1.062.540

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A tanárképzés pedagógiai kérdései

A Szegedi Tanárképző Főiskola 1965. március 22-27. között rendezett tudományos ülésszakának anyaga

Szerző
,
Kiadó:
Kiadás helye: Szeged
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői papírkötés
Oldalszám: 311 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Megjelent 500 példányban. Orosz és német nyelvű összefoglalókkal. További szerzők a tartalomjegyzékben.

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ez a kötet a Szegedi Tanárképző Főiskolán rendezett nemzetközi jellegű tudományos ülésszak anyagát foglalja magában. Az itt közölt előadások, korreferátumok és felszólalások tájékoztatnak az... Tovább

Előszó

Ez a kötet a Szegedi Tanárképző Főiskolán rendezett nemzetközi jellegű tudományos ülésszak anyagát foglalja magában. Az itt közölt előadások, korreferátumok és felszólalások tájékoztatnak az ülésszak programjáról, a résztvevők köréről és a tanácskozás színvonaláról is. Ezért előszót írni a kötethez tulajdonképpen fölösleges. Mégis szükségesnek érezzük néhány megjegyzés előrebocsátását, hogy ráirányítsuk a figyelmet az ülésszak központi gondolatára, célkitűzésére, arra a koncepcióra, amely az elhangzott előadásoknak nemcsak közös alapjául szolgál, hanem meghatározza az egyes kérdések tárgyalási módját is.
Az utóbbi években a felsőoktatás pedagógiájával foglalkozó irodalom örvendetes gazdagodásának lehetünk tanúi mind hazai, mind pedig külföldi viszonylatban. A megjelent közlemények túlnyomó része azonban empirikus jellegű, alig megy túl a tapasztalatok ismertetésén, egy-egy következtetés többnyire bátortalan megfogalmazásán. Emellett ma sem ritka jelenség az olyan felsőoktatás-pedagógiai írásmű, amely az egyébként helyes, de túlságosan általánosságban mozgó kívánalmak, elvi szempontok hangoztatásával igyekszik segítséget nyújtani a felsőfokú szakemberképzés mindennapi feladataihoz. Egyik megoldás sem tekinthető haszon nélkül valónak, mind a kettő adhat megtermékenyítő ötleteket. Késztethet leleményesebb módszerek alkalmazására, az oktatói felelősség fokozottabb érvényesítésére. De mind a kettő azonos hibákban szenved, ami jelentősen csökkenti az értékét, hatásfokát. Ez a hiba pedig - véleményünk szerint - abban jelölhető meg, hogy mind az empirikus, mind pedig az elvi jellegű pedagógiai irodalom művelői adottnak, változtathatatlannak tekintik a felsőoktatás évszázadok folyamán kialakult s lényegében ma is változatlanul érvényben levő formáit, az előadások, szemináriumok, gyakorlatok, vizsgák stb. rendszerét, s ezek módszertani tökéletesítésében - tulajdonképpen tüneti kezeléssel - keresik az eredmények kívánatos fokozásának az útját. Holott például az előadás módszereinek, kritériumainak a lehető legtökéletesebb kidolgozása, megfogalmazása - de még e módszerek gyakorlati megvalósítása sem képes feloldani azt az ellentmondást, amely ez oktatási forma és a hallgatók tankönyvekkel, jegyzetekkel való ellátottsága között áll fenn, nem is beszélve az utóbbi időben - igen helyesen - egyre inkább hangoztatott hallgatói önállóságról. De elég csak felvillantani a problémát, hogy az előbbiekhez kapcsolódó olyan újabb összefüggésekre bukkanjunk, mint a tanulmányi fegyelem, a vizsgák színvonala, a hivatástudat stb. Ennek alapján nem nehéz belátni, hogy az oktatói munka csupán szervezeti, módszerbeli vizsgálata nem hozhatja meg a kívánt eredményt. Vissza

