógyító neveléstudománynak a kialakulása csak a XIX.-XX. század fordulójára tehető, tehát azt mondhatjuk, hogy a tudományok keletkezésének sorrendjét tekintve a legfiatalabbak közé tartozik. Természetes azonban - mint ahogy a későbbiekben látni fogjuk - hogy a gyógyító neveléstudomány létrejöttét nem köthetjük meghatározott időponthoz, csupán azt mondhatjuk, hogy tudománnyá válásának feltételei a XIX-XX. század fordulójára alakultak ki, gyógyító neveléstudományról azóta beszélhetünk. A fogyatékosokról és azok gyógyító-neveléséről szerzett ismeretek alapján erre az időszakra tisztázódtak olyan alapfogalmak, fogalmazódtak meg olyan általánosítások és gyűjtőfogalmak, amelyek már egy önálló területtel rendelkező és sajátos módszereket alkalmazó külön tudományág létrejöttét jelezték. A kibontakozás folyamata azonban még napjainkban sem fejeződött be. A gyógyító neveléstudomány alapfogalmainak pontos meghatározása, egész rendszerének felépítése és különösen a különböző fogyatékosságok sikeres befolyásolását szolgáló gyógyító-nevelő eljárások tudományos kísérleteken alapuló kidolgozása állandóan tart. Vissza

Tartalom

Bevezetés
A gyógypedagógia történetének tárgya, korszakai3
Egyetemes történet
A fogyatékosok helyzete, a fogyatékosokkal való bánásmód a gyógyító-nevelő módszerek kialakulásáig11
Az ősközösségi társadalmi formában élő népek felfogása a fogyatékosokról12
Az ókori keleti, görög és római népek felfogása a fogyatékosokról14
A középkori népek felfogása a fogyatékosokról21
Gyógyító-nevelő módszerek kialakulása27
Gyógyító-nevelés a renaissance időszakában28
A fogyatékosokról alkotott középkori szemlélet átalakulása31
Comenius munkásságának gyógypedagógiai vonatkozásai32
Az első gyógyító-nevelő eljárások36
Mercurialis gyógypedagógiai munkássága38
Carrion gyógypedagógiai munkássága40
Helmont gyógypedagógiai munkássága41
Ponce és Bonet gyógypedagógiai munkássága42
Gyógyító-nevelés az újkorban az XVII. századi angol polgári forradalomtól a XVIII. századi nagy francia polgári forradalomig53
Locke, Condillac és Diderot munkásságának gyógypedagógiai vonatkozásai57
Rousseau munkásságának gyógypedagógiai vonatkozásai60
Ragyiscsev munkásságának gyógypedagógiai vonatkozásai64
De la Mettrje munkásságának gyógypedagógiai vonatokzásai64
Gyógyító-nevelő módszerek elterjedése65
Anglia66
Wallis gyógypedagógiai munkássága66
Hollandia73
Amman gyógypedagógiai munkássága73
Németország79
Franciaország80
Ernaud gyógypedagógiai munkássága80
Pereire gyógypedagógiai munkássága81
Oroszország83
A fogyatékosok intézményes gyógyító-nevelésének a kialakulása89
Az ujkor gyógyító-nevelése a XVIII. századi nagy francia forradalomtól a XIX. század derekáig89
Pinel, Esquirol és Bonaterre munkásságának gyógypedagógiai vonatkozásai93
Swieten, Frank és Felbiger munkásságának gyógypedagógiai vonatkozásai94
Pestalozzi munkásságának gyógypedagógiai vonatkozásai96
A hallási fogyatékosok intézményes foglalkoztatásának kialakulása98
A párizsi intézet és a "Francia iskola"99
De l'Epée gyógypedagógiai munkássága99
Sicard gyógypedagógiai munkássága107
A lipcsei intézet és a "Német iskola"109
Heinicke gyógypedagógiai munkássága109
Eschke és REich gyógypedagógiai munkássága111
Az orosz intézeti nevelési forma112
A látási fogyatékosok intézményes foglalkoztatásának kialakulása114
Haüy gyógypedagógiai munkássága114
Az értelmi fogyatékosok intézményes foglalkoztatásának kialakulása116
Párizsi intézet117
Itard gyógypedagógiai munkássága117
Seguin gyógypedagógiai munkássága121
A salzburgi intézet126
Guggenmoos gyógypedgagógiai munkássága126
Svájci intézetek126
Guggenbühl gyógypedagógiai munkássága127
A fogyatékosok intézményes gyógyító-nevelésének a továbbfejlődése, a differenciálódás megindulása a gyógypedagógia különböző területein131
Gyógyító-nevelés az ujkorban a XIX. század derekától a XX. századig131
A szervezeti keretek alakulása135
Hallási fogyatékosok számára működő intézmények136
Siketnémák intézetei138
Siketnémák iskolái139
Nagyothallók, hallásmaradványosok, gyengébbképességű siketnémák külön osztályai a siketnémák intézeteiben139
Értelmi fogyatékos-siketnémák intézetei140
Látási fogyatékosok számára működő intézmények141
Vakok intézetei142
Gyöngénlátók, értelmi fogyatékos-vakok külön osztályai a vakok intézeteiben, siketnéma-vakok külön foglalkoztatása144
Ápoldák144
Értelmi fogyatékosok szmára működő intézmények145
Értelmi fogyatékosok intézetei146
Értelmi fogyatékosok iskolái, osztályai148
A tartalmi munka alakulása149
A hallási fogyatékosok gyógyító-nevelésének alakulása150
Vegyes módszerek151
A bécsi vegyes módszer151
A schleswigi vegyes módszer153
A német módszer megujhodott formái154
Grammatikai irányzat154
Antigrammatikai irányzat155
Orosz módszer156
Hallásnevelési irányzat156
Urbantschisch gyógypedagógiai munkássága157
A látási fogyatékosok gyógyító-nevelésének alakulása165
Braille gyógypedagógiai munkássága168
Siketnéma-vakok gyógyító-nevelése170
Az értelmi fogyatékosok gyógyító-nevelésének alakulása171
Ápoló tagozatok172
Iskolai tagozatok173
Foglalkoztató tagozatok176
Epilepsiások gyógyító-nevelése179
Irodalomjegyzék181
Névmutató186

Dr. Gordosné Szabó Anna

Dr. Gordosné Szabó Anna műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Gordosné Szabó Anna könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem