1.062.618

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Belsőégésű motorok tervezése és vizsgálata

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött keménykötés
Oldalszám: 863 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 20 cm
ISBN: 963-18-2663-5
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva. Tankönyvi szám: 44563.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A "Belsőégésű motorok tervezése és vizsgálata" c. tankönyv az autógépész tervező-fejlesztő mérnökhallgatók felsőbbéves egyetemi oktatásához készült, emellett azonban hasznos ismeretket nyújt a... Tovább

Előszó

A "Belsőégésű motorok tervezése és vizsgálata" c. tankönyv az autógépész tervező-fejlesztő mérnökhallgatók felsőbbéves egyetemi oktatásához készült, emellett azonban hasznos ismeretket nyújt a motorok gyártásával, ill. üzemeltetésével foglalkozó szakembereknek is.
A könyv a szűkebb értelemben vett belsőégésű motorok témakört az egyetemi oktatás igényei szerint kiegészíti: tartalmazza a motorok üzemanyagait és a motorvizsgálatokkal kapcsolatos tudnivalókat is. Külön fejezet tárgyalja az utóbbi években olyan nagy jelentőséget nyert környezetszennyezés, ill. környezetvédelem kérdését... Vissza

Tartalom

Előszó18
Bevezetés19
A belsőégésű motor történetének rövid áttekintése19
A belsőégésű motorok fogalommeghatározásai, jelölések21
Alapfogalmak21
Csoportosítás22
Számítási fogalmak jelölése, alapképletei és mértékegységei26
A belsőégésű motor hengerében végbemenő folyamatok33
A belsőégésű motorok munkafolyamatainak elméleti alapjai33
A tökéletes motor munkafolyamata33
A tökéletes szikragyújtású motor hatásfoka, tüzelőanyag-fogyasztása és középnyomása36
A tökéletes dízelmotor hatásfoka, tüzelőanyag-fogyasztása és középnyomása41
Belsőégésű motorok teljesítményének és gazdaságosságának elméleti korlátai. A motor hatásfokai46
A belsőégésű motorok valóságos munkafolyamata49
A sűrítés49
Keverékképzés benzinmotorokban51
A gyújtás53
Az égés folyamata benzinmotorokban55
Keverékképzés, gyulladás és égés dízelmotorokban60
A motorban végbemenő energiaátalakulások62
A töltetcsere-folyamat67
Belsőégésű motorok valóságos munkafolyamatának jellemző értékei74
Táblázatok84
Irodalom84
A belsőégésű motorok főbb jellemzői és fajlagos mutatói85
A motor indikált jellemzői85
Az indikátordiagram85
Az indikált középnyomás87
Az indikált teljesítmény, az indikált hatásfok és az indikált fajlagos tüzelőanyag-fogyasztás88
Az indikált jellemzők közötti összefüggések88
A motor effektív jellemzői90
A motor effektív teljesítménye, effektív középnyomása és mechanikai veszteségei90
Az effektív hatásfok és az effektív fajlagos tüzelőanyag-fogyasztás92
A motorok indikált jellemzőit meghatározó tényezők93
Benzinmotorok indikált jellemzőit meghatározó tényezők93
Dízelmotorok indikált jellemzőit meghatározó tényezők101
A ciklusjellemzők hatása az indikált teljesítményre és az indikált középnyomásra107
A belsőégésű motorok mechanikai veszteségei109
A súrlódási veszteségek109
A súrlódási veszteségeket befolyásoló tényezők110
A súrlódási veszteségek és a segédberendezések hajtására fordított teljesítmények értékei112
A motor effektív jellemzőit meghatározó tényezők114
A motor effektív jellemzői teljes terhelésnél a fordulatszám függvényében114
A motor effektív jellemzői a terhelés változtatásakor115
A környezeti feltételek hatása. A motor normálteljesítménye117
A motor hőmérlege119
Irodalom121
Belsőégésű motorok üzemi viszonyai, jelleggörbéi122
Belsőégésű motorok jelleggörbéi124
Jelleggörbék a fordulatszám függvényében124
Jelleggörbék - állandó fordulatszámon - a terhelés függvényében (terhelési karakterisztika)131
Jelleggörbék a teljes működési tartományban (jellegmezők)131
Szabályozási jelleggörbék134
Egyéb jelleggörbék135
Dinamikus jelleggörbék136
A belsőégésű motorok feltöltése138
A feltöltés lényege és célja. A feltöltőeljárások csoportosítása138