Tartalom

Előszó 7
Molnár János művelődésügyi miniszterhelyettes megnyitó beszéde 9
I. TÉMA: A FŐISKOLAI HALLGATÓKON VÉGZETT PSZICHOLÓGIAI VIZSGÁLATOK NÉHÁNY TANULSÁGA ÉS EZEK KONZEKVENCIÁI A TANÁRKÉPZÉSBEN 13
Előadó: Dr. Geréb György tanszékvezető főiskolai tanár, kandidátus. Szegedi Tanárképző Főiskola, Pszichológiai Tanszék
(Elhangzott 1965. március 23-án. A tanácskozást vezette: Dr. Szendrei János tanszékvezető főiskolai tanár, kandidátus. Szegedi Tanárképző Főiskola. Matematika Tanszék).
KORREFERÁTUM: Az elmélet és gyakorlat összekapcsolása a tanárjelöltek képzésében a lélektan területén 35
Előadó: Dr. Kurth Zehner tanszékvezető egyetemi tanár, prorektor. Potsdami Pedagógiai Főiskola. Lélektani Intézet. (Német Demokratikus Köztársaság).
HOZZÁSZÓLÁSOK:
1. A. M. Rot tanszékvezető egyetemi docens, kandidátus. Uzsgorodi Állami Egyetem, Angol Filológiai Intézet (Szovjetunió). 40
2. Dr. Almássy György főiskolai adjunktus. Nyíregyházi Tanárképző Főiskola, Neveléstudományi Tanszék 41
3. Dr. Birkás Mária tanár. Szeged Mj. Városi Tanács Művelődésügyi Osztály 43
4. I. M. Mesko tanszékvezető egyetemi docens, dékán, kandidátus. Uzsgorodi Állami Egyetem, Közgazdasági Tanszék. (Szovjetunió.) 44
5. Kiss Ferenc középiskolai tanár. Szeged 44
6. Verók István középiskolai tanár. Hódmezővásárhely. 47
II. TÉMA: AZ OKTATÁSI FOLYAMAT SAJÁTOSSÁGAI ÉS AZ EBBŐL FOLYÓ FELADATOK A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN 49
Előadó: Dr. Zentai Károly főiskolai docens. Szegedi Tanárképző Főiskola, Neveléstudományi Tanszék.
(Elhangzott 1965. március 23-án. A tanácskozást vezette: Dr. Sziklay László tanszékvezető főiskolai tanár, kandidátus. Szegedi Tanárképző Főiskola, Szlovák Nyelv és Irodalom Tanszék.)
KORREFERÁTUM: Az oktatási folyamat sajátosságaiból adódó követelmények megvalósítása a pedagógusképzésben 75
Előadó: Stefan Knotek adjunktus. Nyitrai Pedagógiai Fakultás, Pszichológiai Tanszék. (Csehszlovákia.)
HOZZÁSZÓLÁSOK:
1. Dr. Szántó Károly tanszékvezető főiskolai docens. Pécsi Tanárképző Főiskola Neveléstudományi Tanszék 82
2. Dr. Megyeri János tanszékvezető főiskolai tanár, kandidátus. Szegedi Tanárképző Főiskola. Állattani Tanszék 84
3. Németh István főiskolai adjunktus. Szegedi Tanárképző Főiskola, Földrajz Tanszék 86
4. Jósa Zoltán főiskolai adjunktus. Szegedi Tanárképző Főiskola. Növénytani Tanszék 88
5. Dr. Sziklay László tanszékvezető főiskolai tanár, kandidátus. Szegedi Tanárképző Főiskola. Szlovák Nyelv és Irodalom Tanszék 88
III. TÉMA: A KOMMUNISTA PEDAGÓGUS SZEMÉLYISÉGÉNEK FORMÁLÁSA A TANÁRKÉPZŐ FŐISKOLÁK OKTATÓ-NEVELŐ MUNKÁJÁBAN 91
Előadó: Drien Károly tanszékvezető főiskolai docens. Szegedi Tanárképző Főiskola, Neveléstudományi Tanszék.
(Elhangzott 1965. március 24-én. A tanácskozást vezette: Dr. Kiss István tanszékvezető főiskolai tanár, kandidátus. Szegedi Tanárképző Főiskola. Növénytani Tanszék.)
KORREFERÁTUM: Az esti és levelező tagozaton tanuló történészek oktatásának tapasztalatai 107
Előadó: I. M. Grancsak tanszékvezető egyetemi tanár, kandidátus. Uzsgorodi Állami Egyetem, Egyetemes Történeti Tanszék. (Szovjetunió.)
HOZZÁSZÓLÁSOK:
1. Haas Viliam tanszékvezető docens. Nyitrai Pedagógiai Fakultás, Pedagógiai Tanszék. (Csehszlovákia.) 111
2. Dr. Benkő László főiskolai tanár, kandidátus. Szegedi Tanárképző
Főiskola, Magyar Nyelvészeti Tanszék 114
3. Riesz Béla nyelvtanár. Szegedi Tanárképző Főiskola. Idegennyelvi
Lektorátus 116
