Előszó
Ennek a könyvnek a magyar kiadása a népi demokratikus országok közötti testvéri kapcsolat eredménye.
A szerzők ismertetik azokat az alapelveket, amelyekre a Német Demokratikus Köztársaság...
Tovább
Előszó
Ennek a könyvnek a magyar kiadása a népi demokratikus országok közötti testvéri kapcsolat eredménye.
A szerzők ismertetik azokat az alapelveket, amelyekre a Német Demokratikus Köztársaság bölcsődéiben és csecsemőotthonaiban folyó pedagógiai munka felépül.
A 0-3 éves korú gyermekek fejlődésével, pedagógiai foglalkoztatásának anyagával és módszereivel kapcsolatban világszerte útkereső munka folyik. A pedagógiai és a pszichológiai irodalomnak nagy az adóssága a három éven aluli gyermekekre vonatkozó ismeretanyag közlése tekintetében. Éppen ezért tartottuk helyesnek a mű magyar nyelvű kiadását. A bölcsődéinkben és csecsemőotthonainkban dolgozó gondozónők nevelőmunkáját kívánja segíteni ez a könyv, melyet egyben vitaindító munkának is szántunk.
A mű komoly erénye, hogy mondanivalóját a gyermekek iránti szeretet és figyelmesség hatja át. A szerzők igein nyomatékosan hangsúlyozzák a napirendben megkívánt rendszeresség betartásának szükségességét, a játékosság rendkívüli fontosságát. Részletesen taglalják a bölcsőde és a család szoros kapcsolatának jelentőségét, a gyermekek helyes, egységes szempontok szerinti nevelése érdekében. Sokat foglalkoznak a beszédkészség-fejlesztés fokozataival és annak jelentőségével.
Vannak a könyvnek olyan részei, egyes kitételei, melyeknek létjogosultsága vagy maximalizmusa vitatott. Ilyenek például a beszédkészség-fejlesztés területén a teljes mondatképzés kívánalma hároméves korban, a hat szín ismerete, vagy az erősen differenciáló képolvasás módja stb.
A nemkívánt követelményekre és a magyar vonatkozásokra a lábjegyzetek és a szövegben „A szerk." jelöléssel ellátott magyarázó jegyzetek utalnak.
A speciálisan német vers- és dalanyagot magyar mondókákkal, népdalokkal és népi játékokkal egészítettük ki, illetve helyettesítettük.
Ez a mű a bölcsődék és csecsemőotthonok dolgozóinak segítséget nyújt a céltudatosabb és tervszerűbb nevelőmunka végzéséihez.
Célját akkor éri el, ha mondanivalóját a mi viszonyainkat figyelembe véve értékeljük, és mindennapi gyakorlati munkánkban aprópénzre váltjuk.
Vissza