1.062.058

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A biológia tanítása

Tanárképző főiskolák részére/Kézirat

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 197 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: A könyv 654 példányban készült. Kézirat. Tankönyvi szám: J11-764.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A biológiatanárok képzésében megelőzően használt sokszorosított módszertani jegyzet 1964-ből való. Tanárképzésünk tartalmában és szervezésében azóta változások jöttek létre. Nem kevésbé jelentősek... Tovább

Előszó

A biológiatanárok képzésében megelőzően használt sokszorosított módszertani jegyzet 1964-ből való. Tanárképzésünk tartalmában és szervezésében azóta változások jöttek létre. Nem kevésbé jelentősek az utóbbi évtizedben tisztázódott pszichológiai, pedagógiai (didaktikai) állásfoglalások sem, amelyek jelentősen befolyásolják a metodikai gyakorlatot is.
Társadalmunk és a tudományok előrehaladása egyaránt szükségessé tették a munka megjelenését.
Ez a jegyzet a módszertan elméletét kívánja összefogni. A legfontosabb kérdésekben kíván eligazítást adva, állást foglalni. Nem elégedhet meg egy módszertani helyzetek receptszerű közlésével. Ez inkább a kézikönyvekre tartozik. Az eljárásokat maximálisan alá kell támasztani, meg kell indokolni az idevonatkozó legegzaktabb tudományos eredményekkel. Ez a törekvés vezérelt munkámban. Ezt kívánja az a mind gyakrabban megfogalmazott társadalmi igény is, hogy általános iskolai oktatásunk egészének (benne az Élővilág tantárgynak) hatékonyságát jelentősen javítsuk. Ezt pedig csak szaktanáraink módszertani kultúrájának emelésével valósíthatjuk meg. Vissza

Tartalom

Bevezetés7
A biológia tanítás-módszertanának fogalma, tárgya9
Az Élővilág tantárgy-pedagógiájának általános feladatai11
A biológia tanítás-módszertanának konkrét feladatai11
Az Élővilág tantárgy-pedagógiájának kutatási módszerei13
A társadalmi igények visszatükröződése a biológia tanításának történetében14
Az Élővilág tantárgy ismeretanyaga és személyi feltételei24
Az Élővilág tanterve24
Az Élővilág tantárgy ismeretanyaga26
Az Élővilág tantervének követelményei26
Utasítás az Élővilág tanításához27
Tantárgyi koncentráció27
Az Élővilág tantárgy koncentárciós lehetőségei más általános iskolai tantárgyakkal28
A mezőgazdasági gyakorlati foglalkozással30
A földrajzzal31
A magyar (anya) nyelv és irodalommmal34
A fizika tantárggyal38
A kémiai tantárggyal40
Az Élővilág oktatásának személyi feltételei40
A tanuló40
A biológiatanár sajtáos személyiségvonásai45
Az élővilág-tanítás sajátos feladatai a személyiség formálásában - a tantárgy nevelési lehetőségei48
Az erkölcsi nevelés48
A kollektivizmus49
A hazafiasságra és a proletár internacionalizmusra nevelés50
A honvédelmi nevelés54
A magatartásunk embertársaink iránt56
A nemek közötti erkölcsös kapcsolatokra nevelés56
A munkához és a társadalmi tulajdonhoz való szocialista viszonyra nevelés60
A testi nevelés63
Az esztétikai nevelés67
A politechnikai nevelés (képzés)70
A világnézeti nevelés72
Az Élővilág tanítás-tanulás folyamata (értelmi nevelés)85
A tanulás tevékenységére nevelés az Élővilág-tantárgy kapcsán85
Az Élővilág oktatásának sajátos motivációs lehetőségei86
Az értelmi (intellektuális) képességek fejlesztése, nevelése87
Egy konkrét Élővilág-óra folyamatának elemzése96
Az Élővilág tanítás-tanulás folyamatában használatos dokumentumok, eszközök és módszerek vizsgálata101
A tantárgyunk tanításához használatos dokumentumok101
A tankönyv101
A munkafüzet103
A kézikönyvek106
A tanmenet107
Az óravázlat108
A tantárgyunk oktatásához használható segédeszközök111
Az audio-vizuális berendezések114
A biológiai szaktanterem (kabinet)117
A biológiai szertár120
Az élővilág tanításához alkalmazható módszerek elemzése121
A tanári tevékenység ismeretközlő módszerei122
A bemutatás (szemléltetés)122
A szóbeli közlő módszerek124
A program szerinti oktatás, a tanulás irányítása, szervezése a tanórán és azon kívül126
Az ellenőrzés, a teljesítményértékelés127
Tantárgytesztek: munka-, feladat-, mérőlapok128
A tanár-tanuló közös munkájának módszerei131
A beszélgetés131
A vita132
A gyakorlás133
Az ismétlés133
A tanuló önálló munkájának módszerei134
Az Élővilág oktatásában előforduló szervezeti formák138
Az Élővilág tanítási órája138
A bevezető óra138
Új ismereteket feldolgozó óra139
Ismétlő-rendszerező óra140
Ellenző óra140
Munkáltató óra141
Társadalmi hasznos munkák142
A tanóra elemzése143
Az összevont tanulócsoportban folyó tanító-tanuló tevékenység144
Az Élővilág oktatása a dolgozók általános iskolájában145
Az Élővilág tanítás-tanulás tanórán kívüli tevékenységeinek szervezeti és módszertani kérdései146
Tanulmányi séták147
Kirándulás147
Üzemlátogatás147
Az iskolai biológiai szakkörök148
Az iskolai napközi otthoni foglalkozások152
Az egésznapos iskola153
Az iskolai ifjúsági könyvtár153
A biológiai ismeretterjesztés155
A felnőttoktatás lehetőségei155
Környezetvédelem, természetvédelem156
Függelék159
Egy téma tanmenete162
Új ismereteket feldolgozó óra tervezete168
Ismereteket alkalmazó óra vázlata174
Egy ismétlő-rendszerező (gyakorló, munkáltató) óra vázlata (Csoportfoglalkozással)176
Egy témaellenőrző óra vázlata181
Tanteremben tartott természetvédelmi óra vázlata184
Feladatlap188
Lehetőségek egy városi biológiai szakkör munkatervéhez189
Hivatkozott és ajánlott irodalom jegyzéke193

Dr. Dobó Géza

Dr. Dobó Géza műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Dobó Géza könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A biológia tanítása A biológia tanítása A biológia tanítása A biológia tanítása

A gerinc vászonnal pótolt. Több lapon aláhúzás látható.

Állapot: Közepes
1.840 Ft
1.470 ,-Ft 20
7 pont kapható
Kosárba