Előszó
Az előző tanévben általános természetföldrajzot tanultunk. Ebben az évben a tőkés és a szocialista országok gazdaságföldrajzával ismerkedünk meg.
A gazdaságföldrajz a társadalmi termelés földrajzi...
Tovább
Előszó
Az előző tanévben általános természetföldrajzot tanultunk. Ebben az évben a tőkés és a szocialista országok gazdaságföldrajzával ismerkedünk meg.
A gazdaságföldrajz a társadalmi termelés földrajzi megoszlásával, annak természeti és társadalmi feltételeivel foglalkozik. Ez azt jelenti, hogy tanulmányaink során megismerjük; az eltérő társadalmi rendszerekben, különböző természeti környezetben élő népek hol és hogyan termelik meg a létfenntartásukhoz szükséges javakat, milyen úton fejlesztik gazdaságukat, és miképpen kapcsolódnak a világgazdaság vérkeringésébe.
Az elmúlt tanévben tanult természetföldrajzi jelenségek, összefüggések megkönnyítik a gazdaságföldrajzi anyag megértését. Tehát az előző évben tanult földrajzi ismeretekre szükség van. Minthogy a középiskolai földrajz az általános iskolában tanultakra épül, nem nélkülözhetjük az általános iskolában tanult földrajzi anyagot sem. Egy, ország vagy országcsoport földtani szerkezetének ismerete alapján már következtethetünk arra, hogy milyen ásványkincsek találhatók a területén. Az ásványkincsek az ipar fejlődésének lehetőségét adják meg. Ha az I. osztályban tanult földrajzi öveket és azok éghajlatát ismerjük, következtetéseket vonhatunk le a mezőgazdasági termelésre. Tehát a már tanult ismeretek megkönnyítik a gazdaságföldrajz megértését és megtanulását.
A gazdaságföldrajz ismerete eligazít bennünket a világ gazdasági, politikai problémáinak megértésében, amelyekről az, újságok, a rádió és a televízió naponként ad ismertetést. E problémák egy része hazánk gazdasági életére is hatással van.
Tankönyvünk szerkezeti felépítése és használata hasonló az I. osztályos tankönyvéhez. A fő különbség az, hogy a térképet, a térképvázlatokat, az iskolai atlaszt még többet kell használni. Nincsen egyetlen olyan egység sem, amelynek tanulásakor a térképet mellőzhetjük. Minden országot, tengert, hegységet, síkságot, folyót, várost vagy iparvidéket keressünk meg a térképen, mert a térkép alapján, sok összefüggést könnyebben megértünk és megjegyzünk.
Vissza