Előszó
Új tantárggyal - és új jegyzettel ismerkedünk meg ebben a tanévben. A tantárgy neve: nevelési alapismeretek. Ilyen tantárggyal eddig nem találkoztunk. Erről még az érdeklődőknek sincs pontos elképzelése. Mit jelent az elnevezés, mit tartalmaz a tantárgy, mi célt szolgál, miért és hogyan kell tanulni? Ezekre.a kérdésekre adunk választ a következőkben.
A tantárgy célja
A nevelési alapismeretek tanulása azok számára hasznos, akik emberekkel - elsősorban gyermekekkel - kívánnak foglalkozni: gyermekgondozó, nevelőotthoni gyermekfelügyelő, óvónő, tanító, tanár- stb. szeretnének lenni. Tantárgyunkban emberismerettel, gyermekneveléssel kapcsolatos ismereteket kívánunk nyújtani, azzal a céllal, hogy megkönnyítsük a pályaválasztást; segítsük a továbbtanulni szándékozók felkészülését; alkalmasabbá, képzettebbé tegyük azokat, akik az érettségi után munkába akarnak állni.
A családban folyó gyermekneveléshez is segítséget kívánunk nyújtani. Az itt szerzett pedagógiai-pszichológiai műveltség birtokában könnyebb lesz, nemcsak gyermekszerető, de majdan gyermekeit megértő, őket tudatosan, felkészülten nevelő anyává és apává válni.
Nagyon fontos, hogy tanulmányaink során ne csak az emberekről, a gyermekekről, de önmagunkról is szerezzünk ismereteket. Fejlődjék önismeretünk, önnevelő képességünk. Az emberek iránti érdeklődésünk egyre tudatosabbá, elmélyültebbé és rendszerezett megismerő törekvéssé váljék. Ismerjük meg önmagunkat, kortársainkat, a gyermekeket és a felnőtteket, a szűkebb és tágabb társadalmi környezetet. Találjuk meg ebben a képességeinknek és törekvéseinknek leginkább megfelelő helyet.
A tantárgy tanulásának módja A fent vázolt célokból is kitűnik, hogy olyan alapkérdésekkel foglalkozunk majd, amelyek mindenkit érdekelhetnek. A tananyagot elsősorban érteni és nem "bevágni" kell.
Vissza