Előszó
Mindenkinek, aki csak dolgozott vagy dolgozik, akár beosztottként, akár vezetőként, vannak tapasztalatai, élményei a szervezetek, intézmények működéséről és vezetéséről.
A vezetéslélektan - amely a pszichológia és a menedzsment találkozásából született -, arra törekszik, hogy valamifajta módszeres leírását adja a szervezeti működés és a vezetés jelenségeinek, törvényszerűségeinek.
A vezetéslélektan tárgyalása remélhetőleg feleleveníti tapasztalatainkat, élményeinket is, s bizonyos töprengéseinkre, kérdéseinkre választ is ad. De könnyen lehet, hogy újabb kérdéseket, problémákat vet föl bennünk. Korántsem állítom, hogy minden kérdésre megadjuk a megfelelő választ, de bizonyos ismeretek birtokában már az önálló válaszkeresésre is vállalkozhatunk. Valójában erre van, erre lenne szükségünk, hiszen olyan dinamikusan változó jelenségvilágról van szó, amely mindig meghaladja a leírható, megfogalmazható törvényszerűségeket.
Különösen örvendetes, hogy ez a kötet az oktatásban működő olyan intézményvezetők kezébe kerül, akik felismerték: hivatásuk ötvözi a szocializáló oktató-nevelő munkát és a modern menedzseri tevékenységet. Ennek alapján pedig vállalták, hogy az utóbbi terület ismeretanyagában is elmélyednek.
Könyvünk felépítése kettős. Egyrészt összefoglaló ismeretanyagot, elméleti áttekintést adunk a vezetéslélektan szerteágazó eredményeiről. A vezetéslélektani ismereteket a következő csoportosításban tárgyaljuk
- a vezető mint egyén,
- a vezető a csoportban,
- a vezető a szervezetben,
- a vezetői tevékenység.
Ez a tárgyalásmód igazodik a vezetéslélektan nemzetközileg kialakult tematikájához.
Könyvünk másrészt igazodik a távoktatás feltételeihez, ezért a második részben az önálló tanuláshoz állítottunk össze feladatgyűjteményt.
Ezeknek a feladatoknak, gyakorlatoknak a megoldásával juthatunk el az iskolai szervezetek vezetéséhez, illetve a saját munkánkban felmerülő emberi és pszichológiai problémák valóságos megragadásához és talán megoldásához.
Miközben érvényesítjük ezt a sajátos tematikát, tárgyunk azt is megkívánja, hogy felelevenítsük a pszichológiai ismeretek vázlatát, utaljunk a menedzsmenttel való kapcsolatokra és az iskolavezetés néhány alapkérdésére.
Ez a könyv, valamint a végén található irodalmi összeállításból választható művek az érdeklődéstől függően egészíthetik ki, tehetik teljesebbé a menedzsmenthez kapcsolódó pszichológiai ismeretek megszerzését.
Arra nem vállalkozhatunk, hogy kész „recepteket" adjunk bármilyen kérdéshez, de ha ezeket az ismereteket, gyakorlatokat az önálló munka egészíti ki, bizonyosak vagyunk abban, hogy sok vezetési helyzet megoldásához megtalálja a kulcsot a tanulmányait végző kedves olvasó.
Vissza