A feltöltés lényege és célja138
A feltöltési eljárások csoportosítása139
A feltöltött motor munkafolyamata140
A feltöltött motor teljesítménye140
A feltöltött motor töltetcsere-folyamata142
Az égésfolyamat feltöltött motorokban149
A töltőben lejátszódó munkafolyamat151
A feltöltés mértékének gyakorlati korlátai154
Benzinmotor feltöltésének korlátai154
A dízelmotor feltöltésének korlátai158
Térfogat-kiszorítással működő töltők159
A belső sűrítés nélküli töltők (Roots-fúvók)159
Belső sűrítéssel működő töltők (csavarkompresszorok)163
A főméretek meghatározása164
A térfogat-kiszorítással működő töltők jellegmezője164
A térfogat-kiszorítással működő töltők hajtása165
Áramlástani elven működő töltők166
A töltő szerkezeti felépítése166
A töltő áramlástani viszonyai167
A főméretek meghatározása169
Az áramlástani elven működő töltők jellegmezője173
Az áramlástani elven működő töltők hajtása174
A belsőégésű motor nyomás-térfogatáram jellegmezője175
Kétütemű motor jellegmezője175
Négyütemű motor jellegmezője177
A töltő és a belsőégésű motor együttműködése179
A mechanikus feltöltés179
A turbófeltöltés180
A töltőlevegő hűtése191
A feltöltött motor üzemi viszonyai193
A feltöltött motor gyorsulása193
A feltöltött motor nyomatéki rugalmassága195
A feltöltött motor emissziós viszonyai200
Különleges feltöltési eljárások201
A turbóhűtés201
A Miller-féle eljárás202
A COMPREX-feltöltés202
A hyperbar-eljárás205
Irodalom206
Üzemanyagok207
Motorhajtó tüzelőanyagok207
A motorbenzin207
A gázolaj212
Alternatív motorhajtó tüzelőanyagok213
A tüzelőanyagok szűrése216
Motorolajok220
A motorolajokkal szemben támasztott követelmények220
A viszkozitás220
A stabilitás221
Adalékok221
A motorolajok osztályozása222
Hűtőfolyadékok223
Irodalom224
A belsőégésű motorok égéstermékeinek környezetszennyező hatása225
A belsőégésű motorok égéstermékei225
A benzinmotorok kipufogó gázainak összetevői225
A dízelmotor kipufogó gázainak összetevői225
Az égéstermékek hatása az emberi szervezetre227
A kipufogó gáz mérgező komponenseinek csökkentése benzinmotoroknál228
Az égéstér előtti megoldások228
Megoldások az égéstérben230
Égéstér utáni megoldások233
A kipufogó gáz mérgező komponenseinek csökkentése dízelmotoroknál237
Az üzemi körülmények és a motorkonstrukció hatása a károsanyag-kibocsátásra237
A károsanyag-csökkentés módjai238
Irodalom239
A belsőégésű motorok alkalmazásának és konstrukciós kialakításának a szempontjai240
A belsőégésű motorok alkalmazásának általános szempontjai240
A belsőégésű motorok geometriai összehasonlító jellemzői242
A löket/furat arány242
A dugattyú-középsebesség és a motor fajlagos teljesítménye245
A hajtórúdarány szerepe246
A relatív hengertávolság247
A belsőégésű motor mechanikai hasonlósági viszonyai248
A modellfordulatszám248
A literteljesítmény249
A térfogat-teljesítmény250
A motor tömegének, teljesítményének és térfogatának aránya251
A belsőégésű motorok összehasonlító termikus viszonyai252
A fajlagos dugattyúteljesítmény253
A dugattyú hőterhelési jellemzője253
A belsőégésű motorral kapcsolatos gazdaságossági kérdések254
A motor ára és előállítások költsége254
Az üzemanyag-fogyasztás256
A motor élettartama és üzembiztonsága258
A belsőégésű motorok környezeti hatásai262
A kipufogó gázok minősége262
A zajkeltés és -hatás figyelembevétele263
A motorrezgések hatása, motorágyazás266
A szerelhetőség, a tűz- és balesetvédelem kérdései268
A belsőégésű motorok csoportosítása270
A benzin- és dízelmotorok összehasonlítása271
A belsőégésű motorok működési elve közötti különbségek272
Négyütemű benzin- és dízelmotorok272
A kétütemű benzinmotor273
A kétütemű dízelmotor275
A belsőégésű motorok hengerszáma és -elrendezése279
A hengerszám mint a motor geometriai főméreteit és jellemzőit meghatározó tényező279
A motor teljesítménynövelése és a hengerszám281
Hengerszám és hengerelrendezés282
A hengerek elhelyezése és a gyújtási sorrend287
A belsőégésű motor forgattyúháza. A motortömb294
A forgattyústengely ágyazása. Főcsapágy-kialakítások303
Előfeszített csavarkötések309
A forgattyúház anyagának megválasztása313
Öntvénykonstrukció314
A henger és a hengerpersely316
A belsőégésű motor hengerfeje. Dízelégésterek324
A dízelmotor égéstér-kialakításai325
Az égéstér hőterhelése és szilárdsága333
A hengerfej leerősítése, a hengerfejtömítés338
Irodalom343
Dugattyús belsőégésű motorok forgattyús hajtóműve. Működés, kialakítás, igénybevétel344
A dugattyú344
A dugattyú formai kialakítása és igénybevétele345
A dugattyú deformációja és illesztése348
Különböző kivitelű dugattyúk349
A dugattyú anyagával szemben támasztott általános követelmények354
A dugattyú hűtése355
A dugattyúgyűrűk. Követelmények, kialakítások.356
A gyűrűk méretei, felületi nyomása és igénybevétele362
A gyűrűk gyártása, anyaga és felületi kezelése361
A dugattyúcsapszeg kialakítása és igénybevétele362
A csapszeg illesztése, biztosítása, anyaga365
A hajtórúd367
A hajtórúd konstrukciója, kivitele367
A hajtórúd igénybevétele371
A hajtórúd egyes részeinek a méretezése373
Csapágyazás, olajozás381
A hajtórúd gyártása és anyaga384
A belsőégésű motor forgattyús- vagy főtengelye385
Kialakításának szempontjai. Méreteinek előzetes felvétele385
A forgattyústengely igénybevételei386
A forgattyústengelyek gyártása és anyaga397
A forgattyústengely igénybevételi biztonságát növelő megoldások és eljárások402
Osztott kivitelű forgattyústengelyek406
A forgattyústengely csapágyazása és központosítása408
Tengelyvég-kialakítások410
A forgattyústengelyen alkalmazott ellensúlyok413
A lendkerék414
A lendkerék szerepe, kialakítása és igénybevétele414
A lendkerék felerősítése415
A forgattyús hajtómű forgó részeinek a kiegyensúlyozása416
Irodalom418
A forgattyús mechanizmus kinematikája és dinamikája419
A belsőégésű dugattyús motor tömegkiegyenlítése419
A forgattyús mechanizmus mozgástörvényei419
Tömegmeghatározások422
Tömegerők és nyomatékaik424
Az egyhengeres motor tömegkiegyenlítése425
A többhengeres motor tömegkiegyenlítése425
Soros hengerelrendezésű motorok tömegkiegyenlítése429
A többsoros motorok forgattyústengelye és tömegkiegyenlítése438
A motor forgatónyomatékát létrehozó tangenciális erő449
Az egyhengeres motor hajtóművében ébredő erőhatások meghatározása449
Többhengeres motorok tangenciális diagramjai454
A motor fordulatának az egyenlőtlensége, a lendkerékméretek megállapításának a szempontjai459
A forgattyús hajtómű lengési jelenségei465
Hajlítólengések465
Csavarólengések467
A forgattyús hajtómű sajátlengéslengési frekvenciájának a meghatározása470
A csavarólengéseket keltő gerjesztő hatások479
Gerjesztő hatások eredői a többhengeres motoroknál. Harmonikus-iránycsillagok481
A forgattyústengely eredő aránylagos lengéskitérései483
A forgattyústengely kritikus fordulatszámai485
A forgattyústengely igénybevétele rezonancia esetén485
Kísérleti, vizsgálati módszerek487
A torziós lengések csökkentése488
Irodalom493
A keverékképzés eszközei. Tüzelőanyag-tápszivattyúk, levegőszűrők és gázcsatornák494
Benzinmotorok keverékképző eszközei494
Az elemi karburátor elmélete496
Az elemi karburátor szállítása és a motor szállítási igénye511
A karburátorok működése513
A karburátorok csoportosítása549
Többtorkú karburátorok550
Fordulatszám-határolók553
Benzinbefecskendezés556
A dízelmotorok keverékképző eszközei575
A dízelmotorok tüzelőanyag-ellátó rendszere575
A nyomócsövek576
A porlasztók582
A befecskendezőszivattyúk596
A forgódugattyús befecskendezőszivattyú szállítási karakterisztikája626
A forgódugattyús befecskendezőszivattyú szálllítási karakterisztikájának helyesbítése. Szabályozók629
Tüzelőanyag-tápszivattyúk648
Membrános tápszivattyúk648
Dugattyús tápszivattyúk650
Fogaskerekes tápszivattyúk653
Lapátos tápszivattyúk653
Levegőszűrők654
A levegő porszennyezettsége654
A levegőszűrők jellemzői655
A levegőszűrőkkel szemben támasztott követelmények656