4. Dr. Kiss István tanszékvezető főiskolai tanár, kandidátus. Szegedi Tanárképző Főiskola, Növénytani Tanszék 120
IV. TÉMA: A TANÁRJELÖLTEK KÖZÖTT VÉGZENDŐ VILÁGNÉZETI, POLITIKAI, ERKÖLCSI ÉS ESZTÉTIKAI NEVELÉS ELVEI, SAJÁTOS FORMÁI ÉS MÓDSZEREI 121
Előadó: Dr. Tóth Ferenc tanszékvezető főiskolai docens. Szegedi Tanárképző Főiskola, Marxizmus-leninizmus Tanszék
(Elhangzott 1965. március 24-én. A tanácskozást vezette: Dr. Kurth Zehner tanszékvezető egyetemi tanár, prorektor. Potsdami Pedagógiai Főiskola, Lélektani Intézet. (Német Demokratikus Köztársaság.)
KORREFERÁTUMOK:
1. A helytörténeti anyag felhasználása a társadalomtudományokban a hallgatók eszmei, politikai nevelésének érdekében 136
Előadó: B. I. Spivak tanszékvezető egyetemi tanár, kandidátus. Uzsgorodi Állami Egyetem, Párttörténeti Tanszék. (Szovjetunió)
2. A szocializmus átfogó felépítésének problémája a tanárjelöltek marxizmus-leninizmus szakképzésében
Előadó: Dr. Günter Junghánel egyetemi docens. Potsdami Pedagógiai Főiskola, Marxizmus-leninizmus Intézet, Filozófiai Tanszék (Német Demokratikus Köztársaság).
3. A főiskolai hallgatók erkölcsi, politikai nevelése 148
Előadó: Dr. Kálmán György tanszékvezető főiskolai docens, igazgatóhelyettes, Nyíregyházi Tanárképző Főiskola, Műszaki Ismeretek és Gyakorlatok Tanszék.
HOZZÁSZÓLÁSOK:
1. Nagy Antal főiskolai tanársegéd. Szegedi Tanárképző Főiskola, Marxizmus-leninizmus Tanszék 152
2. Komáromi Attila IV. éves magyar-történelem-orosz szakos hallgató.
Szegedi Tanárképző Főiskola
3. Kallós Gábor főiskolai adjunktus. Szegedi Tanárképző Főiskola. Marxizmus-leninizmus Tanszék
V. TÉMA: AZ OKTATÁSI FORMÁK HELYE, FUNKCIÓJA A FELSŐOKTATÁSBAN. KÜLÖNÖS TEKINTETTEL A KOMMUNISTA TANÁRKÉPZÉS SAJÁTOSSÁGAIRA 159
Előadó: Dr. Megyeri János tanszékvezető főiskolai tanár, kandidátus. Szegedi Tanárképző Főiskola, Állattani Tanszék.
(Elhangzott 1965. március 25-én. A tanácskozást vezette: Dr. Benkő László főiskolai tanár, kandidátus. Szegedi Tanárképző Főiskola. Magyar Nyelvészeti Tanszék.)
KORREFERÁTUMOK:
1. A hallgatók tudományos tevékenysége és ennek nevelői jelentősége 171
Előadó: Penjo Rusev tanszékvezető egyetemi tanár, prorektor. Timovói Felsőfokú Pedagógiai Intézet, Nyelvészeti Tanszék. (Bulgária) 177
2. A didaktikai koncentráció problémája a felsőoktatásban
Előadó: Dr. Almássy György főiskolai adjunktus. Nyíregyházi Tanárképző Főiskola. Neveléstudományi Tanszék
HOZZÁSZÓLÁSOK:
1. Dr. Kiss István tanszékvezető főiskolai tanár, kandidátus. Szegedi Tanárképző Főiskola. Növénytani Tanszék 185
2. Forgách Géza tanszékvezető főiskolai docens. Szegedi Tanárképző Főiskola, Kémia Tanszék 187
3. Bereczki Sándor főiskolai adjunktus. Szegedi Tanárképző Főiskola, Neveléstudományi Tanszék 192
4. Németh István főiskolai adjunktus. Szegedi Tanárképző Főiskola, Földrajz Tanszék 193
5. Dr. Békési Imre főiskolai tanársegéd. Szegedi Tanárképző Főiskola, Magyar Nyelvészeti Tanszék 194
6. Dr. Benkő László főiskolai tanár, kandidátus. Szegedi Tanárképző Főiskola. Magyar Nyelvészeti Tanszék 195
VI. TÉMA: A MODERN TECHNIKAI ESZKÖZÖK ALKALMAZÁSÁNAK MÓDSZEREI A TANÁRJELÖLTEK KÉPZÉSÉBEN 197
Előadó: Bor Pál főiskolai docens. Szegedi Tanárképző Főiskola, Fizikai Tanszék.
(Elhangzott 1965. március 25-én. A tanácskozást vezette: B. I. Spivak tanszékvezető egyetemi tanár, kandidátus. Uzsgorodi Állami Egyetem. Párttörténeti Tanszék. (Szovjetunió.)
KORREFERÁTUMOK:
1. Tudatos gyakorlati módszer és az audiovizuális szemléltető eszközök alkalmazása az idegen nyelvek oktatásában 213
Előadó: A. M. Rot tanszékvezető egyetemi docens, kandidátus. Uzsgorodi Állami Egyetem. Angol Filológiai Intézet. (Szovjetunió)
2. Komplex eszközrendszer és metodika kialakítása az orosz nyelv oktatásában 218
Előadó: Fenyvesi István tanszékvezető főiskolai docens. Szegedi Tanárképző Főiskola. Orosz Nyelv és Irodalom Tanszék
HOZZÁSZÓLÁSOK:
1. Dr. Czimer László főiskolai docens. Szegedi Tanárképző Főiskola, Fizikai Tanszék 222
2. Veidner János főiskolai adjunktus. Szegedi Tanárképző Főiskola. Fizikai Tanszék 225
VII. TÉMA: A SZAKMAI IDEOLÓGIAI ÉS PEDAGÓGIAI ISMERETEK KOORDINÁLÁSA A FŐISKOLAI HALLGATÓK GYAKORLATI KÉPZÉSÉBEN 231
Előadó: Kelemen Jánosné főiskolai docens, vezető metodikus.
Szegedi Tanárképző Főiskola. Neveléstudományi Tanszék.
(Elhangzott 1965. március 26-án. A tanácskozást vezette: Haas Viliam tanszékvezető docens. Nyitrai Pedagógiai Fakultás, Pedagógiai Tanszék Csehszlovákia.)
KORREFERÁTUMOK:
1. Az elméleti és iskolai gyakorlat összekapcsolásának problémája a szakmódszertani kiképzésben 242
Előadó: Dr. Dora Hujer tanszékvezető egyetemi tanár, prodékán. Potsdami Pedagógiai Főiskola, Filológiai Intézet Metodikai Tanszék. (Német Demokratikus Köztársaság)
2. A főiskolai hallgatók felkészítése korszerű tanulói személyiségrajzok készítésére 246
Előadó: Dr. Somos Lajos főiskolai docens, igazgatóhelyettes.
Egri Tanárképző Főiskola. Neveléstudományi Tanszék.
HOZZÁSZÓLÁSOK:
1. Mosonyi Kálmán főiskolai adjunktus, Szegedi Tanárképző Főiskola, Matematikai Tanszék 251
2. Szűcs Zsuzsanna főiskolai tanársegéd. Szegedi Tanárképző Főiskola, Műszaki Ismeretek és Gyakorlatok Tanszék. 252
3. Révész Béla szakvezető tanár. Szegedi Tanárképző Főiskola, I. sz. Gyakorló Általános iskola 253
4. Csillik László gyakorló iskolai igazgató. Szegedi Tanárképző Főiskola, I. sz. Gyakorló Általános Iskola 255
5. Jósa Zoltán főiskolai adjunktus. Szegedi Tanárképző Főiskola, Növénytani Tanszék 258
VIII. TÉMA: A LEVELEZŐ OKTATÁS METODIKAI ÉS SZERVEZETI PROBLÉMÁI A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN 261
Előadó: Dr. Szabó László tanszékvezető főiskolai tanár, igazgatóhelyettes. Szegedi Tanárképző Főiskola, Földrajz Tanszék.
(Elhangzott 1965. március 26-án. A tanácskozást vezette: Dr. Kálmán György tanszékvezető főiskolai docens, igazgatóhelyettes. Nyíregyházi Tanárképző Főiskola. Műszaki Ismeretek és Gyakorlatok Tanszék.)
KORREFERÁTUMOK:
1. A levelező oktatás néhány szervezeti és módszertani kérdése 275
Előadó: I. M. Mesko tanszékvezető docens, dékán, kandidátus. Uzsgorodi Állami Egyetem, Közgazdasági Tanszék. (Szovjetunió)
2. A levelező oktatás szervezési és metodikai problémái 280
Előadó: B. Papp János főiskolai adjunktus. Nyíregyházi Tanárképző Főiskola. Neveléstudományi Tanszék.
3. Konzultációs központjaink metodikai problémáiról, különös tekintettel a segítés módjára 284
Előadó: Somos János tanszékvezető főiskolai docens, igazgatóhelyettes. Egri Tanárképző Főiskola. Műszaki Ismeretek és Gyakorlatok Tanszék.
HOZZÁSZÓLÁSOK:
1. Dr. Kálmánchey Zoltán tanszékvezető főiskolai tanár, igazgatóhelyettes. Pécsi Tanárképző Főiskola. Testnevelési Tanszék. 288
2. Dr. Czimer László főiskolai docens. Szegedi Tanárképző Főiskola, Fizika Tanszék 290
3. Berecki Sándor főiskolai adjunktus. Szegedi Tanárképző Főiskola, Neveléstudományi Tanszék. 293
4. Szabó Zoltán főiskolai tanársegéd. Szegedi Tanárképző Főiskola, Pszichológiai Tanszék 295-311
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem