Előszó
A Szervetlen Kémia Tanszék általános kémia tárgykörben tartott előadásaihoz kapcsolódó számítási gyakorlat az alapvető kémiai fogalmak szemléletesebbé tételét, jobb megértését, konkrét példákban történő felhasználásának begyakorlását szolgálja. Több ok is szükségessé tette, hogy a számítási gyakorlatokhoz új jegyzetet készítsünk.
A számítási gyakorlatok jegyzet előző kiadása 1965-ben íródott. Azóta a középiskolai kémiaoktatás jelentős változásokon ment át, aminek tükröződnie kell az egyetemi jegyzetben leírt példák nehézségében, a fejezetek arányaiban.
1980. január 1-től csak az SI mértékegységek használhatók a műszaki irodalomban. Az új jegyzetben igyekeztünk következetesen áttérni az SI mértékegységek használatára, néhány esetben azonban utalunk a korábban használatos mértékegységekre is, minthogy a régi szakkönyvek, szakcikkek olvasásához feltétlenül szükséges ezen mértékegységek ismerete is. Az első fejezetben összefoglaljuk á jegyzetben előforduló fizikai mennyiségek SI mértékegységeit és azokat a mértékegységeket, amelyek nem SI egységek, de használatuk megengedett.
A jegyzet szerkesztésénél figyelembe vettük, hogy a gyakorlati foglalkozásokon nincs lehetőség minden példatípus részletes áttekintésére, ezért a korábbi jegyzethez képest jelentősen megnöveltük a kidolgozott feladatok számát. Így a jegyzet nagyobb lehetőséget ad az önálló tanulásra, a gyakorlatok anyagának jobb elsajátítására. A fejezetek elején rövid összefoglalást adunk az adott téma fontosabb elméleti alapfogalmairól, összefüggéseiről, ezen bevezető részek összeállítása során is arra törekedtünk, hogy az önálló tanuláshoz, feladatmegoldáshoz szükséges ismereteket tartalmazza a jegyzet. Az egyes fejezetek megírásánál mindig az általunk leghasznosabbnak tartott szerkesztési elvet követtük, ahol például didaktikailag helyesnek tűnt, az elméleti bevezető szervesen összefonódik a típuspéldák megoldásával, más fejezetekben a legfontosabb összefüggések ismertetését követi a kidolgozott példák sora.
Bővítettük a megoldandó feladatok típusait, hogy ezáltal minél jobban elősegítsük az előadási anyag megértését, csökkentettük viszont az azonos típusú feladatok számát.
Külön fejezet foglalkozik a IUPAC által kidolgozott kémiai nevezéktannal. Fontosnak tartjuk, hogy a hallgatók már az első év folyamán begyakorolják a nemzetközileg elfogadott nevezéktant.
Vissza