Levegőszűrő-típusok657
Szívócsatornák661
Kipufogó-gyűjtőcső662
Irodalom663
A belsőégésű motorok töltetcseréje. A töltetcsere-folyamat vezérlése664
A négyütemű motorok szelepvezérlése665
A szelepek helyzete az égéstérben. Benzinmotorok égéstér-kialakításai670
Kád alakú égéstér671
Ék alakú égéstér672
Félgömb alakú égéstér674
A rétegezett keverékképzésű égéstér677
A kúpos ülésű szelepek mérete és konstrukciója678
Az átáramlási keresztmetszetek számítása678
A kúpos ülésű szelep átbocsátóképességének vizsgálata680
Gátolt átáramlású szelepek681
A szelepek kialakítása, hőigénybevétele és anyaga681
A szelepek működtetése. Vezérlési rendszerek684
A vezérműtengely. Bütyökkialakítások690
A vezérműbütyök kialakításával szembeni követelmények690
Bütyökprofil-kialakítások690
Az emelés mozgástörvényei691
Különleges bütyökprofilok692
A közvetlen vezérlés mozgatóelemei695
A közvetett vezérlés működtetőrészei696
A szelepvezérlés értékelése. Időkeresztmetszet701
A vezérműben ébredő erőhatások és igénybevételek703
A vezérműben ébredő tehetetlenségi erők703
A szeleprugó704
A szeleprugó nyitási igénybevétele és méretezése704
A szeleprugók kialakítása706
Szeleprugólengések707
A vezérmű merevsége708
Szeleprugó nélküli kényszervezérlés709
A kétütemű motorok töltetcseréje. Résvezérlés710
A hengeröblítés és -töltés módozatai711
Résméretek számítása. Időkeresztmetszet712
Irodalom713
A belsőégésű motorok hűtése714
A motor hűtése717
A folyadékhűtés (vízhűtés)717
A léghűtés731
A hűtőventilátor hajtása738
A hűtés szabályozása740
A kenőolaj hűtése746
Az olajhűtés módjai746
Olajhűtési rendszerek747
Az olajhűtők szerkezete748
Irodalom749
A belsőégésű motorok kenése750
Kenőrendszerek750
Olajszivattyúk753
Biztonsági szelepek. Olajtermosztátok756
Forgattyúház-szellőztetés757
Olajcsatornák758
Kétütemű motorok kenőrendszere759
Olajfogyasztás759
A kenőrendszer megválasztása762
Olajszűrők763
Szűrési küszöb, és a szűrőkkel szemben támasztott követelmények763
Az olajszennyezés határa763
Az olajszűrők bekötése a kenőrendszerbe765
Statikus olajszűrők767
Dinamikus olajszűrők. Centrifugális olajszűrők769
Irodalom774
A belsőégésű motorok indítása775
Indítási fordulatszám775
Az indítás teljesítményszükséglete776
Motorok indítása nagy hideg esetén778
Az indítást befolyásoló néhány tényező779
Indítóberendezések780
A kézi indítás780
Dekompresszor781
Villamos indítóberendezések781
Hidraulikus indítóberendezés787
Pneumatikus indítóberendezés788
Benzines indítóberendezés788
Inercia-indítóberendezés789
Az indítás megkönnyítésének módszerei789
A motor általános melegítése790
A beszívott levegő előmelegítése790
Kis gyújtási hőmérsékletű tüzelőanyag alkalmazása791
Az olaj melegítése791
A sűrítési arány növelése791
Az olaj hígítása791
Irodalom792
A belsőégésű motorok vizsgálata. Mérések793
A motor effektív teljesítményének mérése793
A motorfékpadok794
Egyhengeres kísérleti berendezések800
A fékterem kialakítása802
A motor indikált teljesítményének mérése805
A mechanikai teljesítményveszteség mérése806
Indikátordiagramok felvétele809
Belsőégésű motorok üzemanyag-fogyasztásának mérése812
A tüzelőanyag-fogyasztás mérése812
A levegőfogyasztás mérése813
Az olajfogyasztás mérése814
A kipufogó gázok összetevőinek mérése815
A szén-monoxid mérése815
A szénhidrogének mérése816
A nitrogén-oxidok mérése817
A koromtartalom mérése818
Belsőégésű motorok emissziójának vizsgálati módszerei820
Motormérések végrehajtása822
A motor bejáratása822
Motormérési szabványok825
Irodalom828
Közepes és nagyméretű, lassú fordulatszámú dízelmotorok829
Közepes méretű és fordulatszámú motorok829
Sajátos működési jellemzők és szerkezeti megoldások833
Közepes méretű és fordulatszámú kétütemű motorok alkalmazása842
Nagyméretű, lassú fordulatszámú motorok844
Lassú fordulatszámú négyütemű dízelmotorok844
Kétütemű, keresztfejes nagy motorok847
Irodalom852
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem