Az áteredő bűn | |
Az ősbűn | |
A bűnbeesés ténye | 5 |
A bibliai leírás vitatható részletei | 5 |
Az ősbűn előtti állapot | 7 |
/Mikortól számítható? mikor ment veszendőbe? Miben állt a "paradicsomi állapot"?/ | |
Az ősbün következményei | 11 |
Az áteredő bün | |
Fogalmi meghatározása | 13 |
Az áteredő Bün és Biblia | 14 |
Az áteredő bün tana a trienti zsinatig | 18 |
Az áteredő bün és az értelmi megfontolás | 21 |
Az áteredő bün lényege | 22 |
Az áteredő bün tartalmi eleme | 23 |
Formai elem az áteredő bünben | 30 |
Az áteredő bün továbbadása | 33 |
Elméletek | |
Az áteredő bün következményei | 35 |
Ellenvetések | 37 |
A tulzott optimizmus és pesszimizmus nehézsége | |
Az általános evolucionizmus nehézsége | |
Ellenkezik-e Isten igazságosságával? | |
Felhasznált irodalom | 44 |
Szótériológia | |
Bevezetés a megváltás teológiájába | 51 |
A megváltás előkészítése | 53 |
A megváltásra való alkalmasságunk és 2. ráutaltságunk. | |
Az emberiség pozitiv előkészítése | |
Jézus megdicsőülése és megváltásunk | 57 |
Az őskeresztény igehirdetés központi témája. | |
A megdicsőülés szótériológiai mondanivalóinak történeti áttekintése | |
A mondanivalók rendszerező összefoglalása | |
Jézus megváltói halála | 65 |
Jézus halála mint megváltói halál | |
Jézus szenvedése és halála az üdvösség rendjében. | |
Jézus szenvedése és halála mint kinyilatkoztatás és ítélet | |
Mit tett értünk Jézus megváltói halálával? | |
Jézus szenvedés előtti életének eseményei és megváltásunk | 81 |
A megtestesülés | |
A születés körülményei | |
Az utóbbiak szenvedés-előjelző feladata. | |
Jézus látszólagos gyöngesége. | |
Alávetette magát a törvénynek. | |
Jézus názáratei élete | |
A Jordánban történt megkeresztelkedése. | |
Megkísértetése. | |
Csodáinak jelszerűsége. | |
Életének egyéb mozzanatai. | |
A megváltás gyümölcsei | 86 |
Önmagának megdicsőülést érdemelt. | |
Megszabadultunk a bün szolgaságától. | |
Krisztus legyőzte a halált és megszentelte szenvedéseinket. | |
Krisztus által megszabadultunk a törvény alól. | |
A sátán uralmának megtörése. | |
Az embernek Istennel és ebmertársaival kialakult alapvető megbékéltsége. | |
A megváltás egyetemessége | 91 |
Mindenember számára megszerezte az üdvözülés lehetőségét. | |
Az angyalokat nem váltotta meg Krisztus. | |
Jóllehet Krisztus mindenkiért meghalt, a megigazulásban és az üdvösségben nem mindenki részesül. | |
Kik részesültek legkorábban a megváltás gyümölcseiben? | |
Az Egyházon kívül is működik a kegyelem és hozzáférhető az üdvösség. | |
A megváltó hármas küldetése | 95 |
Krisztus az igazság legfőbb tanítója, Isten legigazibb prófétája. | |
Krisztus az Ujszövetség egyedüli főpapja. | |
Krisztus a lelkek legfőbb pásztora és királya. | |
Az egyházatyák ésa hittudósok a megváltásról | 106 |
Az egyházatyák mint a hagyomány tanui | |
Az egyházatyák ésé a hittudósok megváltás-elméletei | |
Felhasznált irodalom | 111 |
Szentháromságtan /Trinitológia/ | |
Bevezetés | 114 |
A Krisztus-esemény tényekből és kijelentésekből áll. | |
A szentháromsági titok üdvtörténeti és teológiai arculata | |
A misztérium-szó jelentései. | |
A szentháromságtan kettős feladatköre. | |
A Szentháromság dogmatörténete | 118 |
Szakkifejezések az ókeresztény teológusoknál és a tanítóhivatal megnyilatkozásaiban. Ezek félreérthetősége a mai ember előtt. | |
Eretnekségek: adopciánusok, modalisták, tritesiták, ariánusok. | |
A titok megfogalmazása | |
Isten hármassága a Szentírásban | 124 |
Az Ószövetség és a Szentháromság. | |
Isten hármassága az Ujszövetségben. | |
Isten hármassága és a szenthagyomány | 136 |
A monarchinus eretnekek fellépéséig. | |
Küzdelem az eretnekek ellen. | |
A niceai zsinatról Szent Ágostonig. | |
A latin és a görög atyák szemléleti különbözősége. | |
Kialakult alapvető tételek. | |
A személyek származása: A Szentháromsági eredések | 140 |
Miben különböznek a teremtményi eredésektől? | |
Az Atya eredés nélküli, a Fiu az Atyától születik, a Szentlélek az Atyától és Fiutól származik. | |
A Fiu születése mint értelmi tevékenység és a Szentlélek származása mint akarati tevékenység. | |
A lényegi és a személyalkotó tevékenységek megkülönböztetése. | |
Miért csak a Fiu eredése születés? | |
A személyek egymáshoz való viszonya: Szentháromsági vonatkozások | 151 |
A vonatkozás fogalma és fajai. | |
Négy reális vonatkozás. | |
Miben különböznek az eredésektől és | |
a közös lényegtől? | |
Szubszisztáló vonatkozások | |
Egymástól való különbözőségük. | |
Miért csak három személyalkotó vonatkozás van? | |
A személyek viszonylagos létezők, | |
ezért mindegyikük végtelenül tökéletes. | |
A személyek egymásban való léte ésa Szentháromsági tulajdonítások | 156 |
Perechorészisz. Ennek két fajtája: circuminsessio és circumincessio. | |
A kifelé ható tevékenységek közösek. | |
Mik a tulajdonítások? | |
A megtestesülés ésa megszentelés több, mint egyszerű tulajdonítás. | |
A közösségi élet ősforrása. | |
A Szentháromsági küldetések | 162 |
Fogalmuk és fajaik. | |
A megtestesülés és a kegyelem közlése. | |
A küldések végső célja. | |
Istennek a küldésekben megnyilvánuló szeretete. | |
Személy és természet a Szentháromságban | 166 |
I. Klasszikus teológiában. | |
II: Az ujkori személyiségfogalom. | |
Felhasznált irodalom | 174 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.