1.067.335

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az óvodai irodalmi nevelés kérdései korunkban

Szakmódszertani jegyzet

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Dinasztia Kiadó Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 125 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 963-7698-59-0
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az emberiség történetével egyidősnek tekinthető a kulturális javak, az enciklopédikus, a humán, a reál és a prakticista műveltség elsajátítására való törekvés. A műveltség normatív fogalom, ami azt... Tovább

Előszó

Az emberiség történetével egyidősnek tekinthető a kulturális javak, az enciklopédikus, a humán, a reál és a prakticista műveltség elsajátítására való törekvés. A műveltség normatív fogalom, ami azt jelenti, hogy koronként és társadalmanként eltérő tartalmú és irányultságú lehet.
A humán műveltségeszmény a szellemi kulturális javak megszerzését, a történettudományok, az irodalom és a művészetek ismeretét feltételezi. A nemzetközi és a magyar pedagógia történetét tanulmányozva jól kitapintható, hogy a humán műveltség terjesztése, az esztétikai-művészeti nevelés minden korban, minden iskolatípusban nagy hangsúlyt kapott. Ha áttekintjük a kisgyermekek nevelését szolgáló pedagógiai törekvéseket, akkor nyilvánvalóvá válik számunkra, hogy az esztétikai-művészeti kultúra megalapozása jelentős szerepet játszott már az ókorban is.
Napjaink óvodai nevelésének is alapvető célja az óvodás korú gyermekek műveltségének megalapozása, a művészetek esztétikájának felismertetése, esztétikai fogékonyságuk fejlesztése, esztétikai érzelmeik bővítése. Óvodai nevelésünk programjai és gyakorlata biztosítják, hogy a gyermekek minden művészeti ág esztétikájával megismerkedjenek befogadóként és alkotóként egyaránt. A művészi élmények befogadásához, feldolgozásához, esztétikai érzelmeik kifejezéséhez szükséges képességeket óvónőink játékos, tevékenységközpontú foglalkozások keretében fejlesztik.
Az óvoda esztétikai-művészeti nevelésében az egyik legpreferáltabb eszköz a gyermekirodalom, melynek esztétikai érzelmeket fejlesztő sajátossága, emberformáló ereje vitathatatlan. Természetesen az irodalmi tevékenység esztétikai hatásai csak más művészeti ágak ilyen irányú fejlesztő erejével érvényesülnek igazán. Aki felismeri és szereti a mindennapi, a természeti, a művészi szépet, az éli igazán az életet.
Az óvodás korú, 3-7 éves gyermekek előtt - a különböző művészi területek mellett - a gyermekirodalmi alkotások, az irodalmi művekhez kapcsolódó egyéb irodalmi tevékenységek tárják fel az élet szépségét, derűjét, a holnap, a jövendő elé tekintő optimista szemléletet, biztosítva számukra a vidámságot, a tréfát, a humort, az örömteli játékot és egyben a mindenki által átélhető esztétikai élményt. Az irodalmat - a szó, a nyelv művészetét - éppen ezért illeti meg kiváltságos hely az óvodai nevelésben. Vissza

Tartalom

Bevezető 3
A szakmódszertan fogalma és helye a pedagógiai tudományok rendszerében 5
Az óvodai irodalmi nevelés módszertanának helye a tudományok rendszerében 8
A művészeti ágak és az irodalom esztétikájának megalapozása óvodáskorban 10
Az óvodai esztétikai-irodalmi nevelés neveléstörténeti előzményei 17
A komplex művészeti-irodalmi nevelés célja, feladatai korunkban 29
Az irodalmi élményszerzés pszichológiai feltételei óvodáskorban 32
Az óvodai irodalmi nevelés feltétele: az életkornak megfelelő gyermekirodalmi művek megválasztása 41
Az óvodai irodalmi nevelés anyagának megválasztása, pszichológiai,
pedagógiai és módszertani vonatkozásai 55
A műelemzés szerepe az irodalmi nevelés anyagának tudatos megválasztásában 63
Az irodalmi nevelés szervezeti formái napjaink óvodai nevelésében 67
Az irodalomhallgatás tervezésének kérdése a korszerű óvodapedagógiában 72
Az irodalomhallgatás időpontja, helye a komplex nevelési hatásrendszerekben 75
Az irodalmat közvetítő óvónő személyiségjegyei 78
Az óvodai irodalmi nevelés alapvető módszerei 80
A művészetek és az irodalom iránti érdeklődéskeltés lehetőségei 95
A komplex és integratív esztétikai hatások biztosításának módszertani követelménye 101
Az irodalom szerepe a gyermekek anyanyelvi nevelésében 111
Az óvóképzős hallgatók pedagógiai gyakorlatának metodikai kérdései 117
Jegyzetek 123
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem